Vítězové padajícího trhu s auty: šedá barva, SUV a Škoda Auto
Tuzemský trh s novými auty propadl za pololetí o celkem 26 %, v červnu ale výrazně svůj pád zpomalil a
Tuzemský trh s novými auty propadl za pololetí o celkem 26 %, v červnu ale výrazně svůj pád zpomalil a registrace nových vozidel klesly v meziročním porovnání o pět procent. Na padajícím trhu výrazně upevnila svůj náskok Škoda Auto: v červnu dokonce ovládla přes 40 % trhu.
Ukazují to data zveřejněná Svazem dovozců automobilů. Podle nich bylo v Česku za první polovinu roku registrováno celkem 95 029 nových osobních automobilů.
Škoda za celé pololetí prodala 36 551 vozidel (38,46 % trhu), na druhé místo se už dlouhodoběji vrátil Hyundai (7999 vozidel, podíl 8,42 %). Další místa patří Volkswagenu, Dacii a Toyotě.
Dominance Škody Auto je patrná i z žebříčku nejprodávanějších modelů: prvních šest je z nabídky mladoboleslavské automobilky, před Superb a Kodiaq se ještě vklínil na sedmém místě Hyundai i30. Českému trhu vládnou dál vozidla SUV, svůj podíl navýšily už na 35 % (loni 31 %). V prodejích podle typu motoru je vidět mírnou renesanci dieselových agregátů. Prodeje elektromobilů se sice ztrojnásobily, stále však tvoří zanedbatelný podíl na celkových prodejích.
K zajímavému posunu došlo i v rozložení barev, jaké lidi kupují. Po sedmi letech skončila nadvláda bílé barvy, v žebříčku ji těsně překonala šedivá barva. Ke změně žebříčku oblíbenosti barev se schylovalo delší dobu, šedá posilovala už dva roky. Náskok šedé v prodejích byl nepatrný – za první pololetí 24 855 registrovaných aut bylo šedých, bílých bylo o třicet méně. S velkým odstupem následují modrá, černá a červená.
Poslední pololetí přineslo naopak velký propad dovozu ojetin. Meziročně dovoz klesl o 22,6 % na 69 026 ks. Jejich průměrné stáří je 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 53,21%. Důvodem je především pokles kurzu koruny i nouzový stav.