Unikátní zdvihací železniční most v Lužci nemá pár týdnů před otevřením elektrickou přípojku
Železniční rarita v podobě nového zdvihacího mostu přes Vraňansko-hořínský kanál má zatím jeden zásadní nedostatek. Postrádá elektrickou přípojku, která je
Železniční rarita v podobě nového zdvihacího mostu přes Vraňansko-hořínský kanál má zatím jeden zásadní nedostatek. Postrádá elektrickou přípojku, která je nutná pro zdvihání mostu. Most byl osazen počátkem května v rámci modernizace vltavské vodní cesty pod Prahou.
„ČEZ Distribuce zajištění tohoto přípojného bodu řeší a jsme přesvědčeni, že v souladu s naší žádostí přípojný bod zajistí včas tak, aby na podzim mohl být zahájen zkušební provoz zdvihacích zařízení na železničním i silničním mostě. Momentálně na těchto mostech budou probíhat montáže technologie, takže v následujících týdnech není přípojka potřebná,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Zatímco ŘVC se tváří, že se vlastně nic neděje, podle zdrojů deníku Zdopravy.cz není situace zdaleka tak idylická a reálně hrozí, že ani na podzim přípojka nebude. Zvedací zařízení tak nemusí mít co pohánět. Už od 1. července se mají na most vrátit vlaky.
Na Vraňansko-hořínském kanále se modernizuje celkem pět mostů, z toho tři budou zdvihací (jediný železniční). Na mostech pracuje sdružení firem Strabag Rail, Eurovia a OK Třebestovice, které zakázku získalo s nabídkou 599 milionů korun bez DPH.
Železniční most v Lužci je posledním z pětice, který ŘVC na kanálu měnilo. „Zdvih všech mostů předpokládáme spustit na konci prosince letošního roku, kdy bude zahájen zkušební provoz. Proplouvání vysokých lodí celým kanálem nastane až po zprovoznění pohyblivého ohlaví plavební komory v Hoříně, jež nastane podle plánu v dubnu 2021,“ doplnil Bukovský.
Vyvrací přitom myšlenku, že stát mohl ušetřit, pokud by lokálku Vraňany – Lužec ukončil nově před kanálem. „Před více než 10 lety byly prověřovány různé varianty řešení tohoto mostu, včetně vámi uváděné varianty zkrácení tratě. Toto řešení ale zásadně odmítla obec s poukazem na zhoršení dopravní obslužnosti. Bez jejího souhlasu není možné trať zkrátit,“ uvedl Bukovský.
Proto podle něj bylo jediným řešením zachování zajíždění vlaků až do středu obce, jen dochází k posunu zastávky na druhou stranu ulice, aby se odstranil železniční přejezd.
Do Lužce z Vraňan dojíždí deset párů vlaků denně. Dopravní obslužnost je bez problémů zajištěna autobusy.