Havlíček chystá „sedačkovné“. Má podpořit zájezdové dopravce
Zájezdoví dopravci by mohli získat podporu podle počtu sedaček v autobusech a emisní třídy
Ministerstvo dopravy chystá další zásek do státního rozpočtu. Připravuje speciální program pro zájezdové dopravce, který má být podobný jako podpora hotelů a penzionu.
Nový program má zatím pracovní název sedačkovné, jak ho nazval na twitteru ministr dopravy Karel Havlíček.
"Sedačkovné." Po vzoru Německa připravujeme na https://t.co/gpREDBG6mg program pro téměř 2 tis zâjezdových dopravců. Jde zejm. o malé rodinné firmy,které jsou v existenčních problémech. Zahraniční zájezdy, školní výlety ad. jsou navíc kvůli Covid v ohrožení i v dalších měsících.
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) August 26, 2020
Podle tiskového mluvčího Tomáše Lukašíka patří zájezdoví dopravci mezi jeden z nejvíce zasažených segmentů. „Jednalo by se o podporu prostřednictvím Ministerstva dopravy, která by byla podobná jako podpora pro hotely a penziony. Ty dostávají peníze „na postel“, v tomto případě by byla podpora vypočítávána „na sedačku“ autobusu, přičemž by zohledňovala i emisní třídu vozu,“ dodal Lukašík.
Vláda schválila program pro hotely a penziony, který počítá s kompenzací 100 – 330 Kč za každou postel v ubytovacím zařízení a den v době, kdy byly nuceny uzavřít kvůli nouzovému stavu.
Ministerstvo podle něj intenzivně jedná se sdružením autodopravců ČESMAD Bohemia i se samotnými dopravci o parametrech celého programu. „Snažíme se, aby k vypsání výzvy mohlo dojít v co nejkratším čase, v řádu týdnů tak, aby dopravci získali finanční prostředky nejpozději do konce roku. Podobný program existuje například i v Německu, kde jsme se inspirovali,“ tvrdí Lukašík.
První dopravci končí
Zájezdoví dopravci se před několika měsíci sdružili do iniciativy Za autobusy, které lobbuje na státní pomoc. Minulý týden upozornili, že jim navíc začínají ubývat i podzimní zakázky a část u z nich končí. V Česku krize zasáhla kolem 2 000 zájezdových dopravců provozujících dohromady asi 9 000 autobusů. Během krize firmy přišly o téměř veškeré své tržby. Během léta sice podnikání mírně oživily zhruba na pětinu původních tržeb, podle odhadů se ovšem situace v příštích měsících výrazněji nezmění.
„Už nyní nám chodí storna od firem, které jsme měly dopravovat například na teambuildingy. Všichni se bojí, že opět přijdou opatření a nebude možné vyjet, tak akce preventivně ruší. Rozhodly se tak i opravdu velké společnosti. To jsou špatné zprávy ne pouze pro jednoho dopravce, ale pro více firem napříč kraji,“ uvedl zakladatel iniciativy Jiří Vlasák.
Zájezdová doprava tak patří k nejvíce postižených oborům z koronavirové krize. Nepomohlo přitom ani prázdninové období, ke kterému se firmy původně upínaly. Situace tak ještě více prohloubí problémy autobusových dopravců. V červnu skoro 90 procent z nich v průzkumu uvedlo, že jim aktuální finanční rezervy postačí maximálně na půl roku. Část z nich o ně přišla dokonce už během jarní koronavirové krize. Řada zejména menších firem proto podle iniciativy končí s podnikáním a vrací autobusy leasingovým společnostem. Mnoho firem proto řeší i problémy s dluhy, jejichž vyrovnání může trvat i několik let. Nepravidelná doprava navíc řešila problémy už před krizí.
Iniciativa proto žádá o pomoc stát, a to ideálně formou náhrad po vzoru státní pomoci ubytovacím zařízením. Zároveň dopravci chtějí zajistit úvěry pro zvládnutí nejhoršího období. Na státní pomoc podle iniciativy nyní nemají šanci dosáhnout. Další žádanou pomocí by mohla být úprava podmínek pro stanovení sazeb DPH a silniční daně. Stát by podle firem měl rozšířit také slevy pro studenty a důchodce i do zájezdové dopravy. Podle dopravců jsou zájezdové společnosti vládou opomíjeny a nedostaly žádnou formu pomoci.
Vláda zatím během krize rozhodla o odkladu a následně i snížení plateb silniční daně. Tříměsíční odklad platí i pro úhrady mýta. Upravit by se měla i spotřební daň na naftu.