- Železnice •
- Stavebnictví •
- Infrastruktura •
- Voda •
- Zprávy
Lužec bude mít první zdvihací most na české železniční síti, osadí ho v úterý
Půl roku po zastavení provozu na lužecké lokálce a sejmutí starého železničního mostu z roku 1905 se Lužec nad Vltavou
Půl roku po zastavení provozu na lužecké lokálce a sejmutí starého železničního mostu z roku 1905 se Lužec nad Vltavou dočká mostu nového. Ředitelství vodních cest (ŘVC) v úterý osadí přes Vraňansko-hořínský kanál novou konstrukci; půjde o vůbec první funkční zdvihací most na české železniční síti. Důvodem je snaha o vpuštění vyšších lodí na kanál.
„Železobetonové konstrukce opěr se strojovnami zdvihů jsou připraveny a ocelová mostovka čeká na břehu na jeřáb,“ uvedlo ŘVC na twitteru. Novou ocelovou konstrukci o délce 30 metrů a hmotnosti 135 tun osadí mobilní jeřáb o nosnosti 750 tun, který je podle ŘVC největší svého druhu v republice. Ocelový most byl sestaven a svařen z dílů na montážní ploše na levém břehu plavebního kanálu. Původní most vážil 83 tun a měřil 27,3 metru. Skončil ve šrotu.
Lužecký železniční most bude vůbec prvním zdvihacím mostem na české železniční síti. Předběhne tak už hotový most přes Labe v Kolíně, který by se v budoucnu měl také zdvihat, nebyl ovšem dosud osazen zdvihací technologií. Podobně na tom je i nový most u Čelákovic.
Železniční most v Lužci je poslední z pětice, kterou ŘVC na kanálu mění. Jde o tyto mosty: místní komunikace Vraňany (zdvižný), silnice III. třídy Lužec (není zdvižný), železnice Lužec (zdvižný), místní komunikace Lužec (zdvižný) a účelová komunikace Chramostek (není zdvižný). Zdvižné mosty se budou dálkově ovládat z plavební komory na Hoříně.
Na pěti mostech přes Vraňansko-hořínský kanál pracuje sdružení firem Strabag Rail, Eurovia a OK Třebestovice, které zakázku získalo s nabídkou 599 milionů korun bez DPH. Výluka na lokálce Vraňany – Lužec nad Vltavou by měla skončit 30. června.