SeznamZprávy: Českým drahám hrozí obří pokuta za domlouvání s ÖBB. Chtěly odstavit RegioJet od nákupu vozů

Radek Dvořák. Foto: České dráhyRadek Dvořák. Foto: České dráhy

České dráhy čelí podle serveru SeznamZprávy.cz až čtyřmiliardové pokutě za způsob, jakým se před lety domlouvaly s rakouskými státními drahami

278 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Já bych udělal stránky zdopravy.cz ve třech barevně odlišených kategorii… jedno pro modré pro ČD soutouse…. jednou žluté pro fandy RegioJet u a třetí v růžovém pro neutrální čtenáře…. kteří se chtějí dozvědět něco zajímavého bez těch všech hádek

Axel

Netuším co myslíte tím kastováním čtenářů webu (tagy/klíčová slova pod článkem možná jsou to co hledáte)…. Z mého osobního pohledu je spíše problém tohoto konkrétního článku, že neobsahuje téměř žádná fakta. A ani poslední článek od pana Pšeničky z 8.3. na SeznamZpravy také neobsahuje žádné fakta, ale popisuje „co by kdyby“. A informuje o odlišných názorech dvou advokátních kanceláří, se kterými spolupracuje firma ČD. Z mého pohledu cestujícího jsem se z tohoto článku téměř nic nedověděl. A je to důležitá věc, protože případná pokuta pro ČD z antimonopolní kontroly Falcon (nebo z kontroly Twins) by patrně byla hodně bolestivá a… Číst vice »

Leinad

Pravomocný rozsudek ještě není a je to dobře. Zatím se to vysetruje.

Axel

Tomu nerozumím. Ty obě rozhodnutí Tribunálu Soudu Evropské unie nejsou pravomocné? Nebo jste to myslel tak, že se čeká na rozhodnutí o podstatě věci (=dosud bylo u soudu projednáváno pouze formální stránka probíhajících antimonopolních kontrol firmy ČD)?

Já oba rozsudky zmiňoval protože o celé antimonopolní kontrole jsem se dočetl v českých médiích málo faktů a spoustu „kdyby“ resp. nepřesností/polopravd (jako např. je ve zpackaném rozhovoru s R. Jančurou, kde pan novinář Pšenička mu nedal doplňující otázky, aby R. Jančura mohl popsat celou pravdu, nikoliv tu polopravdu, která je rozhovoru)

Pivot

A to že jako socky kupujeme všechno z druhé ruky to už asi nikoho netrápí.

Leinad

Místo BMZ mohly být zachovány B249 z první ruky.

Ryk Mat

StBureš má svůj oddaný fanklub, který ho uctívá jako božstvo a neuvěří ničemu špatnému o něm. ČD mají fanklub možná ještě fanatičtější. Dnes se Toto jednání je ze strany ČD zřejmý pokus o uzavření kartelové dohody, která měla poškodit konkurenta. A to, že ČD tehdy ovládaly v podstatě celý trh, je velmi ale opravdu velmi přitěžující okolnost. A jak známo, příprava trestného činu a příprava na něj jsou trestné stejně jako čin dokonalý. Ve vězeních celého světa sedí spousta lidí za přípravu teroristických činů. Takže potrestání ČD je zcela na místě. Obecně, ČD se ke konkurenci chová jako nějaká drogová… Číst vice »

Ryk Mat

„Dnes se“ mělo být smazáno a místo textu „příprava na něj“ mělo být pokus o něj. Omlouvám se.

Axel

Pro pana/paní Ryk Mat… Váš názor, Vaše věc… Pokud byste ale měl zájem použít to co nosíte na krku, tak možná by Vás taky asi napadly pochybnosti jestli se ve svém odhadu trefili páni novináři Pšenička a Kroupa… V níže uvedené diskuzi je dost faktů (které jsou v článku SeznamZpravy zamlčeny/popsány polopravdivě). P.S. To že ve v některých/všech šéfů ČD bylo/je zakořeněno monopolní myšlení, to bych souhlasil. Akorát ve zveřejněném torzu dokumentů nevidím žádný důkaz, abych měl svědomí z vinit ČD z porušení pravidel hospodářské soutěže. Proto bych byl moc rád kdyby novináři ze SeznamZpravy na této události dál pracovali… Číst vice »

Ryk Mat

Ono jaksi vůbec nezáleží na tom, co si myslí jakýsi Axel. Zjištění Evropské komise je zcela jistě velmi závažné, když kvůli němu vedla soudní spor. Materiály, které sehnal seznamzpravy.cz zcela jistě nejsou kompletní. Nyní začne vlastní šetření a jsem si naprosto jist, že pod hrozbou půlmiliardové pokuty bude vedení OeBB s vyšetřovateli spolupracovat příkladně. Zločinci z ČD mají nulovou šanci se z toho vykroutit.
A ani soudružské sprostoty o věcech na krku na situaci nic nezmění.

Axel

Díky za připomenutí o tom soudu. Zkusil jsem najít rozsudek, v naději že třeba pochopím jak konkrétně se věci mají. Pokud se nepletu, tak proběhly 2 soudy, ve kterých se ČD soudily s antimonopolním úřadem EU o to jestli kontrola probíhá zákonně či ne. Chápu že ČD jsou kontrolovány kvůli svému chování na trase PRG-OVA. Ale moc nerozumím tomu co dalšího je předmětem kontroly antimonopolním úřadem (=nerozumím tomu proč se ČD soudily). Nicméně po letmém pročtení obou rozsudků nemám pocit, že včera zveřejněné dokumenty na SeznamZpravy byly předmětem soudního projednávání. Rozsudek číslo T‑325/16 výslově uvádí, že kontrola „Twins“ je předmětem… Číst vice »

Ryk Mat

Předmětem zprávy je, že EK smí použít důkazy získané v šetření jedné kauzy k zahájení šetření v kauze nebo kauzách dalších. Kdybyste opravdu četl vše a nevybral jen to, co se vám líbí, tak byste si ve vyhledávači všiml, že rozhodnutí ještě nebylo publikováno (verdikt byl vyhlášen pouze ústně). A že tedy bude zahájeno vyšetřování, na jehož konci může být pokuta přesahující 4 miliardy korun. Zavažnost svého tvrzení pak seznamzpravy.cz dokládá hysterií, kterou tahle zpráva vyvolala v nejvyšším vedení ČD. O ní pak server zveřejnil další článek. Chápu, že oddanému uctívači ČD může být tato zpráva proti srsti, objektivně ale… Číst vice »

Axel

Naprosto souhlasím s Vaším textem „pitvání důkazů je předčasné“ ohledně probíhajících kontrol firmy ČD. A to je asi tak jediný závěr, který jsem schopen udělat z faktů mě známých.

