České dráhy shání ojeté motoráky pro pošumavské lokálky v západních Čechách
České dráhy začaly s hledáním použitých motorových jednotek, s kterými by se mohly přihlásit do soutěže Plzeňského kraje na provoz
České dráhy začaly s hledáním použitých motorových jednotek, s kterými by se mohly přihlásit do soutěže Plzeňského kraje na provoz vlaků na pošumavských lokálkách a tratích v České lese. Zatím vypsaly takzvané předběžné tržní konzultace, v kterých poptaly majitele podobných vozidel v Evropě. Konzultace slouží k lepšímu stanovení podmínek do zadávacího řízení, aby se do něj alespoň někdo přihlásil.
Vyplývá to z informací na profilu zadavatele. I když přesně České dráhy neuvádějí, kde chtějí vlaky nasadit, podle parametrů poptávaných vozidel i jejich počtu půjde o vozy pro Plzeňský kraj. Ten nedávno vypsal soutěž, v které hledá provozovatele vlaků v provozním souboru Jihozápad na deset let. Zakázka má hodnotu 2,8 miliardy korun.
České dráhy oslovily velké leasingové společnosti zabývající se pronájmem železničních vozidel i zahraniční dopravce, například Die Länderbahn, DB Regio nebo ÖBB. České dráhy zvažují variantu nákupu i desetiletého pronájmu.
V obou případech poptávají České dráhy jednotky nazvané DMU70, jednotlivé zakázky se liší jen požadavky na výbavu. V případě souboru Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musí jich mít nejméně osm (šest kmenových, dvě záložní). Vozidla přitom nemusí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky.
V případě zakázky pro provoz v Českém lese by Českým drahám stačilo mírně upravit regionovy, pro Pošumaví pak modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.
Kraj počítá s objednáním 13,36 milionu kilometrů za deset let, z toho 7,56 připadá na Pošumaví. Podle dokumentace se objem zadaných kilometrů může zvýšit až o 50 %. V takovém případě je odhadovaná cena u Pošumaví 1,59 miliardy korun, u Českého lesa 1,21 miliardy korun.
Kraj kvůli soutěži provedl před vyhlášením tržní konzultace, těch se kromě Českých drah zúčastnil také Leo Express a GW Train Regio.
Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk), a linky P23 Domažlice – Klatovy, v případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.
Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022.
Plzeňský kraj letos vypsal smlouvu na provoz na tratích v provozním souboru Plzeňsko, už dříve zasmluvnil zakázky na provoz elektrických vlaků s Českými drahami.