- Voda •
- Infrastruktura •
- Zprávy
Remorkér Beskydy za rok ve službách státu přetáhl desítky lodí, čeká ho modernizace
Unikátní zadokolesový remorkér Beskydy oslavil koncem listopadu první výročí od vstupu do služeb státu. Ředitelství vodních cest odkoupilo přes 60
Unikátní zadokolesový remorkér Beskydy oslavil koncem listopadu první výročí od vstupu do služeb státu. Ředitelství vodních cest odkoupilo přes 60 let starý stroj za deset milionů od společnosti EVD, aby pomáhal lodím překonat kritické mělčiny mezi Hřenskem a Ústím nad Labem. Státu se zde dlouhodobě nedaří prosadit stavbu zdymadla, čímž lodní doprava trpí.
„Provoz remorkéru za uplynulý rok ukázal, že čeští provozovatelé mají o přípřež opravdu zájem. Řada plaveb by se pravděpodobně bez pomoci remorkéru do České republiky vůbec nedostala,“ řekl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský. Za první rok takříkajíc ve veřejném závazku uskutečnil remorkér 59 přípřeží pěti českým rejdařským společnostem a dvě přípřeže hotelovým lodím plujícím pod cizí vlajkou z Německa.
Z toho pouze dvě plavby byly komerční, ostatní poskytl stát rejdařům zdarma. Podmínkou pro vlečení zdarma je pokles hladiny Labe na vodočtu v Ústí nad Labem pod 275 centimetrů. Pokud je hladina vyšší a firma si přesto vyžádá vlečné služby, platí za vlečení 3000 korun za hodinu (při protiproudní plavbě). Za deset měsíců letošního roku stál provoz, údržba a drobné opravy remorkéru zhruba dva miliony korun.
Stát se lodi ujal, neboť je na Labi jediná svého druhu a pro EVD bylo její vlastnictví ekonomicky neudržitelné. Díky zadním kolesům remorkér bezpečně propluje i mělčími vodami, kde klasický lodní šroub selhává. Slouží i k vyprošťování uvízlých lodí. Loni například vyprostil loď EVD v Drážďanech.
ŘVC nyní chystá na příští rok větší modernizaci památkově chráněné lodi. Jde především o osazení dokormidlovacího zařízení na přídi pro lepší manévrování lodi a dovybavení moderním radarem. Celkové náklady se odhadují na 2,5 milionu korun.