Země národních dopravců. Češi už mají tři, nově se jím stal i RegioJet
České republice dál přibývají národní dopravci. Po Českých drahách a Leo Expressu je oprávněn toto označení užívat i RegioJet. Po
České republice dál přibývají národní dopravci. Po Českých drahách a Leo Expressu je oprávněn toto označení užívat i RegioJet. Po téměř pětiletém procesu mu Úřad průmyslového vlastnictví (UPV) zapsal koncem dubna dvě ochranné známky: vedle textového označení „RegioJet národní dopravce“ i obrazovou značku REGIOJET STUDENT AGENCY VÁŠ NÁRODNÍ DOPRAVCE. Vyplývá to z databáze UPV.
„S rozhodnutím se musíme seznámit, každopádně znamená to, že každý dopravce, který zajišťuje dopravní obslužnost na české železnici a poskytuje služby cestujícím při přepravě do zaměstnání, do škol či ve volném čase, je národní dopravce. Bez ohledu na to, jestli je státní nebo soukromý – žádný nemá nějaké privilegované postavení,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. S tím, jak budou probíhat další výběrová řízení, se podle Ondrůje pestrost dopravců a jejich služeb na české a evropské železnici bude dále rozšiřovat a dominance státních dopravců bude ustupovat.
Kolem označení „národní dopravce“ se strhla tahanice v roce 2015, kdy si ve druhém pololetí podali žádost na ÚPV všichni tři dopravci. První byly České dráhy, které také jako jediné mohou označení používat bez přívlastků, tedy bez doplnění jména firmy. Registrovanou mají i kombinovanou značku ČD České Dráhy Národní dopravce.
Leo Express má od loňského léta zapsanou známku LEO Express Národní dopravce. Leo Express přitom šel ještě dál a nechal si zapsat i označení LEO Express Mezinárodní dopravce.
Mezitím ale nadšení pro dopravní národovectví ochládá. Svědčí o tom například přejmenování největší tuzemské železniční oslavy. Ještě nedávno se důsledně mluvilo o Národním dnu železnice, nyní už dráhy propagují jen Den železnice. Může to souviset s odchodem náměstka Michala Štěpána, který byl velkým zastáncem označení Národní dopravce.