SeznamZprávy: Českým drahám hrozí obří pokuta za domlouvání s ÖBB. Chtěly odstavit RegioJet od nákupu vozů
České dráhy čelí podle serveru SeznamZprávy.cz až čtyřmiliardové pokutě za způsob, jakým se před lety domlouvaly s rakouskými státními drahami
České dráhy čelí podle serveru SeznamZprávy.cz až čtyřmiliardové pokutě za způsob, jakým se před lety domlouvaly s rakouskými státními drahami ÖBB na omezení prodeje rakouských ojetých vozů soukromému dopravci RegioJet. Hlavním aktérem v celé kauze je současný místopředseda představenstva Radek Dvořák.
Podle SeznamZprávy.cz jsou důkazem maily, které posílal Dvořák v roce 2015 své kolegyni v ÖBB v Rakousku Silvii Kaupa, která měla v ÖBB na starost dálkovou osobní dopravu. V nich řeší plánovaný obchod s ojetými lehátkovými vozy, které chtěly ÖBB prodat. Právě vozidla po ÖBB se stala základem flotily RegioJetu.
Dvořák píše, že o vozy má zájem jednak slovenská společnost WGS (Wagon Service, majitel Ivan Gálik) a český RegioJet. Slovenská firma údajně nabízí za jeden vůz 60 tisíc eur, druhá chce dát vyšší nabídku, 80 tisíc. „Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“ napsal Dvořák. Z Rakouska druhý den přišla pro České dráhy potěšující odpověď. „Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ napsala Kaupa.
Na e-maily se přišlo při razii Evropské komise v Českých drahách v roce 2016. Právě Dvořák byl tehdy jedním z těch, kteří proti razii zásadně protestovali. Evropská komise celý případ řeší pod názvem Twins, kromě Českých drah a ÖBB vyšetřuje i Železniční spoločnosť Slovensko (ZSSK). Všichni tři čelí podezření, že se domluvili na společném postupu, aby zabránili nástupu soukromých dopravců. ÖBB v roce 2016 oznámily, že již další ojeté vozy nebudou prodávat.
„O starší vozy ÖBB jsme měli zájem vždy. Pokaždé, když něco prodávali, tak jsme byli u toho. Ale od určité doby šlo už vše na České dráhy a my nekoupili ani kolo,“ řekl serveru Jančura. O zmíněných e-mailech mezi Dvořákem a Kaupe prý ale neměl tušení.
Podle SeznamZprávy hrozí Českým drahám při prokázání kartelu pokuta až deset procent z ročních tržeb, tedy kolem čtyř miliard korun. Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku totiž po letech zkoumání definitivně rozhodl, že Evropská komise má právo použít část dokumentů zabavených při razii (tzv. místním šetření), které bylo provedeno v sídle Českých drah v létě 2016.
Předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský na Twitteru uvedl, že zadal kvůli této záležitosti hloubkový audit.
V době vzniku této kauzy většina současných členů představenstva u #CD ještě nepracovala. S EK aktivně komunikujeme od chvíle, kdy jsme se o problému dozvěděli. Zadali jsme v této věci hloubkový audit. Snažíme se maximálně předejít škodám. https://t.co/3xwW94fji7
— Václav Nebeský ČD (@VNebesky) March 4, 2020
Celá záležitost má i jiný rozměr: veřejným tajemstvím je, že Nebeský a Dvořák se nemají příliš v oblibě, současná kauza tak může vést k výraznému oslabení Dvořákovy pozice. Právě Dvořák byl tím, kdo s Evropskou komisí aktivně komunikoval v době celé kauzy.
„Riziko zahájení řízení ze strany Evropské komise v této věci, která vznikla za předminulého vedení, bere dozorčí rada i já osobně velmi vážně, a věnujeme mu dlouhodobě největší možnou pozornost a úsilí. Výsledky forenzního auditu, který právě probíhá, budou rozhodující pro naše další kroky. Jejich cílem bude minimalizovat škody všeho druhu,“ řekl předseda dozorčí rady Českých drah Pavel Kysilka.