Velké loučení v Tatrách. Po padesáti letech míří švýcarské jednotky do důchodu, po dlouhé výluce je nahradí nové

Elektrická jednotka 405.95 pro provoz mezi Štrbou a Štrbským Plesem. Foto: Tatranská informačná kanceláriaElektrická jednotka 405.95 pro provoz mezi Štrbou a Štrbským Plesem. Foto: Tatranská informačná kancelária

Na tatranské ozubnicové železnici na Slovensku dnes večer utichne provoz. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začnou zítra s komplexní opravou tatranské

Na tatranské ozubnicové železnici na Slovensku dnes večer utichne provoz. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začnou zítra s komplexní opravou tatranské zubačky mezi stanicemi Štrba a Štrbské Pleso. Rekonstrukce znamená i poslední jízdy švýcarských elektrických jednotek 405.95, které končí po 50 letech provozu. Příští rok je nahradí nové jednotky od Stadleru.

„Jsme si vědomi, že toto omezení způsobí v letní i zimní sezóně návštěvníkům Tater komplikace, ale z dlouhodobého hlediska je tato oprava potřebná pro zabezpečení vyšší kapacity tratě a bezporuchový provoz našich nových hybridních jednotek, které tu budeme postupně nasazovat,“ řekl generální ředitel Železničné spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filip Hlubocký.

Na trati dosud jezdí tři elektrické jednotky 405.95, v provozu jsou padesát let. ZSSK chce minimálně jednu zachovat pro muzejní provoz. O osudu ostatních dopravce rozhodne až později, zatím budou v popradském depu.

Ozubnicová železnice vznikla před padesáti lety, otevřela se těsně před zahájením mistrovství světa v klasickém lyžování na Štrbském Plese. Dříve byla na jejím místě parní ozubnicová dráha, která ukončila svůj provoz v roce 1936. Vlaky na trati dlouhé 4,75 kilometru překonávají výškový rozdíl 455 metrů.

Informace o délce výluky se liší: ZSSK uvádí termín do února, některé slovenské servery až do května. Během výluky bude náhradní autobusová doprava, uzavřena bude i cesta pro pěší podél zubačky.

Nové jednotky od Stadleru budou hybridní, umožní tak i provoz na ostatních tratích v Tatrách v rámci Tatranské elektrické železnice (TEŽ). Kontrakt počítá s dodávkou pěti elektrických jednotek a duální lokomotivy pro provoz v síti TEŽ a Ozubnicovej železnice (OŽ). Celkem za ně ZSSK zaplatí 38 milionů eur.

Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku. Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit jak na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso, tak i na ostatních tratích TEŽ. Lokomotiva má elektrický i dieselový pohon, může jezdit na ozubnicové i běžné trati. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh. Je možné ji ovládat také na dálku. Kabina strojvedoucího bude klimatizovaná.

ZSSK se rozhodla vozy polepit obrazy pěti štítů Vysokých Tater, vlaky budou jezdit v červenobílé barevné kombinaci.

Elektrická jednotka 405.95 pro provoz mezi Štrbou a Štrbským Plesem. Foto: Tatranská informačná kanceláriaStadler GTW pro ZSSK, zdroj: Stadler RailVizualizace hybridní jednotky od Stadleru pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSKSoutěž o polep vlaků TEŽ - návrh 5

 

Tagy Ozubnicová železnice Štrba -Štrbské Pleso Stadler Rail Top Vysoké Tatry Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
60 komentářů