Rozhodnuto. Kilometrový tunel na D3 se bude stavět jinak kvůli agresivní spodní vodě

Vizualizace D3 u tunelu Pohůrka. Pramen: ŘSDVizualizace D3 u tunelu Pohůrka. Pramen: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) definitivně rozhodlo, že kilometrový tunel Pohůrka na novém úseku D3 Úsilné – Hodějovice okolo Českých

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) definitivně rozhodlo, že kilometrový tunel Pohůrka na novém úseku D3 Úsilné – Hodějovice okolo Českých Budějovic se bude stavět jinou metodou, než plánovali projektanti. Změnu požadovala stavební firma, podle které není možné postavit tunel tak, jak bylo plánováno.

Jde konkrétně o úsek Úsilné – Hodějovice, který je aktuálně jednou z největších dálničních staveb. Zakázku za 5,285 miliardy korun získalo sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice.

Dnes došlo k definitivnímu rozhodnutí, že dojde ke změně technologie stavby tunelu,“ potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj jde o výsledek několika studií a práce expertních týmů. Projekt počítal s technologií takzvaných milánských stěn, které se používaly například při stavbě tunelu Blanka v Praze. Jde o metodu, kdy se kvůli podzemní vodě nejprve vybudují podzemní stěny a pak teprve bude hlouben vlastní tunel. Místo toho se podle Rýdla použije jiná technologie: vložení monolitického objektu tunelové trouby. V oboru se této metodě říká i krabice, což je v principu hloubený tunel a vložení monolitického objektu do hloubené jámy.

Sdružení firem má teď připravit novou realizační dokumentaci stavby, ze které má vyplynout i prodloužení doby výstavby a prodražení stavby. Mluví se o posunu zhruba o rok a nákladech zhruba 100 milionů korun. „Přesnější harmonogram i navýšení rozpočtu budou známé až z realizační dokumentace stavby,“ dodal Rýdl.

Podle něj je změna technologie prevencí pro případné problémy, které by nastaly po otevření tunelu. „Je to vše kvůli velmi agresivní spodní vodě. I když se zde dělaly průzkumy, nemohl nikdo tušit, že to bude tak velký problém,“ dodal Rýdl.

Zakázku na projekt zpracovala společnost Pragoprojekt s Metroprojektem. Zda bude ŘSD vymáhat případné škody i po nich, zatím podle Rýdla ŘSD neřešilo. „Teď se řeší samotná stavba,“ dodal.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl v květnu v rozhovoru pro Zdopravy.cz uvedl, že je lepší několik měsíců při stavbě ztratit a postavit tunel pořádně, než pak řešit nějaké deformace nebo zatápění tunelu vodou ve zprovozněném tunelu. „Prostředí je velmi složité. Pohybujeme se v úrovni pod potokem, jsme v nejnižším bodě dálnice D3 vůbec, vody se stékají do této oblasti, jdeme hodně hluboko, odvádíme vody z Dobrovodského potoka gravitačně štolou do Vltavy, navíc musíme dbát na to, abychom celý vodní režim v daném území nenarušili,“ popsal Mátl v rozhovoru.

Tunel Pohůrka má měřit 999,5 metrů. Celkem 7,2 kilometrů dlouhý úsek D3 se začal stavět loni v dubnu, hotový bude nejspíše v roce 2023.

Obchvat Českých Budějovic. Pramen: ŘSD

Obchvat Českých Budějovic.
Pramen: ŘSD

Tagy D3 obchvat Českých Budějovic Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Top tunel Pohůrka Úsilné - Hodějovice
77 komentářů