Nicméně díky za Vaši reakci, že se nemá zapomínat na dosavadní rozhodnutí soudu k průběko kontroly firmy ČD. V rozhodnutí jsem se dočetl zajímavou věc – České dráhy v dopisu pro soud tvrdili, že kontrola v ČD souvisí s kontrolou OeBB probíhající od roku 2015.

Elb

To je trochu vtipné, protože Jančura je s Bábou stará kámoška, který mu evidentně přihrála slevy do tříd, kde by vůbec pobírané být neměly.

petr766

Což je nesmysl, Bába ani netuší, že jsou nějaké třídy ve (žlutém) vlaku

Axel

Rakouský Der Standart na webu zveřejnil informace, které včera vyšly na SeznamZpravy. Novinkou je, že ÖBB se ke zveřejněným dokumentům nevyjádřily.

Z mého pohledu je škoda, že Der Standart nepíše nic konkrétního o tom, proč ta rakouská paní manažerka v létě 2015 přešla na jinou pozici, patrně do sesterské firmy (z oddělení dálkových vlaků do firmy provozující (regionální) autobusy).

Antimonopolní úřad dorazil do ČD až v létě 2016 a dorazil kvůli jinému podezření, než jaké byly okolnosti prodejů vagonů mezi ÖeBB a RGJ (a ČD)

https://www.derstandard.at/story/2000115348711/oebb-als-teil-generalstabsmaessiger-absprachen-zwischen-staatsbahnen

Romanero

Jestli je to pravda, tam mě ČD a především Radek Dvořák tímto chováním velmi zklamaly.

Axel

Souhlas, je-li to pravda, tak to nebylo fér, zejména od OeBB. Ovšem ve světě velkých firem různé neférové soupeření není výjimečné. Spíše jde o to, jestli se drží v rámci zákona či nikoliv…. Hodně se mi líbil film https://www.csfd.cz/film/229920-na-posledni-chvili/komentare/, ve kterém konkurence jedná opravdu podle a zákeřně, ale asi by to konkurenci prošlo.

Dopravní expertka

Bublina oplaskává.

Mišin

Taktická pozn.: Olomouc město od 1.1.2020 nění stanice, ale zastávka.

MiP

„…. Já jsem ten největší chudák v celém království, všichni mě šidí …“, tak takhle mi nějak zní to kňourání pana Jančury. K tomu, aby mu OeBB neprodaly ani kolo by úplně stačilo porušení smluvních podmínek, ohledně k neprovozování již nakoupených vozů v Rakousku. ke kterému se R. Jančura v článku pro Seznam v podstatě sám přiznal. A že tuto podmínku vůči OeBB nikdy nerespektoval, protože „MU“ přijde nezákonná a vesele si tam s původně rakouskými vozy jezdil jako by nic, protože OeBB nepožadovaly za porušení žádné sankce … tak nevím, mně by to asi přesvědčilo dál RJ vozy neprodávat.

Axel

Dobrý den, pokud porušením smluvních podmínek mezi OeBB a RGJ myslíte to, že RGJ později (=nikoliv v roce 2015) používal vagony koupené od OeBB na železnicích v Rakousku… tak to by dost pravděpodobně bylo nezákonné…. A to protože OeBB a RGJ tehdy byly v pozici Goliáš a David… Smyslem antipomonopolní legislativy je chránit Davidy před případným monopolním chováním Goliáše. Ale trochu jiná je situace popsaná v článku… =při výběru ze 2 nabídek, jedna pro firmu (RGJ) jezdící pravidelně, druhá (WGS) která nejezdí pravidelně… by patrně nebylo nezákonné z pohledu antimonopolní legislativy, kdyby se OeBB rozhodlo prodat té druhé firmě… za… Číst vice »

Chronosphere

Teda to jsou bláboly od začátku do konce.To nemá cenu ani komentovat.Podstatou problémů pro ČD je to,že se snažily zamezit prodeji vozů třetí firmy své konkurenci,a navíc si každý musí položit otázku,odkud věděly kolik konkurenční firmy nabízí ÖBB za ojeté vozy.Už to stačí,aby se začalo vyšetřovat…..

Axel

Jo, třebas blábolím… Prostě selským rozum, po zjištění dalších faktů, mě jako mnohem pravděpodobnější interpetace vychází něco jiného, než to co uvedli novináři a co pan Sůra v titulku článku napsal jako jistotu.

To je základní chybou celého článku – napsat jedinou verzi a tvářit se (bez důkazů), že jen a pouze se toto stalo.

BoH

Jistě to pak bude na soudech, nicméně skutečně nechápu, co je ze strany ČD trestné na tom někomu zavolat a říct mu svůj názor/prosbu. Není v tom ani úplatek (je to jen prosba), není v tom ani kartel (prodat vozy ÖBB nikdo nenařizuje, takže tím, že vůz někomu neprodá, tak nemůže bránit někomu vstupem na trh a to ještě cizí trh) a pokud může mít někdo problém, tak ÖBB, že nepečuje jako řádný hospodář, ale to je jen problém ÖBB. Samozřejmě můžeme se bavit o tom, jestli je to etické. Za mě to etické není, nicméně nepředpokládám, že firmy běžně… Číst vice »

Axel

Tady není řeč o trest ve smyslu trestního nebo přestupkového zákona. Tady je řeč o tom jestli někdo nezákonně ovlivňoval trh a pokud ano, tak jestli byl v pozici Goliáše…. nejčastější sankcí, pokud se prokáže, je pokuta a/nebo náprava situace.

Akorát já nechápu, z čeho vyplývá nějaké pochybení ČD. U OeBB jejich chování nerozumím, tj. OeBB by mělo vysvětlovat.

Bylo by fajn, kdyby SeznamZpravy nebo někdo jiný zveřejnil další fakta, bo tohle zveřejněné torzo dokumentů je fakt nedostatečné a evidentně kus korespodence chybí (existovalo-li vůbec v písemné podobě)

BoH

No já s Vámi v podstatě ve všem souhlasím. Říkám, nejsem právník, tak neznám přesné pojmy, nicméně z logiky věci mi prostě přijde, že když někomu zavolám a řeknu mu svoji prosbu, tak to samo o sobě ještě nemůže být trestné.

Axel

No a já říkám, že nevím. Ale že z toho torza dokumentů (po zjištění dalších faktů o tehdejších prodejích mezi OeBB, RGJ a ČD) mi jako pravděpodobnější se zdá jiná interpetace než jakou napsali novináři.

