Zátopek může konečně jezdit do Německa, ČD tam už ale počítají s vectrony
České dráhy získaly s několikaletým zpožděním všechna potřebná povolení pro provoz lokomotiv řady 380 se svými soupravami v Německu až
České dráhy získaly s několikaletým zpožděním všechna potřebná povolení pro provoz lokomotiv řady 380 se svými soupravami v Německu až do rychlosti 200 kilometrů v hodině.
„Je to pravda, nakonec se nám podařilo všechna potřebná povolení získat,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Lokomotivy nazvané Emil Zátopek od Škody Transportation měly původně od výrobce povolení německého drážního úřadu EBA, ale pouze pro provoz bez vagónů.
V případě provozu se soupravou narazily České dráhy na problém u majitele německé železniční sítě, společnosti DB Netz. Podle nich mohla lokomotiva nadměrně opotřebovat německý kolejový svršek nebo mosty. Šlo o problémy s takzvanou kvazistatickou vodící silou. Problém měly DB Netz především s mostem přes Labe v Drážďanech. ČD si musely povolení získávat samy, podmínkou kontraktu se Škodou bylo schválení německým drážním úřadem EBA. Ten ho vydal, ale současně stanovil i podmínku zvláštní dohody se správcem infrastruktury.
I kvůli tomu České dráhy nakonec rozhodly, že lokomotivy nenasadí do Německa, jak se původně plánovalo. Namísto toho dopravce vypsal soutěž na desetiletý pronájem deseti lokomotiv. Soutěž vyhrála společnost European Locomotive Leasing s lokomotivou Siemens Vectron.
„Nemohli jsme riskovat, že nebudeme plnit závazky vůči Deutsche Bahn v rámci projektu Praha – Berlín – Hamburk, proto jsme přistoupili k pronájmu vectronů. Ten je součástí business plánu pro tento projekt, a je tedy plně kryt,“ řekl Joklík.
Škoda Transportation má aktuálně lokomotivy řady 380 schválené kromě Česka a Německa v Polsku, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku. České dráhy je využívají hlavně pro spoje na Slovensko, do Maďarska a Rakouska. Kvůli prohrané arbitráži jde o nejdražší lokomotivy na světě. Škoda s nimi zatím není příliš úspěšná, kromě zakázky pro ČD jezdí dvě na Slovensku a ze stejné koncepce vychází lokomotivy u soupravy pro německý NIM Express.