Pro a proti: Měl by stát pomáhat letecké skupině Smartwings?

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: SmartwingsBoeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

V posledních dnech se vzedmula vášnivá debata kolem možné státní pomoci skupině Smartwings. Otázek je mnoho: Měl by stát aerolinkám

V posledních dnech se vzedmula vášnivá debata kolem možné státní pomoci skupině Smartwings. Otázek je mnoho: Měl by stát aerolinkám pomoci? Jakou formu by pomoc měla mít? Měl by zachraňovat celou skupinu, nebo jen České aerolinie? Atd. Pondělní anketa deníku Zdopravy.cz (dosud běží a je přiložena níže) dopadá fakticky nerozhodně, jednoznačný názor nepanuje ani v redakci. Rozhodli jsme se proto přinést argumenty pro a proti státní pomoci.

Proti státní pomoci:
1. Problémy bude mít velká část firem a není jasné, podle jakého klíče by měla být vybrána k záchraně právě skupina Smartwings. Nejde o firmu, bez které Česká republika nemůže existovat, na trhu je snadno nahraditelná.

2. Smartwings/ČSA slouží především českým zákazníkům pro cesty do zahraničí, zejména na dovolené. Je otázkou, zda v této situaci má stát podporovat firmu, která v podstatě vyváží české HDP do zahraničí, namísto toho, aby lidé utrácením více podpořili českou ekonomiku.

3. Nejasné vyhlídky letectví. Státní pomoc může stačit na pár měsíců, ale dojde skutečně k oživení poptávky v letectví a vrátí se byznys opět do zisku? Je velkou otázkou, zda lidé nezjistí, že cestovali dosud až moc. Navíc opatření proti šíření pandemie mohou trvat déle a lidé prostě létat nebudou moci.

4. Smartwings patří téměř z poloviny čínské státní společnosti. Vztahy mezi akcionáři nejsou dobré, nicméně bylo svobodnou vůlí a rozhodnutím českých akcionářů, že se dohodli na prodeji části firmy do čínských rukou. Ukazuje se to jako strategická chyba. Není jasné, proč by peníze českých daňových poplatníků měly mířit na záchranu firmy, která je částečně v rukou bohatého čínského investora.

5. Krach domácího dopravce neznamená konec létání. Zkušenosti ze světa mluví jasně: tam, kde skončily hlavní domácí aerolinky, byla jejich kapacita brzy nahrazena konkurencí. Stačí se podívat například na vývoj budapešťského letiště po krachu Malévu či případy pádu dopravců Swissair a Sabena. Argumentace, že záchranu chystají státy například pro Lufthansu či Air France-KLM, není zcela na místě. Při vší úctě ke Smartwings jde o poněkud jinou ligu dopravců, která je navíc založena na síťovém modelu. Navíc jsou i státy, které pomoc odmítly. Například tento týden Izrael nevyhověl žádosti o půjčku společnosti El Al.

6. Stát má z nedávných let neblahé zkušenosti s vlastnictvím letecké společnosti. Do ČSA nejrůznějšími fintami nalil miliardy s cílem se jich nakonec zbavit. Privatizace byla úspěšná, jakýkoliv reverzní krok by byl neúspěchem. Starat se má nyní soukromý majitel.

Pro státní pomoc:
1. Firma se do těžké situace nedostala vlastní vinou. Za opatření v rámci boje proti nákaze (uzavření hranic) nese odpovědnost stát a tuto odpovědnost by měl přijmout.

2. Ano, obrazně řečeno, skupina Smartwings vyváží s českými rekreanty do zahraničí i české peníze, zároveň ale funguje i jako klasický exportér. Umí dobře vytěžovat svá letadla během zimy v zahraničí a peníze naopak míří do České republiky.

3. Letadla bázovaná v Praze a provozovaná českým dopravcem jsou během krizových situací vždy výhodou. Ukázalo se to během nynější repatriace českých občanů ze zahraničí. Samotná armáda by to nezvládla.

4. Tradice. České aerolinie (ve hře je možnost zachránit jen je) patří k nejstarším fungujícím leteckým společnostem světa. Za tři roky může značka ČSA oslavit sto let, je úzce spjata s dějinami republiky. Bez vlajkového dopravce spadne ČR do třetí letecké ligy. Imatrikulace OK … přitom velkým letadlům sluší.

5. Zachování pozic pro vysoce kvalifikovanou pracovní sílu a zachování výcvikového know-how. Nejde přitom jen o piloty, ale například i o letecké mechaniky v Praze. Skupina Smartwings patří k jejich hlavním zákazníkům.

6. Je předpoklad, že letectví se bude po krizi rozhýbávat jen pomalu. Stát by se mohl zasadit alespoň o základní dopravní obslužnost tak, aby Praha měla spojení do nejdůležitějších evropských metropolí (ano, po zkušenostech z krajů to zní trochu nepatřičně).

Jan Sůra, Jan Šindelář

[yop_poll id=“40″]

Tagy České aerolinie smartwings státní pomoc aerolinkám Top
267 komentářů