A proto bych rád, kdyby bylo zveřejněno co nejvíc faktů. A co nejmíň obecných řečí… a proto jsem silně zklamaný, že včera zveřejněný rozhovor s R. Jančurou téměř postrádá konkrétní a ověřitelné informace. Tj. nevadí mi ta obecnost/polopravdivost odpovědí R. Jančury, ale vadí mi, že od novináře ihned obratem nedostal upřesňující otázku. Proč?

BoH

No já samozřejmě také nevím a znovu musím říct, že mám podobný názor jako Vy.

Axel

Jestli myslíte, že jediné normální je počkat až budou další fakta (nebo říct: nevím)… tak asi to je to nejlepší řešení.

Osobně bych byl ale moc rád, kdyby novináři zjišťovali co nejvíc faktů a doplňujících zjištění k této situaci, protože na monopolní chování doplácíme nejvíc my, zákazníci.

BoH

Opět souhlasím 🙂 Samozřejmě to, co jsem tady tvrdil, je pouze na základě toho, co se ke mě dostalo a jaký jsem si z toho udělal názor. Ale třeba se ukáže něco, co nějakým způsobem dokáže, že je v tom ČD více namočeno…

Axel

Pro BoH… jo, je možné že ČD porušily zákon (akorát k tomuto závěru prozatím nemám informace/důkazy)…

Nicméně vůbec bych nebyl překvapený, protože z mého laického pohledu se mi zdá, že např. na lince OVA-PRG se ČD nechovaly tržně, nýbrž chtěly poškodit konkurenci.

Filemon44

Myslím, že problém nakonec půjde za OBB, které nikdo nenutil vyhovět české žádosti.ČD mohou být sankcionovány maximálně za jednání v rozporu s dobrými mravy.

Axel

Základním problémem celé této diskuze je pramalý dostatek informací co se stalo. Z toho zveřejněného torza korespodence vyplývá spousta možných interpretací tehdejší situace. Takže bych si počkal co dalšího v nejbližších dnech/týdnech zveřejnění SeznamZpravy či někdo jiný. Mě třeba nepříjemně překvapil ten včerejší rozhovor SeznamZpravy s R. Jančurou. Nikoliv proto, že pan Jančura mluvil spíše vyhýbavě a nekonkrétně, ale nepříjemné bylo, že téměř nedostal otázky na tělo, k věci. A zejména mi vadilo, že když jeho odpovědi byly nekonkrétní, tak pan novinář mu nedal upřesňující otázku. I kdyby pan Jančura opět držel nekonkrétní/polopravdivou formu svých odpovědí, tak by to byla… Číst vice »

jan

Můj názor je, že to však pro mě není kartel OBB, ČD… Realita je podle mě taková. Že OBB, by za žádnou cenu Regiojetu vozy neprodala.. A ČD na to neměly vliv.. Protože OBB si byla nejspíš vědoma, rizika, že by RJ neboj jiný začal jezdit po Rakousku.
Samozřejmě EU bude mít jiný názor.. A bude chtít určitě exemplární nesmyslné drakonické tresty.. Protože je to jejich trend. Jinak je to škoda. BMZ v ČR jsou prostě skvělé. A věřím, že klimatizace tam vyřešit lze.

Zdendik

Jak to tak čtu, korupce je v tomto státě pěkně zalezlá za nehty, jednoznačný podraz s úmyslem poškodit konkurenci a spousta lidí – ono se nic nestalo…Jančura řekl, že od roku 2015 nebyl schopen koupit z Rakouska ani kolo, jen nevěděl přesně proč. A co manažerská odměna za úspěšnou práci pro prosperující firmu ČD? Silně mě to připomíná podobný průšvih počátkem 90tých let s Telefinokou. Aktivní manažeři, co „z toho nic neměli, jen starosti“, blokovali prodej telefonních ústředen konkurenčním operátorům, než z toho byla pořádná mela..

Axel

Vážený pane, nevím jak korupce, ale z pár řádek textu, který evidentně nedává smysl, tak Vy máte jednoznačný názor… už chápu kde se vzali lidé kteří v 50-tých letech psali, že ten či onen si zaslouží potrestat (např. oběsit), protože když komunistická policie cosi tvrdí, tak to musí být pravda. Chápejte Vám nevadí ta naprostá nelogičnost situace? Např. že kdosi z firmy ČD píše do firmy OeBB o tom jaké OeBB dostala nabídky od kohosi třetího? Copak takové věci v OeBB neví mnohem líp než to ví lidé v ČD. Nebo ta údajná náhlá změna chování OeBB vůči RGJ/ČD… Pár… Číst vice »

Papaja501

Minulý týden jsem posla email kamarádce z Tallahasee v USA, která se chystá na návštěvu naši země, aby využila služeb naši firmy při cestování z Prahy do Pardubic…….Taky mne čeká flastr?…….Nic sem si za tu informaci nevzal a nevezmu….tak, asi jako pan Dvořák….Je to jen na jejím rozhodnutí.

Y.K.

A ona řídí firmu? A ta firma jí musela koupit letenku u někoho koho jste jí doporučil?
Jaksi zcela míjíte podstatou problému.

AAA

Ale hlavně že zní strašně světácky … Tallahasee … kdo z vás to má, že

Leoš Konečný

No ty jsi vypatlanec

jan

To si neumí smazat emaily? To mohli probrat radši u piva.. 🙂

Vbb

Jestli umíte smazat maily z archivu, který si vede váš zaměstnavatel (a o kterém možná ani nevíte), tak jste opravdu dobrý.
Další, co si myslí, že smazáním mailu z pošty tento zcela nenávratně zmizí…

Samuel Novák

Když pominu ten bombastický titulek, přečtu si článek a diskuzi s hromadou zvratků ze žlutého šoto klubu, tak mi stále není v čem tkví výhoda pro ČD, když se ty ojeté šroty prodají na Slovensko a nikoliv žlutému.

