Letem Českem: Ojedinělý železniční rozchod mezi ojedinělými tratěmi
Nadšenci chtějí vrátit provoz na úzkokolejku z Frýdlantu do Heřmanic, pracují na její postupné obnově.
V dnešním díle našeho putovního seriálu vás Vlastimil Kučera zavede na sever České republiky. Tentokrát do muzea s železniční tematikou.
„Půl třetí a pět minut“. Ne, nejde o termín schůzky. „Je to taková mnemotechnická pomůcka pro zapamatování šířky normálního rozchodu kolejí, který je 1435 mm,“ říká Ladislav Crha, předseda spolku Frýdlantské okresní dráhy.
To ale není případ místní úzkokolejky. Frýdlantská úzkokolejka je zcela ojedinělá. I pro Česko má totiž neobvyklý úzkorozchodný rozměr – 750 mm. Může za to blízkost německého regionu, kde stejné dráhy měly „saský rozchod“.
Hlavní část muzea je v bývalé výtopně úzkokolejné dráhy, postavené roku 1902. Dominují ji vysoká vrata – pokud jsou otevřena, vstupte.
Návštěvníky uvítá sám Ladislav Crha nebo někdo z jeho kolegů. Vstupenka opravdu dýchá nostalgií. Malá obdélníková kartička z tvrdého kartonu. Přesně taková, jaké bývaly lístky na vlak. A průvodce – stejně jako dříve průvodčí – jízdenku a zároveň vstupenku orazí a procvakne. Zkrátka každá doba má své.
A zatímco si za výkladu průvodce budete prohlížet fotografie a písemnosti z celé historie místní úzkokolejné dráhy, děti si mohou hrát na výpravčí u velkého stolu se
„zahradní železnicí LGB“. A pak můžete společně nasednout do úzkokolejného vagonu, který byl v provozu až do roku 2016. Až se posadíte na dřevěná sedadla, diskutujte třeba o pohodlí.
Stejně jako tento vagon, tak i některé další, které dosud stojí před muzeem, jsou původem z Rakouska. A tady nastupuje železniční paradox, do Frýdlantského výběžku totiž vagony přijely na nákladním návěsu po silnici.
Všímavější návštěvníci se ale určitě zeptají: Co tady dělá ta lokomotiva, která patří na „normální“ koleje? „Nechtěli jsme, aby šla do šrotu. Tak jsme ji koupili a nyní ji pomalu renovujeme,“ říká Ladislav Crha, který pracuje mimo jiné i jako strojvůdce.
V tomto muzeu se ale ptejte na všechno, co vás zajímá. Průvodci jsou fundovaní a v hlavě mají tisíce historických příběhů. Při tom všem budete obklopeni krásou
historických předmětů většinou z blízkého okolí. Někoho zaujmou lampy a svítidla, někoho návěstidla. Každého ale zcela určitě stavědlový přístroj. Nechte si ukázat i to, jak funguje.
A víte, proč se vůbec stavěly úzkokolejné dráhy? „Důvody jsou dva – nižší pořizovací náklady o třicet až padesát procent a hlavně možnost stavby v hůře dostupném terénu,“ vysvětluje s úsměvem Crha.
Až budete odcházet, nezapomeňte si koupit pohled, pexeso nebo kachličku s lokomotivou. Jste překvapeni? Já byl také, když jsem ji poprvé zahlédl. Já si
ji koupil, protože se může stát, že časem bude vyobrazená lokomotiva vozit návštěvníky muzea z frýdlantského nádraží.
Spolek místních nadšenců totiž dává kolejiště do původního stavu. Kdy se ale zprovozní, zatím nechtějí zástupci spolku prozradit. Úzkorozchodná trať vedla z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic a s přestávkami sloužila od roku 1900 až do poloviny sedmdesátých let.
Info pro návštěvníky:
Bývalá lokomotivní výtopna ve Frýdlantu v Čechách
Nádražní 838
– přes léto každou sobotu od 9.00 do 16.00. Mimo tuto pravidelnou otevírací dobu lze dojednat návštěvu telefonicky +420 606 302 260
Facebookový profil spolku informující o pokrocích s obnovou trati
Vlastimil Kučera