SeznamZprávy: Českým drahám hrozí obří pokuta za domlouvání s ÖBB. Chtěly odstavit RegioJet od nákupu vozů

Radek Dvořák. Foto: České dráhyRadek Dvořák. Foto: České dráhy

České dráhy čelí podle serveru SeznamZprávy.cz až čtyřmiliardové pokutě za způsob, jakým se před lety domlouvaly s rakouskými státními drahami

České dráhy čelí podle serveru SeznamZprávy.cz až čtyřmiliardové pokutě za způsob, jakým se před lety domlouvaly s rakouskými státními drahami ÖBB na omezení prodeje rakouských ojetých vozů soukromému dopravci RegioJet. Hlavním aktérem v celé kauze je současný místopředseda představenstva Radek Dvořák.

Podle SeznamZprávy.cz jsou důkazem maily, které posílal Dvořák v roce 2015 své kolegyni v ÖBB v Rakousku Silvii Kaupa, která měla v ÖBB na starost dálkovou osobní dopravu. V nich řeší plánovaný obchod s ojetými lehátkovými vozy, které chtěly ÖBB prodat. Právě vozidla po ÖBB se stala základem flotily RegioJetu.

Dvořák píše, že o vozy má zájem jednak slovenská společnost WGS (Wagon Service, majitel Ivan Gálik) a český RegioJet. Slovenská firma údajně nabízí za jeden vůz 60 tisíc eur, druhá chce dát vyšší nabídku, 80 tisíc. „Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“ napsal Dvořák. Z Rakouska druhý den přišla pro České dráhy potěšující odpověď. „Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ napsala Kaupa.

Na e-maily se přišlo při razii Evropské komise v Českých drahách v roce 2016. Právě Dvořák byl tehdy jedním z těch, kteří proti razii zásadně protestovali. Evropská komise celý případ řeší pod názvem Twins, kromě Českých drah a ÖBB vyšetřuje i Železniční spoločnosť Slovensko (ZSSK). Všichni tři čelí podezření, že se domluvili na společném postupu, aby zabránili nástupu soukromých dopravců. ÖBB v roce 2016 oznámily, že již další ojeté vozy nebudou prodávat.

„O starší vozy ÖBB jsme měli zájem vždy. Pokaždé, když něco prodávali, tak jsme byli u toho. Ale od určité doby šlo už vše na České dráhy a my nekoupili ani kolo,“ řekl serveru Jančura. O zmíněných e-mailech mezi Dvořákem a Kaupe prý ale neměl tušení.

Podle SeznamZprávy hrozí Českým drahám při prokázání kartelu pokuta až deset procent z ročních tržeb, tedy kolem čtyř miliard korun. Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku totiž po letech zkoumání definitivně rozhodl, že Evropská komise má právo použít část dokumentů zabavených při razii (tzv. místním šetření), které bylo provedeno v sídle Českých drah v létě 2016.

Předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský na Twitteru uvedl, že zadal kvůli této záležitosti hloubkový audit.

Celá záležitost má i jiný rozměr: veřejným tajemstvím je, že Nebeský a Dvořák se nemají příliš v oblibě, současná kauza tak může vést k výraznému oslabení Dvořákovy pozice. Právě Dvořák byl tím, kdo s Evropskou komisí aktivně komunikoval v době celé kauzy.

„Riziko zahájení řízení ze strany Evropské komise v této věci, která vznikla za předminulého vedení, bere dozorčí rada i já osobně velmi vážně, a věnujeme mu dlouhodobě největší možnou pozornost a úsilí. Výsledky forenzního auditu, který právě probíhá, budou rozhodující pro naše další kroky. Jejich cílem bude minimalizovat škody všeho druhu,“ řekl předseda dozorčí rady Českých drah Pavel Kysilka.

Tagy České dráhy Evropská komise ÖBB Radek Dvořák ZSSK
278 komentářů