Petr

Mluvit o ojetých šrotech když běžně jezdíme šrotem tři až pět krát starším je s podivem. Výhoda , minimálně nepřímá , tkví podle mě v tom , že se pokoušeli stížit koupi jetých , tedy levnějších , vozů RJ . Jančura si poradil alternativně , ten o tomto asi fakt nevěděl a šotouš je podle mě člověk , fotící a zajímající se o dráhu a vlaky . Myslím , že to co nazýváte žlutým šoto klubem toto zdaleka nenaplňuje ani minimálně . Vím že Vás to asi bolí , ale toto jsou (i já) běžní cestující , spokojeni s kvalitou… Číst vice »

Axel

Nemyslím, že ČD poškodily RGJ v situaci popsané v dnešním článku. Kdybych chtěl být principiálni, tak spíše bych se podíval na to, jestli ČD nesmyslně nepřeplatili RGJ při vyjednávání v roce 2014, který byl skutečně uzavřen. Tj rok před výše uvedenými emaily. O tom, že ve 2014 ČD platilo nesmyslně velkou částku, tehdy tvrdil jejich konkurent a to RGJ. Kdyby to byla pravda, tak to bych považoval za spíše nezákonné – tj. to by asi bylo zakázané (monopolní) chování ČD (protože tímto by ČD opravdu poškodili RGJ)…. Ovšem zajímavé je, že tehdejší tvrzení pana Jančury (že ČD platili nesmyslně vysokou… Číst vice »

Petr

Obhajování neobhajiteného . Trávíte mraky času vyhledáváním nepodstatných věcí. Prostě . Psal meil – psal. Snažil se ovlivnit – ano . Je to správné – není. Navíc si pamatuji dobu když RJ kupoval a národní dopravce hlásal něco o vrakách a pak do toho šli taky. Pak to vyškrábali na ceny , kdy se to vyplatilo jen hraničně. Na to začal RJ odebírat nové rumuny. Z té ceny začal národní hlásat , že to není ani za podvozek takže to bude taky vrak . Mě osobně je jedno zda to koupí ten či onen . Oproti těm zgarbům co tu… Číst vice »

Axel

Pro Petr… a já někoho obhajuji? Já se pouze snažím používat svoji hlavu…. Z toho dnešního zveřejněného torza dokumentů mi jako pravděpodobnější vychází úplně jiná interpretace… Ale je možné, že Vy máte pravdu a já jsem blázen.

Prostě a jednoduše – (dosud) není zveřejněno dost, aby bylo jasné co se stalo… Takže bych byl pro si počkat až SeznamZpravy nebo někdo jiný zveřejnění další fakta.

Ondra L.

Ne že bych se chtěl v té věci ČD nějak zastávat, ale nikdy jsem neslyšel, že by nějaký představitel ČD „hlásal něco o vrakách“, jak vy tu píšete. Na pomlouvání konkurence byl vždycky specialista Jančura.

Axel

Pro Ondra L… Ale přece to není otázka jestli někdo někoho pomlouvá. Ale otázka jestli někdo něco spáchal proti zákonu. Možná něco provedly OeBB, otázkou je proč dělaly to co dělaly. Ale u ČD já nevidím nic nezákonného… Kdyby bylo zveřejněna kompletnější korespodence, tak by si šlo udělat nějaký pořádný názor. Ale z toho zveřejněného torza se velice těžko říká něco najisto.

Simona

A zjistil jste si třeba, kdy byly ty vozy vyrobeny? Ony už mají pomalu taky 50 let, proto se jich asi taky zbavují. Jestli se u nás jezdí s 2x 3x staršími, tak to tady potom jezdí parní lokomotivy s dřevěnou třetí třídou.

Leoš Konečný

Šroty tak jezdí max. u ČD

Vbb

A když se prodají ČD, tak se z nich stanou moderní, pouze málo ojetá vozidla.

IGCT

Pokutu by snad měly platit Öbb. Vždyť ty přece vyřadily bez objektivního důvodu zájemce Regiojet z veřejné ssoutěže/dražby vozů, nebo ne?

Gogo

To bohužel zdejším žlutofilům nevysvětlíte. Ale na kopnutí do ČD je každý důvod dobrý.

Petr

ČD se podkopává samo . Kdyby se takto domlouvali dvě děti ve škole proti třetímu je to šikana jak vyšitá . U firem je to stejné , jen se to jinak jmenuje . A objektivní důvod je ten , že si jdou na ruku proti konkurenci a navíc k tomu promrhají daně jak v Rakousku tak i v Čechách . Prostě si na nábřeží přiznat vinu , vyvodit závěry a do budoucna mají ponaučení .

Axel

Když píšete, že se „domlouvaly“… tak co konkrétně firma ČD nabídla firmě OeBB? Já to dosud nenašel. A z toho co jsem našel, tak při jiných vyjednáváních, např. v roce 2014 se OeBB chovalo úplně stejně vůči ČD i vůči RGJ. Spíše je divné, že ty vagony za tak velmi nízkou cenu (60 až 80 tisíc EUR/vagon) firma OeBB nenabízela firmě ČD, nýbrž firma OeBB nabízela vagony jiným firmám a to RGJ a WGS (chápu-li ten stručný text v emailu… možná to bylo jinak). To je velice divné a to by mělo OeBB vysvětlit. Vagony prodané firmou OeBB firmě ČD… Číst vice »

Y.K.

ČD nemuseli nabízet nic, stačí že se domluví jen z pozice „my velké staré zaběhlé dráhy proti hnusné nové konkurenci co nám čeří hladinu“.

Axel

Proč by to OeBB dělaly v únoru 2015, když v roce 2014 se chovaly úplně jinak (=ČD není „kámoš“, ale prodáme ojeté vagony tomu kdo dá víc)?

Petr

ČD je žádalo takže minimálně společný postup , kamarádství tzn kartel . Dnes z toho nic mít nemusí ale prohloubili spolupráci a zavázali se .

Axel

Pro „Petr“ Ne. Vidím to jinak. A to na základě dalších faktů, ale bohužel konečný názor nejsem schopen udělat, neboť chybí zbytek komunikace… Z toho dnes zveřeněného torza (2 emaily) nevidím nic čím by se ČD provinily. Ovšem OeBB by mělo vysvětlovat, to ano. Připomenu tehdejší kontext, tak jak jsem se jej dneska snažil dopátrat: Ve 2014 ČD byla firma předběžně domluvena s firmou OeBB na podmínkách prodeje ojetých vagonů. Nevím proč přesně, nicméně OeBB zčásti zrušilo předběžnou dohodu a část vagonů (původně nabízených firmě ČD) koupil RGJ. Zbytek koupil ČD. Na konci roku 2014 se uskutečnil další obchod. Opět… Číst vice »

Petr

Už jen to že žádali . I kdyby ty vagony nechtěli ani vidět jen znepříjemnit někomu život z pozice toho , že můžeš a někoho znáš kdo evidentně může je špatné . Navíc mi z toho subjektivně plyne , že vztahy tam jsou a jistota v kramflecích taky.
K tomuto navíc . Nikdo z ČD nezpochybnil , že to je jinak ! A tím zametáním to víceméně potvrdili .

