České loděnice v Děčíně mají zakázky a plánují stavbu další haly. Chybějí ale zaměstnanci
Společnost České loděnice v Děčíně má nové zakázky, plánuje stavbu další haly a chce obnovit tradici praktické výuky učňů. Firmě,
Společnost České loděnice v Děčíně má nové zakázky, plánuje stavbu další haly a chce obnovit tradici praktické výuky učňů. Firmě, která má od roku 2017 jedinou majitelku, ale chybějí zaměstnanci. Ve výrobě pracovali Ukrajinci, kteří se podle firmy nyní do Česka kvůli epidemii koronaviru nedostanou. Loděnici ve čtvrti Křešice si dnes prohlédli účastníci konference pořádané na podporu výstavby plavebního stupně Děčín.
Na stavbu jedné nákladní lodi je nutné mít zhruba 40 lidí. „Začínáme pociťovat až fatální nedostatek pracovníků, což by mohlo ohrozit termíny dodání zakázek. Pro pracovní síly ze zahraničí není možné kvůli koronaviru získat povolení,“ řekl novinářům ředitel společnosti Pavel Mráček.
V loděnici nyní budují chemický tanker pro nizozemského zákazníka. Je dlouhý 110 metrů, široký 11,5 metru a vysoký pět metrů, váží kolem 700 tun. Výroba začala v lednu, spuštěn na vodu bude v listopadu, následně si ho majitel odtáhne do Hamburku, kde se dovybaví. „Stavíme jen trup. Nemůžeme udělat kompletně vybavenou loď, protože by pak vážila dvojnásobek a nebylo by ji možné po Labi přepravit,“ uvedl Mráček.
V nejbližší době začnou v loděnicích pracovat i na druhé zakázce. V jedné obří hale se mohou najednou vyrábět až tři nákladní lodě. „Vše je ale o dostatku lidí, protože místní svářeči a obráběči odjíždí za prací do Německa, jsme odkázáni na cizince,“ uvedl Mráček.
V Křešicích dělníci lodě také opravují. Zatímco výrobu nových lodí zadávají zahraniční klienti, opravovat plavidla si nechávají čeští zákazníci. V halách je také prostor pro přidruženou kovovýrobu.
Od roku 2017 vlastní loděnice jediná fyzická osoba, je její Gayane Gukasyanová z Arménie. „Od vstupu nového vlastníka se zvyšuje obrat společnosti. Při vstupu byl 35 milionů, v roce 2018 sto milionů, loni 160 milionů a letos počítáme s obratem kolem 200 milionů korun,“ uvedl ředitel.
Firma investovala do modernizace jedné haly pro drobnější kovovýrobu či do opravy ubytovny pro zahraniční dělníky. V plánu je výstavba třetí haly, díky čemuž by vzrostla kapacita výroby lodí zhruba o třetinu. „Zaměřujeme se na stavbu velkých tankerů, ale do budoucna nevylučujeme stavbu menších lodí, o něž v posledních letech výrazně roste zájem i v Česku,“ uvedl Mráček.
ČTK