Další miliardy do železnice v Brně. Nové nádraží v Králově Poli, z Kuřimi rychlostí 120 km/h
Po loni v prosinci dokončené velké rekonstrukci zabezpečovacího zařízení na hlavním nádraží plánuje Správa železnic další velkou investici do lepších
Po loni v prosinci dokončené velké rekonstrukci zabezpečovacího zařízení na hlavním nádraží plánuje Správa železnic další velkou investici do lepších tratí a nádraží v Brně. Za 2,4 miliardy korun chce začít v roce 2023 s modernizací stanice Královo Pole, kde chce současně postavit novou budovu. Trať mezi Kuřimí a Brnem-Maloměřicemi se modernizuje na rychlost až 120 kilometrů v hodině.
Správa železnic včera vypsala soutěž, ve které hledá projektanta a zpracovatele dokumentace pro stavební povolení na celou akci. Odhadovaná cena projekční zakázky je 61 milionů korun, dokumentaci k územnímu rozhodnutí i vizualizaci nové výpravní budovy zpracoval Sudop Brno.
Podle Správy železnic stávající výpravní budova neodpovídá současným standardům cestování, a bude proto v celém rozsahu zdemolována. V její těsné blízkosti připravuje město Brno výstavbu parkovacího domu systému P+R, stejně jako nového terminálu MHD. Náklady na demolici stávající budovy a stavbu nové budou zhruba 120 milionů korun. Zveřejněné vizualizace nové budovy se mohou podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové ještě měnit.
Zásadní proměnou projde v Králově Poli kolejiště: tři dopravní koleje se prodlouží tím, že se kolejové rozvětvení ve směru na Kuřim vysune dále do tratě. Na nástupiště bude podchodem bezbariérový přístup. Rekonstrukcí projde zabezpečovací zařízení.
Po dobu výstavby nové budovy bude zázemí pro veřejnost zajišťovat provizorní čekárna složená z 11 kancelářských kontejnerů, jednoho sanitárního kontejneru a jednoho fekálního tanku. Dispozičně bude provizorní budova rozdělena na tři části.
Součástí zakázky je i rekonstrukce koleje č. 1 v úseku z Brna-Maloměřic až do Kuřimi. Ta navazuje na stavební práce provedené v letech 2015 a 2016 na koleji č. 2. Trať zde dostane nové trakční vedení a zabezpečovací a sdělovací zařízení. Rychlost vlaků se zvýší až na 120 km/h.
Aktuální plán počítá se zahájením stavby v roce 2023 až po dokončení velkých oprav trati z Brna do Blanska, kvůli kterým bude provoz na několik měsíců převeden právě na trať přes Královo Pole.