Dálnici D55 Babice – Staré Město postaví Eurovia a Strabag, cena je o miliardu nižší
Obyvatelé Starého Města a řidiči se konečně dočkají stavby nového úseku dálnice D55.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo firmu, která postaví 8,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 Babice – Staré Město. Jako nejvýhodnější vybralo ŘSD nabídku od sdružení firem Eurovia a Strabag, které přišlo s cenou 2,85 miliardy korun. Stát přitom vypisoval tendr s předpokladem 3,9 miliardy.
„Stavba by měla být zahájena na podzim a zprovozněna do konce roku 2023,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. O zbudování úseku se mluví přes 15 let, už deset let má platné územní rozhodnutí. Dálnice nahradí především stávající přetíženou silnici I/55 v úseku od Otrokovic k Uherskému Hradišti. Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky: MÚK Staré Město-sever, MÚK Staré Město-jih a část MÚK Babice (pouze větev).
Zakázka je důkazem klesajících cen velkých silničních staveb po začátku koronavirové nákazy a s ní spojené ekonomické krize. Jde zatím o největší silniční zakázku, u které byl termín pro podání nabídek až po vyhlášení nouzového stavu.
Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 18 kilometrů, staví se tři kilometry jako jihovýchodní obchvat Otrokovic. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1.
D55 patří k nejvýraznějším příkladům dlouhé přípravy dopravních staveb. U zmíněného obchvatu Otrokovic uplynulo od vydání kladného stanoviska EIA k zahájení stavby 13 let. Severovýchodní úsek obchvatu byl otevřen už v roce 2006, na zbytek obchvatu čekají obyvatelé Otrokovic dlouhých 15 let.
Dopravní zátěž zde přitom patří k největším v tuzemsku. Stará silnice I/55 je přetížená a vede přes řadu obcí, kterým má ulevit právě dálnice.