ŘSD získalo povolení k modernizaci protektorátního mostu Šmejkalka na D1
Ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení ke zřejmě nejsložitější části modernizace dálnice D1, kterou představuje most Šmejkalka. Jde o jediný dodnes
Ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení ke zřejmě nejsložitější části modernizace dálnice D1, kterou představuje most Šmejkalka. Jde o jediný dodnes využívaný most na D1 z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech. Ředitelství silnic a dálnic chce vypsat výběrové řízení během léta, využije přitom metodu Design&Build.
Ředitelství silnic a dálnic vede generální opravu mostu jako samostatnou stavbu, kterou vyňalo z úseku Mirošovice – Hvězdonice. Most byl původně součástí modernizace dálnice jako úsek číslo 1, ŘSD jej ale ze své modernizační mapy smazalo. Zmodernizovat se ale musí. Výše stavebních nákladů je dle dokumentace pro stavební povolení 773 milionů bez DPH. Stavba by měla začít příští rok a skončit v roce 2023.
Práce to přitom nebude snadná. Proběhne kompletní výměna nosné konstrukce, spodní stavba zůstane zachována. Šířka nového mostu má v budoucnu umožnit bez dalšího rozšiřování provozu v šesti pruzích.
Ze stávajícího mostu budou zachovány pouze oblouky, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. I během demolic a stavebních prací na mostě chce ŘSD zachovat provoz v režimu 2 + 2 pruhy, což ale most neumožňuje. Vpravo vedle něj ve směru na Brno proto vznikne jednopruhové mostní provizorium.
„Před zahájením vlastních stavebních prací je nutné realizovat rozsáhlé přístupové komunikace pod mostem a geologický průzkum,“ uvedl už dříve mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Údolí potoka Šmejkalka, přes které se dálniční most klene, proslavil Josef Lada v pohádkových příbězích Bubáci a hastrmani. Na Šmejkalce strašil Mulisák. Lada pocházel z nedalekých Hrusic.