Axel

V zásadě je mi vcelku jedno jestli v ČD nebo v OeBB nebo v jiné firmě dostanou pokutu. Jenom mi vadí, že mám okamžitě uvěřit názoru, který se příčí faktům. Resp. proč mám věřit názoru, který vychází z torza dokumentů, takže je možných spousta různých interpretací? Pro pana Petr: Fakt firma ČD žádala? Zopakuji tu základní nejasnost, která mi brání přijmout tu interpretaci novinářů z webu SeznamZpravy…. Proč by OeBB potřebovalo dostat od ČD informace o nabídkách, které poslaly úplně jiné firmy na OeBB? Proč by OeBB „zdarma“ pomáhalo firmě ČD, když pár měsíců předtím se OeBB chovalo při prodeji… Číst vice »

Gogo

Jančura sice do Vídně začal jezdit až v roce 2017, ale neoznámil náhodou v roce 2015 že do Vídně hodlá expandovat? Pak by rozhodnutí OeBB nepodporovat vlastní konkurenci jaksi dávalo smysl.

Axel

Byl by zdroj, že RGJ toto oznámil ve 2015?

Otos

Já jen žasnu, kolik je tu na slovo vzatých odborníků, specialitů na evropské a národní hospodářské právo a oblast proti kartelových zákonů. Kolik je tu na základě kusých zveřejněných informaci znalých celého případu, jakoby se toho snad i zúčastnili. A hlavně, ovšem zcela bez souvislostí, si rýpnout do RJ. Všichni cestující vědí, že díky této firmě, která přinesla na koleje konečně konkurenci, nejezdíme z Prahy do Ostravy Pendolinem za tisícovku, upatlaným rychlíkem za 600, a do Brna za pětistovku.

Axel

Nemyslím, že zdejší diskuze by nějak nadmíru řešila RGJ.

Spíše je nejasné jestli jde o interní střety ve vedení ČD. Protože ze zveřejněných informací já nevidím nic nezákonného, čeho by se snad dopustila ČD (problém, který by měly vysvětlit má OeBB). Takže nerozumím té citované formulaci šéfa ČD. Buďto existují nějaké další (závažné) dokumenty ze kterých vyplývá vina ČD, nebo jsem blázen.

Elb

To ne, za to platíme velké násobky toho co v roce 2010 nepřímo přes daně, nejlíp ještě většina lidí, které ty vlaky ani nepoužívá.

Mirvald

Já se v tom nevyznám. Je to na kriminál?

Vnejší pozorovatel

těžko říct, zatím se neví s jistotou, jestli to byl kartel :-), ale OČTŘ by to měly minimálně sledovat…

Axel

OeBB (protože ve 2015 byl v pozici Goliáše proti Davidovi) by určitě měl vysvětlovat.

Ale nechápu proč se o jakémsi problému mluví v souvislosti s ČD, protože z toho, co bylo dosud zveřejněno, tak nevidím vůbec nic nezákonného na tom co udělalo ČD… Pomlouvat konkurenci určitě není pěkné, ale neporušuje to zákon

Cyklista

„Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“

Vím, že je to věta vytrhnutá z kontextu, ale zde není žádná pomluva, zde je jasná žádost o ovlivnění prodeje třetím subjektům.

Axel

Já tu formulaci vnímám jako pomluvu.

Protože nevidím žádnou protislužbu, kterou OeBB získalo od ČD. Nevidím výhodu pro firmu OeBB, pokud by chtělo „udělat“ radost“ firmě ČD… A to je oč běží…. Jestli existují nějaké další dokumenty které rozebírají vztah ČD a OeBB v souvislosti s touto transakcí, tak můj názor nemusí platit. Ovšem z dosud zveřejněného, tak já jako laik prostě nevidím nic čím by se provinily ČD. Ovšem problém k vysvětlení má OeBB, to určitě ano.

Další indicií je, že firma ČD, pokud by chtěla zatopit konkurenci, tak by přece měla chtít úplně zrušit prodej, ne?

Cyklista

Je naprosto zbytečné hodnotit případ podle několika vět z emailu, ale evidentně nechcete vidět to co sám považujete za špatné =) píšte „Další indicií je, že firma ČD, pokud by chtěla zatopit konkurenci, tak by přece měla chtít úplně zrušit prodej, ne?“ a v článku uvedená věta zní „Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet“ tedy prosba : neprodávejte nikomu, ale když musíte tak alespoň ne RegioJetu píšte „nevidím žádnou protislužbu, kterou OeBB získalo od ČD“ a v článku uvedená věta zní „Byl bych velmi vděčný,“ tedy příslib budoucí výhody Samozřejmě zde uvedené věty nepostačují pro žádné obvinění, ale… Číst vice »

Axel

Zopakuji, že vůbec nerozumím co přesně se stalo, protože velmi pravděpodobně existuje další zbytek komunikace ze které snad lze pochopit celou situaci.

Například naprosto nechápu proč člověk z firmy ČD posílá člověku z firmy OeBB ceny z nabídek, které kdosi třetí poslal do OeBB.

Takže nerozumím roli ČD v této situaci a nevidím nic, že by člověk z ČD mluvil o tom, že by RGJ popisoval jako konkurenci firmy ČD.

Nicméně co vysvětlovat má OeBB, tj. z jakého důvodu ty lehátkové vagony někomu neprodaly (pokud je nabízely).

AAA

Zopakuji, že vůbec nerozumím co přesně se stalo

Tak se zeptejte v Bruseli….

Axel

Počkám, co zveřejní SeznamZpravy. Tipuji, že z toho bude seriálů článků.

John McIntaire

Kdopak to asi celé prásknul.

Vnejší pozorovatel

„Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili“. Kolegové z regionálního provozu musejí být nyní paní Kaupa a panu Dvořákovi neskonale vděční 🙂

Modernizace

No a co ? Aspoň se díky zájmu Jančury státní dráhy rozhoupaly a ty vozy od Rakušáku koupily. Díky Jančurovi se tak aspoň urychlila modernizace vozového parku ČD. Vždyť tu mnoho z vás kritizuje pomalou modernizaci a že kdyby nebylo Jančury, tak že u ČD jezdí stále ještě stará Béčka.

Vnejší pozorovatel

no vždyť, můžou si říkat: máme nejdražší lokomotivu v Evropě, pak budeme mít i nejdražší vagony 😀

Axel

To se nestalo!!! To jste popletl dřívější vagony, které ČD koupilo od OeBB v závěru roku 2014. RGJ kupovalo vagony od OeBB několikrát, naposled v průběhu 2014. Čili ten dnešní článek popisuje vyjednávání OeBB ze začátku roku 2015 (o vagonech na spaní). A ČD myslím ve 2015, ani v 2016 žádné ojeté vagony z Rakouska nekoupily. A poslední nákup udělalo ČD na začátku roku 2017, když od OeBB koupilo vagony na sezení, nikoliv na spaní, aspoň myslím. Přehled všech 4 nákupů vagonů pro ČD z Rakouska včetně cen je v diskuzi pod tímto článkem (snad jsou ty ceny správně): https://zdopravy.cz/ceske-drahy-chteji-dalsich-41-vagonu-po-obb-maji-uz-souhlas-dozorci-rady-4207/… Číst vice »

Petr Šimral

Mám kancelář přímo u železniční trati Praha – České Budějovice v žst. Uhřiněves. Ani si nepřejte vědět, kolik souprav v denní době složených z nereko vozů Y (koženku a žlutá světýlka za reko opravdu nepovažuji) okolo nás projede…
Ale jsou správně modré 🙂

Elb

Hádám moc asi ne, koženkové Béčka se dnes dají počítat na prstech.

