Železnice

GW Train Regio převezme zbývající rychlíky mezi Plzní a Mostem. Kraje ušetří

Motorová jednotka 628 v barvách GW Train Regio. Foto: GWTR
Motorová jednotka 628 v barvách GW Train Regio. Foto: GWTR

Soukromý dopravce GW Train Regio převezme od 10. prosince provoz všech rychlíků mezi Plzní a Mostem. S Ústeckým a Plzeňským krajem se domluvil na převzetí spojů, které dosud zajišťují České dráhy.

Namísto čtyř párů vlaků tak bude GW Train denně vypravovat šest párů ve všední den, v sobotu 7 a v neděli osm. Nově přibyl v jízdním řádě víkendových rychlík s odjezdem v 8 hodin z Plzně.  Dopravce nabídl krajům prakticky stejné podmínky, jako ministerstvu dopravy. Za kilometr jízdy si bude účtovat 76 korun.

Plzeňský kraj neuvedl, kolik dosud platí Českým drahám přímo za provoz těchto rychlíků, uvedl jen průměrnou cenu 104,58 Kč za kilometr za všechny krajské tratě s výjimkou tratě na Domažlice. Do konce minulého jízdního řádu platilo za rychlíky Plzeň – Most ministerstvo dopravy Českým drahám přes 90 korun za kilometr.

Rychlíky objednané kraji jsou v Česku výjimkou, jinak je objednává ministerstvo dopravy. Kraje je začaly platit poté, co ministerstvo dopravy před časem zredukovalo jejich provoz.

GW Train Regio kvůli posílení provozu posílil svůj vozový park, od Deutsche Bahn nakoupil dvě další jednotky 628, které už u nás používá. Cestující je znají také od společnosti Arriva vlaky. Vlaky prošly  modernizací interiéru v CZ Loko. Dostaly opět korporátní zeleno-oranžový nátěr.

Soukromý dopravce získal desetiletou smlouvu na provoz rychlíků od ministerstva dopravy loni poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr na zajištění těchto spojů. V tendru nabídl GW Train Regio nejnižší cenu, ministerstvo s ním nakonec uzavřelo smlouvu napřímo, což zákon umožnil.

Podle předsedy představenstva GW Train Regio Petera Bosáčka jsou po necelém roku provozu s fungováním linky spokojeni. „Ekonomicky to vychází podle našich kalkulacích, Aktuálně je projekt v mírném zisku,“ řekl Bosáček. Překvapil ho relativně velký zájem o cestu v 1. třídě.

České dráhy z tratě neodejdou, budou dál pro Plzeňský kraj zajišťovat osobní vlaky z Plzně do Žihle. Od nového jízdního řádu by mohl skončit i tarifní chaos na této trati, kdy cestující musí při koupi jízdenky řešit, s kým pojedou. Spojení v Ústeckém kraji je už součástí jejich integrovaného dopravního systému a lidé tak mohou jet na jednu jízdenku s kýmkoliv. Teď dopravce jedná o zapojení linky pod Plzeňskou kartu.

14 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Paráda.. tohle byl opravdu úžasný nápad MD, vybrat soukromého dopravce aniž by měl povinnost uznávat jízdenky ČD a naopak. Pokud má nahradit všechny spoje, tak nevidím důvod proč jízdenky neuznávat… Jediné co tahle změna přinese je chaos, zvýšení celkové ceny jízdného a víc jízdenek pro cestující v době kdy se vše integruje a zjednodušuje.

    • Naopak se tím vše zjednoduší, dnes cestující musí řešit to, že ve 12 jedou dráhy a ve 2 GW, odbprosince pojedou co dvě hodiny oranžové rychlíky a dráhy už nebudou moci prodávat jízdenky do stanic, kam už jezdit nebudou, jako se tomu stávalo doposud, jen proto, že tam měli dva vlaky a pokladní nebyla schopna cestujícího upozornit na platnost jen v konkrétních spojích. GW bude na rozdíl od ČD od Prosince integrován v IDP Plzeňského kraje, takže na tom cestující vydělají..

