Rychlíky Plzeň – Most státu zlevní, GW Train Regio dostane o 3,54 Kč za kilometr méně

Motorová jednotka 628 v barvách GW Train Regio. Foto: GWTRMotorová jednotka 628 v barvách GW Train Regio. Foto: GWTR

Ministerstvo dopravy zaplatí v příštím jízdním řádu za provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem i přes inflaci o 1,7 milionů

Ministerstvo dopravy zaplatí v příštím jízdním řádu za provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem i přes inflaci o 1,7 milionů korun méně, než dosud.

Vyplývá to z dodatku smlouvy mezi ministerstvem dopravy a společností GW Train Regio, která provoz rychlíků začala zajišťovat loni na základě přímého zadání. Smlouva je už přístupná v registru smluv.

Podle smlouvy má ministerstvo dopravy příští rok jízdní řád zaplatí 34,692 milionů Kč, zatímco v současném jízdním řádu platí 36,335 Kč. V přepočtu na ujeté kilometry se kompenzace sníží ze 78,38 na 74,84 Kč. Před příchodem GWTR platil stát za rychlíky 95,80 Kč za kilometr Českým drahám.

Oproti předchozím smlouvám má kontrakt s GWTR jasný vzorec pro výpočet každoročního dodatku, odpadá tak složité dohadování, co ministerstvo proplatí a co ne. Ministerstvo chce mít podobné smlouvy i u dalších dálkových vlaků, jejichž provoz objednává.

Zlevnění je důsledkem nastavení smlouvy. „Kompenzace pro nový jízdní řád se stanoví podle předem daných jasných kritérií. Kvůli levnější naftě tak dokonce ušetříme,“ řekl řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něj se ukazuje, že smlouva připravená původně na soutěž je správně nastavená.  „Tímto směrem chceme jít i v budoucích tendrech na státem dotované linky, abychom s penězi daňových poplatníků zacházeli efektivně,“ dodal Neřold.

Za poklesem je ale i částečně nižší požadavek na kapacitu souprav a otvírací dobu pokladen. Ministerstvo zjistilo, že už v pátek nepotřebuje i odpoledních spojů dvě jednotky najednou a postačí jedna, protože nejezdí tolik lidí. U pokladny v Žatci došlo ke zkrácení otvírací doby v neděli, v Plasech, Žihli a Podbořanech došlo k posunu otvírací doby, ale celkový čas zůstal stejný. Cestující si mohou nadále jízdenku koupit bez příplatku ve vlaku.

GW Train Regio začal na trase jezdit loni v prosinci. Ministerstvo dopravy původně provoz na této trati soutěžilo, tendr ale zrušil antimonopolní úřad na popud Českých drah, které ho považovaly za diskriminační. Ministerstvo dopravy nakonec využilo možnost a zakázku zadalo napřímo GWTR, protože v soutěži podalo nejnižší nabídku. Dopravce se mezitím ještě dohodl na převzetí zbývajících rychlíků, které dosud platily Ústecký a Plzeňský kraj.

 

Tagy GW Train Regio Ministerstvo dopravy
45 komentářů