Modernizace dožilé pravobřežky z Ústí do Děčína získala souhlas MŽP, stavět se má za tři roky
Dopravci by se mohli přece jen dočkat modernizace jedné z nejvytíženějších tratí v tuzemsku, fakticky dožilé pravobřežní spojnice z Ústí
Dopravci by se mohli přece jen dočkat modernizace jedné z nejvytíženějších tratí v tuzemsku, fakticky dožilé pravobřežní spojnice z Ústí nad Labem-Střekova do Děčína východ. Správa železnic po letech pokročila s přípravou stavby, když získala kladné stanovisko ministerstva životního prostředí v procesu EIA. Do takzvaného zjišťovacího řízení na MŽP přitom stavbu poslala už v srpnu 2018, dokumentaci ale předložila až loni na podzim. Trať hojně využívají především nákladní dopravci. Modernizace vyjde dle předpokladů zhruba na tři miliardy korun.
Cílem je obnova všech částí infrastruktury, stavba zahrne rekonstrukci železničního svršku a spodku, obnovu trakčního vedení či sanaci mostních a tunelových objektů. Rekonstrukcí projdou tři železniční stanice: Ústí nad Labem-Střekov, Velké Březno a Boletice nad Labem. V prvně jmenované vznikne nové ostrovní nástupiště, výtahy a podchod, a dvě vnější nástupiště před staniční budovou. Ve Velkém Březnu a Boleticích dojde rovněž ke zbudování nástupišť. V Boleticích nad Labem bude navíc zhruba 660 metrů směrem na Děčín zřízena nová zastávka. Zrekonstruují se i železniční zastávky Svádov, Valtířov, Malé Březno, Těchlovice, Křešice u Děčína a Děčín-Staré Město.
Zlepšit se mají parametry pro nákladní dopravu, zejména jde o dostatečnou délku staničních kolejí (780 m), tak aby byl umožněn průjezd nákladních vlaků o délce 740 metrů.
Na trati zatím zůstane stejnosměrná trakční soustava 3000 V, stožáry a další infrastruktura už ale bude připravena na přepnutí na střídavou soustavu 25 kV. Tu prosazují nákladní dopravci, a to pro celou trasu tratě od stykové stanice v Kutné Hoře. Tragický stav celé tratě na pravém břehu Labe trápí nejvíc právě nákladní dopravce.
K úseku ze Střekova do Děčína Správa železnic aktuálně připravuje žádost o územní rozhodnutí; původně přitom chtěla žádat o územní rozhodnutí už v roce 2018. Podle dokumentace EIA by se mělo stavět od srpna 2023 do prosince 2026.