Karel II

Dvořák psal v té době z pozice úředníka – vedoucího kanceláře náměstka ČD, tedy úředník bez rozhodovacích pravomocí, jinými slovy, šéfoval tak maximálně sekretářkám a asistentkám. Z tohoto pohledu je dost podivné, že z toho někdo dělá jednání ČD. Pokud by existoval pokyn k tomuto konání od jeho nadřízeného, je to jasné. Takhle to vypadá spíš na nějaké vyřizování účtů, otázka je koho s kým.

BR193EEL

Třeba bych rád viděl ten váš ksicht. Jinak pan Dvořák je jeden z mála slušných lidí na GŘ. Dle mého úsudku tohle dostal za úkol od svého tehdejšího šéfa a kdo jej zná ví co to byl zač. Samozřejmě Nebeský využije tohoto problému k jeho likvidaci. Jinak ÖBB samo nechtělo prodávat vozy Jančurovi po jeho vstupu na linku do Vídně.

Axel

Ale RGJ začal do Vídně jezdit až v 12/2017. Emaily jsou z 2015….

Můj osobní pocit, že přímo nešlo o start linky RGJ do Vídně (či ještě dříve do Brna a do Bratislavy), ale OeBB začal vnímat, že RGJ sehnal jinou lokomotivu pro linku na Slovácko/Zlínskou (se kterou by mohl jezdit do Rakouska)…, s lokomativami se kterými RGJ jezdil by nemohl do Rakouska, protože pro tamní dráty nevyhovují. Zprávu o startu linky RGJ z Prahy na Zlínsko jsem četl v létě 2015 (netuším, kdy se o tom dověděli v OeBB).

Vnejší pozorovatel

To, že by OBB Jančurovi vozy stejně třeba naprodaly, dělá tu situaci ještě smutnější, protože se to teď bude prokazovat jen těžko, ale průšvih už je na světě… I kdyby z toho nebylo nic, ratingové agentuře se to budou muset asi vysvětlit…

Axel

Souhlas, že OeBB by měly vysvětlovat… Ale nechápu co mají vysvětlovat ČD. (uvidíme, co bude zveřejněno v dalších dnech/týdnech, bo patrně se ještě nějaké další dokumenty objeví).

Vnejší pozorovatel

Řeší se možnost, zda to jednání náhodou nenaplňuje znak skutkové podstaty podle § 248 odst. 2 trestního zákoníku ? Já jen aby to v té případné trestní linii nebylo pak jednou promlčené…

Vlastik

No paráda, konečně došlo i na ČD, jen ať platí, jako mourovatí. Nemusejí dostávat pořád jen pokuty alternativní dopravci.

Vnejší pozorovatel

Průšvih je, že to odskáče cestující, ale padni komu padni, no. Ruku na srdce, pokud to byl kartel, ta udělat takovýto průšvih kvůli pár lůžkovým vozům, to se teda opravdu hned tak nevidí. Jo v soutěži o provoz linek za pár miliard bych chápal, že to někdo riskne, ale toto…

Vlastik

Proč cestující, prostě vysoko postaveným představitelům ČD zruší x milionové odměny a budou prachy na pokutu. Jo kdyby něco takového udělal alternativní dopravce, hned by všichni volali po okamžitém zákazu společnosti.

Martin H.

Pokuty dostávají všichni dopravci i ČD. A o rovném přístupu např. ze strany SŽDC vůči RJ a ČD se dá taky dost spekulovat. A kdo co zaplatí? Zamyslete se, jestli toho jste schopen…

Robert

Řekl bych že poslední odstavec je to nejpodstatnější sdělení. Osobně bych spíš tipoval, že politicky náměstek Nebeský bez realnych zkusenosti z businessu se cítí být zkušenějším Dvořákem ohrožen a tak pod taktovkou lidí co ho na ČD protlačili zadal zmíněný audit ze kterého nyní rizene a účelově unikají info do médií s jediným cílem Dvořáka se zbavit. Třeba se ale pletu, což bych ČD přál ale i vzhledem k okolnostem odvolání Kupce se spíš domnívám, že nebudu daleko od pravdy.

Vnejší pozorovatel

Svou zkušenost prokázal pan Dvořák evidentně dostatečně :-), napsat si tohle mailem a vyrobit potenciální průšvih za miliardy kvůli pár ojetinám, to už nesmí být člověk zelenáč, to máte svatou pravdu 🙂

Axel

Obávám se, že Váš závěr (i můj závěr uvedený níže) je pouze hádání. Uvidíme, co autoři reportáži z webu SeznamZpravy zveřejní v budoucnu… Předpokládám, že jde o začátek série článků. Ovšem jestli oba novináři zveřejní v dalších dnech/týdnech pokračování, tak jsem spíše skeptický ohledně pečlivosti autorů reportáže (pan Pšenička a pan Kroupa z webu SeznamZpravy). Bo, já jako cestující jsem si hned všiml polo-/nepravdivých pasáží v rozhovoru s R. Jančurou v dnešním rozhovoru. Protože kdyby byli pečlivější při přípravě podkladů, tak by obratem požádali R. Jančura aby upřesnil své tvrzení, neboť evidentně R. Jančura neříkal celou pravdu (a to není… Číst vice »

Vnejší pozorovatel

Chápu, že OBB nebyly ani motivovány nějak zvlášť prodávat vozy Regiojetu, který je ohrožoval asi nepoměrně více, než ČD, o to víc nechápu, proč si k tomu psali maily, teď už samozřejmě bude někdo těžko prokazovat, že OBB by to Regiojetu stejně neprodali…

Axel

Mě ty emaily vůbec nedávají smysl (protože chybí zbytek, existuje-li)…. Třebas nechápu proč člověk v OeBB by využil informaci od člověka z ČD, jejímž obsahem jsou částky v nabídkách které dostaly OeBB… Vy chápete ten smysl? Selským rozumem : k čemu mi je informace od kohosi třetího, který mi sděluje, jakou jsem dostal nabídku? To je přece na hlavu.

