Zrušte smlouvu s Airbusem, dividendy mi nechte nebo vás nechám vyhodit. EasyJetu začal „radit“ jeho zakladatel
Největší akcionář letecké společnosti easyJet a jejich zakladatel Stelios Haji-Ioannou se tvrdě pustil do stávajícího vedení druhých největších britských aerolinek.
Největší akcionář letecké společnosti easyJet a jejich zakladatel Stelios Haji-Ioannou se tvrdě pustil do stávajícího vedení druhých největších britských aerolinek. Dopravce má podle něj okamžitě zrušit smlouvu na dodávku 107 nových letadel od Airbusu. Odmítá jakoukoliv kritiku toho, že v této době požaduje vyplacení dividend.
Vyplývá to z dopisu, které Haji-Ioannou poslal předsedovi představenstva Johnu Bartonovi, který koluje po sociálních sítích a z kterého citují prakticky všechna britská média.
“If we don’t pay Airbus we don’t need government loans”- Easyjet’s biggest shareholder has turned on the board. Sir Stelios tells chairman to cancel £4.5bn Airbus order for 107 aircraft or he will seek to remove 1 non-exec director every 7 weeks “starting with Andreas Bierwirth” pic.twitter.com/g3PgoQAeic
— Joel Hills (@ITVJoel) March 29, 2020
Zakladatel aerolinek, který v nich drží 34 % akcií, v dopise uvádí, že pokud dopravce nebude následovat jeho kroky, nechá svolat jednou za sedm týdnů valnou hromadu, kde nechá vždy jednoho člena představenstva odvolat. Není to poprvé, kdy se zakladatel aerolinek vystoupil s ostrou kritikou managementu.
EasyJet se stal ve Velké Británii terčem kritiky poté, co vyšlo najevo, že bude žádat o státní podporu, ale současně vyplatí svému zakladateli přes 60 milionů liber na dividendách. Haji-Ioannou v dopise uvedl, že nechápe, proč někdo toto řeší, protože na dividendy má nárok. „Na co se mají tyto peníze použít? Abychom platili přímo Airbusu? Dávám ročně hodně peněz charitativním organizacím, ale Airbus mezi ně nepatří,“ uvedl Haji-Ioannou
Navrhuje naopak ušetřit tím, že se zakázka s Airbusem v hodnotě téměř čtyř miliard liber zruší. Podle něj je v současnosti objednávka největší hrozbou pro likviditu easyJetu. „Pokud se zruší, firma nepotřebuje žádnou státní pomoc,“ tvrdí. V dopise poukazuje i na nedávné přiznání Airbusu, že některé zakázky získával korupcí manažerů. EasyJet uvedl, že se snažil odložit a snížit platby za objednaná letadla.