Pomalý konec billboardů. Stát teprve hledá firmu, která je zakryje
I když měly od 1. září tisíce reklam v ochranném pásmu u dálnic a silnic I. Třídy mimo město zmizet,
I když měly od 1. září tisíce reklam v ochranném pásmu u dálnic a silnic I. Třídy mimo město zmizet, státu se je stále nedaří zlikvidovat. Ani zakrýt.
Více než tři měsíce po zákazu vypsalo teprve Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) soutěž na firmu, která zakryje reklamní zařízení, která nemají už podél dálnice co dělat. Jde o zakrytí zhruba tří stovek reklamních zařízení v ochranném silničním pásmu dálnic D0, D2, D3, D5, D8, D11, D35. „Zakrytí musí být dostatečně odolné proti povětrnostním vlivům,“ uvedlo ŘSD v zadávací dokumentaci soutěže v hodnotě 2,2 milionu korun.
Konec billboardů podél českých dálnic je zatím spíše blamáží ministerstva dopravy. To vůbec nestíhá vyřizovat ve správním řízení návrhy na odstranění reklam. V praxi vydalo jen kolem padesáti rozhodnutí. Když je ŘSD obdrží, má majitel reklamní plochy nejprve čas odstranit billboard sám. ŘSD může reklamu zakrýt, později odstranit.
„Nemůžeme pracovat s presumpcí viny a vypisovat soutěž na odstranění reklamních zařízení dříve, než začal platit zákon. Čekali jsme, že majitele budou zákon dodržovat, ne ignorovat,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Z billboardů se tak stala nyní hlavně hra o čas. Majitelé reklamních ploch stále doufají, že Ústavní soud zákon zruší a i proto se k likvidaci billboardů nemají. Doufají i v to, že jim půjde na ruku sněmovna: zástupci ANO v minulém volebním období předložili zákon, který měl konec billboardů odvrátit. Některé firmy zatím reklamy stáhly a vylepily na plochy vlajky, jiné zákon ignorují, protože jim nehrozí prakticky žádné postihy