Petr

Mě z toho jednoduše vychází , že se o prodeji spolu bavili už dřív .

Axel

Pro Petr:

ano, je možné že se na téma těch ultralevných vagonů se možná mohli „bavit“ už dřív (akorát mi nepasuje, že ta rakouská právnička píše do ČD jestli je nechtějí taky).

A velmi pravděpodobně komunikace pokračovala po odpovědi od té rakouské právničky…. Proto jsem velice udivený, že dneska byla zveřejněna pouze část tehdejší korespodence. A z tohoto torza páni novináři suveréně prosazují jen jednu z více možných interpretací…

Těším se, jaké další fakta/důkazy budou zveřejněny v dalších dnech/týdnech

Vnejší pozorovatel

Tak to je hodný, ve vší té hysterii kolem koronachřipky je to příjemná změna, tahle zpráva 😀

Axel

Pro Jan Sůra … nechtěl byste spíše sepsat článek popisující celou tehdejší situaci? Jako specializovaný novinář k tomu máte patrně nejlepší předpoklady v celé ČR… Třebas mě není jasné jestli už ve 2015 bylo jasné že Deutsche Bahn chce rušit spací vlaky. A nevím jestli bylo jasné ve 2015, že OeBB spací vlaky nejenže nezruší, ale naopak se spacími vlaky bude expandovat.

Black Silverra

Tak se ještě zeptejte, jak může namestek schvalovat rozpocty sve podřízené, marketingove ředitelce Cechove. Je to jeho milenka, žije s ní. Střet zájmů jak prase.

LiborV

I já to tak vidím

Karel Jahn

Já bych teprve počkal na rozhodnutí Evropské komise, jak to doopravdy bylo.
Jinak tohle má jít za Štěpánem, který to celé zmastil. Plus možná Krtek, který to schválil jako předseda představenstva.

Dan

V podstatě jednal v zájmu svého zaměstnavatele, což je v pořádku. Pokud takové maily po sobě bezprostředně nesmazal (selskej rozum), tak zaslouží potrestání.

michal

Ta fotka mi připomíná novou reklamu ČD s názvem – „Obchod roku můžete uzavřít už cestou ve vlaku“ :))

OndraS

https://youtu.be/o4IpE20j5GY Geniální načasování, ale myslím, že Radek Dvořák by to zahrál lépe

BoH

Je to hnus, ale doufám, že tato pokuta uložena nebude, jinak tuto válku odnese zákazník.

Ten_z_Bíliny

Teď si vemte, že to způsobil jeden hořkej člověk, kterej za to neponese zodpovědnost, ale odsere to firma, která potřebuje každou korunu na obnovení vozového parku.

BoH

Ano, souhlasím.

Já upřímně ani nevím, jak je to z právnického hlediska. Že je to nemorální, je jistě pravda (nicméně nepředpokládám, že toto není naprosto běžná praxe byznysu). Na druhou stranu netuším, zda lze nemorální prosbu (nic jiného tam nevidím) uznat jako nějaké spolčení, úplatek či cokoliv jiného.

Filip

Má to opodstatnění i v českém zákoně, konkrétně č. 143/2001 Sb

BoH

Děkuji… Ale skutečně se dá „prosba“ (v emailu je jen něco ve stylu „nemohli byste to prosím prodat někomu jinému“) posoudit v podstatě na úrovni nějakého „spolčení“?

Filip

Vzhledem k tomu že Rakušani to tak udělali podle té žádosti ano, dvě a více firem se domlouvali na postupu k zamezení konkurence, navíc přitom poškodili pravděpodobně vlastníka, což bude nejspíš další problém manažerů v Rakousku, pokud by nic neudělali, vyšumělo by to, jako hloupá žádost

BoH

Ale dvě a více firem si nic nedomlouvali. Ředitel ČD zavolal nějaké babě, že by bylo rád, pokud ÖBB něco udělala a zbytek už je jen čistě problém na straně ÖBB. Nic jiného tam prostě nevidím. Pokud by se za toto dávaly pokuty, předpokládám, že úřady nedělali nic jiného (samozřejmě za předpokladu, že by se to zjistilo stejně jako v tomto případě).

Filip

První požadavek přišel od ČD, OBB s tím souhlasilo a udělalo to podle toho. To už je dohoda. Navíc se jednalo o omezování konkurence s využitím dominantního postavení na trhu. Stejně tak byl v minulosti pokutován Microsoft za zneužití postavení nebo Regiojet taky prováděl nekalé praktiky, zhruba před 10-15 lety. Co se týče kartelu tak ten je ve většině států snad krom blízkého východu zakázan.

BoH

No jak myslíte. Toto určí soud. Podle mě taková prosba prostě nemůže být soudně vymahatelná a plná odpovědnost za to, zda při prodeji byly porušeny Rakouské zákony, stojí jen a pouze na rozhodnutí ÖBB.

Y.K.

Takovéto prosby (dvou osob vůči třetí) zákon hodnotí trestní sazbou. Je to jen otázka důkazů, ničeho jiného.

BoH

No jak říkám – když myslíte. Ještě jsem neviděl, aby někdo byl odpovědný za to, že neuzavřel žádnou dohodu, žádný kontrakt, v podstatě neměl ani žádný zisk, protože se kontraktu ani neúčastnili a žádným způsobem nemohli ovlivnit chování ÖBB, které v tomto ani nebylo jejich partnerem. No, třeba to soud uvidí jinak, ale za mě je to naprosto bezpředmětná kauza 🙂

Filip

pletete se, tady v tom případě oni uzavřeli kontrakt, tj. prodali. Vznikla tím ztráta a cileně ovlivnili jejich chování, tj. kartelová dohoda.

BoH

No a v tom je zakopaný pes – nekoupili. Žádný kontrakt tedy nemohl vniknout. Nevznikla ani smlouva, tedy nemohla vzniknout ani kartelová dohoda – nevzniklo vůbec nic kromě jedné prosby v mailu.

BoH

Ale i kdyby ČD koupili (ale ti nebyli podle mailu vůbec součástí transakce), tak opět se zde těžko může jednat o kartelovou dohodu, pokud se ČD snaží s minimálními náklady něco koupit. Je to opět jen a jen problém ÖBB, zda se chová jako řádný hospodář nebo ne. Ani v tomto případě případě by tedy nemohlo jít o kartel. O kartel by mohlo jít pouze v případě, že ČD s ÖBB mají rozdělený jeden trh (tato podmínka už sama o sobě vylučuje možnost kartelu mezi těmito firmami) a snaží se společně dalším firmám zabránit ve vstupu na něj. A to… Číst vice »

Chronosphere

Kartelová dohoda může být i o tom,že žádná smlouva o prodeji nevznikne.

