Škodě skončí výhoda v soutěžích Českých drah. Na dodávky vlaků bude delší doba
Zdánlivě nenápadná změna v zadávacích podmínkách může přinést v soutěžích Českých drah na nová vozidla podstatně větší konkurenci. Dosud se
Zdánlivě nenápadná změna v zadávacích podmínkách může přinést v soutěžích Českých drah na nová vozidla podstatně větší konkurenci. Dosud se například o elektrické jednotky ucházela jen Škoda Transportation. Ostatní výrobci měli zájem, ale nezvládli by vozy dodat tak rychle.
České dráhy u nových soutěžích počítají s tím, že namísto stávajících 15 měsíců na dodání vlaků bude v soutěžích nově lhůta dvou let. Deník Zdopravy.cz toto zjistil ze zápisu z dozorčí rady. „České dráhy, s ohledem na stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ohledně lhůt nutných pro výrobu železníčních kolejových vozidel, stanoví v zadávacích podmínkách veřejných zakázek lhůtu 24 měsíců pro jejich výrobu,“ uvádí se v zápisu.
Dodací lhůty v soutěžích napadl naposledy švýcarský Stadler u antimonopolního úřadu v případě letos zrušené soutěže na rámcovou smlouvu na dodávku elektrických jednotek pro dálkovou dopravu. Napadal dobu dodání jen 15 měsíců od podpisu smlouvy.
Pro Škodu Transportation byla doba dodání výhodou, protože už požadované jednotky měla schválené pro provoz v Česku. Ostatní výrobci ne, protože kvůli délce a nákladům na schvalovací proces v každé zemi se jim nevyplatí podstupovat homologaci dopředu. I proto se v poslední době do velkých soutěží na elektrické vlaky pro České dráhy nehlásil nikdo jiný, než Škoda.
„Úřad shledal požadavek zadavatele spočívající ve stanovení lhůty pro dodání prvních dvou vlakových jednotek v minimální délce 15 měsíců od uzavření kupní smlouvy za nepřiměřený, neboť eliminoval většinu známých dodavatelů působících na trhu výroby kolejových vozidel,“ řekl tehdy předseda ÚOHS Petr Rafaj. ÚOHS soutěž nepravomocně zrušil, pak ji zrušily samy od sebe České dráhy.
České dráhy v minulosti zkoušely argumentovat, že u některých dopravců byly doby dodání ještě kratší, stejnou argumentaci používala i Škoda Transportation. Úřad ale po dotazech u většiny velkých výrobců takový názor neměl.
Rozhodnutí proto vítají i výrobci vozidel, kteří se dosud tendrů Českých drah často nezúčastnili. Podle Tomáše Holého ze společnosti Bombardier, která má svůj výrobní závod i v České Lípě, je železniční vozidlo tak komplikovaným produktem vyráběným často téměř na míru dopravcům, že 24 měsíců je minimální doba na dodání. „Dodací lhůta 24 měsíců dává zákazníkovi podstatně více výhod. Roční dodací lhůtu může zvládnout jen firma, která už má v dané zemi homologované vozidlo. U řady dopravců se počítá s dobou dodávky i za 30 měsíců a více,“ dodal Holý.
„Dodací lhůty železničních vozidel obecně souvisí s více faktory. Jsou to například sériová výroba, opakovaní výroby stejného typu, navázání na již probíhající výrobu, požadavky na schválení příslušného železničního vozidla, specifické zákaznické požadavky a mnoho dalších. Vzhledem k tomu mohou být dodací lhůty nových vlaků kratší než 24 měsíců, ale i delší než 24 měsíců,“ uvedla za Siemens mluvčí Kateřina Pištorová. Vyjádření Stadleru, který zřejmě svými námitkami k ÚOHS ke změně přístupu nejvíce přispěl, se nepodařilo redakci získat.