  • No nutno dodat že byť rekonstruovaná souprava bude o 10 procent lepší než staré rozžkvíkané vozidla z 80let.Ale stejně tedy s touto minimálně archaicky vypadající jednotkou to tedy není trefa do černého -chápu že finance zde asi hrají roli , ovšem v roce 2018 vystavovat denně tohle a ještě k tomu na rychlíky kde v minulosti hrdě jezdily např. lokomotivy ř. 475.1 s až 10voz.soupravami-to je urážka.Nelze samozřejmně srovnávat minulost s dneškem , nu ale nechť si čtenář udělá při pohledu na oba vlaky svůj názor.kDyby se alespoň jednalo uplně nové vlaky pak by se dalo hrdě říct ano to je doprava dneška.

    • Určitě je tato archaicky vypadající jednotka větší urážka cestující veřejnosti než vozy B a měla by se zakázat.

  • Nedivím se, že vydělají, když jízdenka Most – Plzeň stojí 173 Kč, stejně jako Praha – Hranice na Moravě. A další zajímavost, roční jízdenka stojí 14 999, s ČD 19 990, ale člověk toho může projet o trochu více. Tady je jasně vidět, jak konkurence pro cestujícího není vždy výhodná, rozbíjí jednotný tarifní systém. Už se těším na dobu, kdy na 5 přestupech bude pět dopravců a vždy nevýhodná jízdenka na kratší úsek. Mnozí cestující, kteří nejezdí pravidelně jsou už nyní hodně zaskočeni. Naposledy po mě chtěli pokutu v Trutnově do Svobody nad Úpou v GW, protože jsem neměl jízdenku, přestup z rychlíku byl asi 2 minuty. Když nejde koupit jízdenka online, potěší to každého…

    • Dnes vlak s IN25 Praha – Hranice na Moravě 243. Ale když pojedu jen o 7 km dál do Teplic nad Bečvou, tak zaplatím 316,- nebo si mohu jízdenky rozdělit a připlatím jen 14,-
      A to u Národního dopravce. Takže ani nemusíte jet se soukromým dopravce abyste musel podstoupit útrapy několika jízdenek.

    • Matláte dohromady neporovnatelné. Otevřete si e-shop ČD a GWTR (AMSBus) a porovnávejte relevantní údaje.
      Jízdenka Plzeň – Most s ČD obyčejná 199Kč.
      Jízdenka Plzeň – Most s GWTR obyčejná 173Kč.
      Až pokud si pořídím ČD kartu, kterou například já nemám, tak se dostanu na cenu Plzeň – Most s 25% slevou za 149Kč.
      Nevím, kdo je tedy levnější 😉

      Obyčejná Jízdenka Praha – Hranice je 411Kč, s IN25 308Kč a včasná akční je za 249 nebo 275Kč, záleží v jakém předstihu si ji pořídíte.
      V.

  • Někdy si dám čas a přečtu si tady tuto smlouvu. Zda Ťok určil ve smlouvě cenu jízdného pro lidi. Přesto si myslí, že znám odpověď. NE.

    • Neurčil, bo cenu podle smlouvy určuje dopravce, který je omezen stropem určeným v cenovém věstníku a státem nařízenými slevami. Stejně tak v žádném rychlíku ČD není určená cena smlouvou. V obou případech je cena určena obchodní politikou dopravce.
      V.

    • Máte naprostou pravdu. Most – Chomutov se ještě dostanete s ČD. Ale přímí vlak od 10. prosince Most – Chomutov – Žatec – Plzeň už jen s jedním dopravcem. Najednou to nikomu nevadí. Cestující nemá na výběr. Hlavně, že to někde kritizují vůči ČD.

    • Pánové směšujete dohromady to že si ministerstvo a kraje objednají službu u někoho a skutečnou konkurenci, která by byla pokud by tento spoj nebyl objednán, ale jezdil na jejich vlastní popud a riziko.

    • Opravdu strašná představa. Někam se nedostanu s ČD… někdy se budím uprostřed noci, zbrocen potem, že by ČD přestaly jezdit u nás na FJB. Že bych nikdy neucítil ten zapocený smrádek béčka, nelomcoval s lámačkama, nemohl se k někomu přitulit v kupéčku pro osum…