Ztráta pardubického letiště může přesáhnout 40 milionů korun, kraj chce za uzavření náhradu škody od státu
Ztráta společnosti East Bohemian Airport (EBA) letos může přesáhnout 40 milionů korun, téměř dvojnásobek plánu. Uvedl to v tiskové zprávě
Ztráta společnosti East Bohemian Airport (EBA) letos může přesáhnout 40 milionů korun, téměř dvojnásobek plánu. Uvedl to v tiskové zprávě Pardubický kraj, který je třetinovým vlastníkem společnosti provozující pardubické letiště.
Podle původního plánu mělo letiště letos prodělat 24,5 milionu korun. Letiště potýkající se dlouhodobě se slabým zájmem aerolinek o lety z Pardubic ale od vyhlášení nouzového stavu nesmělo ani žádné lety s cestujícími přijímat.
„Po dohodě jsme uložili úkol zpracovat detailní srovnání přímých zvýšených nákladů či výpadků v souvislosti s pandemií koronaviru. To jsou prostředky, které bychom následně mohli nárokovat na státu. Krizový zákon jasně mluví o tom, že pokud stát něco nařídí právnickým či fyzickým osobám, tak by měl tyto způsobené náklady či ztráty kompenzovat. Je však prokazatelně nutné oddělit ztráty běžného provozu a ty, které způsobila pandemie,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Už dříve akcionáři EBA (dvě třetiny patří Pardubicím) schválili přesun části prostředků zaplacených na navýšení základního kapitálu do provozní části namísto investic. Na provozu zatím EBA letos prodělala 16,5 milionu korun.
„Podmínili jsme to však přípravou výhledu hospodaření v několika variantách a doložením kroků, které byly společností učiněny pro získání nových obchodních příležitostí. Reálný výsledek hospodaření letošního roku počítá se ztrátou přesahující 40 milionů korun. Proti tomu máme finanční plán na letošní rok, který počítal se ztrátou 24,5 milionu korun. Z plánované ztráty činí 15 milionů korun odpisy,“ dodal Netolický.
Podle náměstka pro dopravu Michala Kortyše je v Pardubicích potvrzeno obnovení provozu Ryanairu do Alicante a SkyUp do Kyjeva. „Probíhají jednání s dalšími společnostmi z Ruska, Ukrajiny, ale i Evropy. Některé nabídky, které byly podmíněny vysokou dotací v řádu desítek milionů korun ročně, již byly představenstvem odmítnuty,“ uvedl Kortyš. Deník Zdopravy.cz informoval tento týden o zájmu Wizz Air o linky na Ukrajinu.