RegioJet chystá další nákupy vozidel, chce využít krize k dalšímu růstu. Vlaky do Budapešti vyjedou hned po omezení
Společnost RegioJet chce současné krize využít k dalšímu posílení svých pozic zejména nákupem dalších vozů. Firma poprvé oficiálně oznámila i
Společnost RegioJet chce současné krize využít k dalšímu posílení svých pozic zejména nákupem dalších vozů. Firma poprvé oficiálně oznámila i výsledky za loňský rok, které byly nejlepší v historii.
„Lze konstatovat, že kvůli Covid-19 RegioJet sice obětoval jeden ziskový rok, ale právě díky nově otevřeným možnostem na pořízení dalších vozů a příležitostem na trhu si naopak otevírá budoucnost. Zároveň díky podpoře vlády ve formě nástrojů, jako je kurzarbeit, je krize překonatelná,“ uvedl Radim Jančura na stránkách dopravce v prohlášení, která má vysvětlit zejména věřitelům, jaká je situace dopravce. Někteří věřitelé znervózněli především po nepříliš pozitivních výrocích jiných dopravců.
Podle Jančury by současná situace mohla přinést větší dostupnost použitých vozů. Jejich nedostatek je podle něj jediným omezením růstu. „Volné vozy pro dálkovou dopravu v Evropě v předchozích letech na trhu nebyly. Nové vozy se kvůli novým TSI normám zatím nevyrábí (poslední byly v Evropě vyrobeny pro RegioJet) – první vozy odpovídající normám TSI budou vyrobeny pro České dráhy za cenu 2 mil. EUR / vůz,“ uvedl RegioJet ve zprávě.
Podle Jančury už dva menší soukromí dopravci z Německa nabídli RegioJetu vozy na prodej, firma nedávno přivezla lehátkové vozy od Deutsche Bahn. „Tyto vozy (nabízené jinými dopravci, nikoliv poslední od DB, pozn. red.) jsou moderní na rychlost 200 km/h, s klimatizací a uzavřeným WC v cenových relacích okolo 150 tis. EUR – tedy za hodnotu 7,5 % nového vozu. Zároveň jejich technický a interiérový stav odpovídá řádné údržbě, která na nich byla po celou dobu prováděna,“ nastínil Jančura. Právě nové vagóny jsou podle něj zdrojem největšího růstu. „Zakoupení dalších vozů umožní RegioJetu nahradit vlaky na linkách, kde dnes úspěšně provozuje svoje autobusy. S příchodem vlaků místo autobusů vždy skokově vzroste počet cestujících,“ dodává RegioJet ve zprávě.
Už od prosince chce RegioJet začít jezdit na polsko-ukrajinské hranice, odkud má navazovat vlak Ukrajinských železnic. Firma čeká na otevření spojení do Vídně, aby mohla spustit dříve oznámené spojení z Prahy do Budapešti přes Vídeň.
RegioJet ve zprávě oznámil, že firma loni dosáhla hrubého zisku 167 milionů korun, EBITDA podle mezinárodních standardů (zisk před odpisy a úroky a daněmi) dosáhla 502 milionů korun. „Tyto ukazatele mohly být ještě příznivější, pokud by RegioJet měl k dispozici kapacitu dalších vozů,“ dodal Jančura.