Petr

pane BoH, vy vůbec nechápete podstatu kartelu
Tady jde o to, že ČD napsaly OBB neprodávejte Jančurovi vagony a OBB napsaly neprodáme a taky neprodaly. To je učebnicová ukázka kartelu. Dva majoritní soutěžitelé se spolčili proti minoritnímu. Pokud může být kartelová dohoda uzavřena mlčky, tak uzavření emailem je o to přesvědčivější.
Hospodaření OBB je druhá věc. To je ale vnitřní záležitost OBB.

Petr

To není pravda. Jako právník vám můžu říct, že toto je úplně ukázkový příklad tvrdého kartelu. Podle § 3 odst. 2 písm. f) jsou zakázány zejména dohody, jejichž cílem nebo výsledkem je narušení hospodářské soutěže proto, že obsahují ujednání o tom, že účastníci dohody nebudou obchodovat či jinak hospodářsky spolupracovat se soutěžiteli, kteří nejsou účastníky dohody, anebo jim budou jinak působit újmu (skupinový bojkot). Jinak k tomu aby nějaká dohoda byla kartelem stačí konkludentní dohoda (mlčky), ale tady si to ti lidi naférovku poslali mailem (což je vrchol diletanství). Pamatuju si, jak nám ve škole říkali, že písemné kartely téměř… Číst vice »

Axel

Dobrý den pro „právníka Petra“, můžu se zeptat na judikaturu ze které vycházíte, když tvrdíte co tvrdíte?

Připomínám, že součástí reakce od OeBB je nabídka na prodej těchto konkrétních vagonů firmě ČD. Ale žádný prodej neproběhnul (další ojeté vagony prodal OeBB firmě ČD 2 roky poté a shodou okolností prodej ve 2017 byl až poté co ve firmě ČD byla prohlídka antimonopolním úřadem). Čili já osobně nevidím co konkrétně poskytla firma ČD firmě OeBB.

Uznávám, že firma OeBB má co vysvětlovat.

Chronosphere

Tento příspěvek je esencí blbosti. On snad tu žádost někdo soudně vymáhá?🤪 Soud jen případně určí,zda porušuje zákon nebo ne. No a tvrdit,že to,zda rakouské zákony byly porušeny je na rozhodnutí ÖBB ,tak to už je na nesvéprávnost. Člověče vzpamatuje se.

Axel

Na který komentář jste reagoval? Na můj?

Herold

Ano, zejména pokud to OBB nakonec někomu jinému skutečně prodaly.

BoH

Aha, takže já zavolám Frantovi, aby že bych byl rád, aby traktor neprodával sousedovi a Franta se rozhodne, že to sousedovi neprodá, tak si na mě posvítí úřady?

Filip

Ne protože se nejedná o firmu, nepoškozuje vlastníky a nemá dominantní postavení na trhu.

BoH

Jak prosím do tohoto chcete ještě vměstnat problematiku dominantního postavení na trhu. Z toho už přímo číší pejsek s kočičkou…

Filip

Podívejte se kolik ČD a OBB ve své zemi odbaví cestujících, jaké mají tržby atd. A pak to porovnejte s celkem, a nejspíš vám dojde kdo má dominantní postavení a kdo ne.

BoH

Ale to je v kontextu tohoto prohřešku naprosto irelevantní 🙂 Tady v tomto o žádném zneužití dominantního postavení nemůže být ani řeč. Tady jde o to, jestli udělali tyto firmy něco jako kartel či nějaké jiné spolčení. Za mě je to blbost, protože k žádné dohodě nedošlo a bylo jen otázkou ÖBB, zda se chová jako řádný hospodář nebo ne. ČD nemohou pykat za rozhodnutí ÖBB, že někomu něco neprodají na základě prosby či čehokoliv jiného.

BoH

Ale znovu opakuji. My se neshodneme a i kdyby ano, nic to nemění na faktu, že ani jeden z nás nemá pravomoc říci, zda někdo něco porušil či nikoliv. Jsou to jen naše domněnky a názory 🙂

J.D.

„Sice tomu tolik nerozumím jako vy, nedokážu pořádně argumentovat, ale protože nikdy z nás není soudce, tak váš názor mohu prohlásit za domněnku“.

BoH

Velice, ale velice špatné deduktivní schopnosti 🙂

AAA

ano, do konečného verdiktu se jistě tímto utěšovat můžete 🙂

Filip

Jen nevidíte co vidět nechcete… když už i dozorčí rada má řešit problémy, tak to nebude situace bez porušení

BoH

To, že se má něco řešit, neznamená, že někdo porušil zákony. Upřímně netuším, co mám vidět. Pokud máte nějakou další korespondenci, která ukazuje něco více, tak prosím, třeba prohlédnu. A z jedné prosby udělat trestný čin, to mi přijde už trochu za hranou. To můžete rovnou zavřít všechny lobbisty, protože ti dělají nejen to stejné, ale mnohem horší věci, než že někoho o něco poprosím….

AAA

Tak Dalík si odseděl dva a půl roku a to mu ani nikdo neprokázal že by vůbec nějaké peníze dostal….

Axel

pro AAA – čeho se podle Vás dopustila firma ČD (nebo její zaměstnanci/zaměstnanec)?

P.S. Dalík nebyl odsouzen za korupci, ale byl odsouzen za podvod… sliboval něco co nemohl splnit… aspoň soud si celou situaci vyhodnotil tak, že Dalík cosi sliboval. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/dalik-byl-odsouzen-za-neco-jineho-nez-co-udelal-celou-pravdu-nezname-83140

Dushan

V případě soukromé firmy je na jejím uvážení s kým uzavře obchod, u státních firem jsou obchody bohužel komplikovanější a je třeba jednat obezřetně.

BoH

To máte pravdu. Ale toto je problém na straně ÖBB, jestli se chovala, jako řádný hospodář.

Y.K.

Problém mají oba. Jeden nabádal, druhý ohýbal.

BoH

Nabádal? No to snad nemyslíte ani vážně 🙂

Y.K.

Myslím to naprosto vážně.

Axel

Pro Dushan… v tomto případě je ještě nutné vnímat jestli jde o Davida vs. Goliáše. Neboť to oč jde jestli Gigant (OeBB) chtěl „zadusit“ Davida (menšího/maličkého konkurenta)… IMHO v té době OeBB cílili na konkurenčního WestBahn (který od 2011 jezdil v Rakousku). Jestli OeBB začaly považovat za svého konkurenta taky RGJ, si nejsem jistý. Faktem je, že v létě 2015 bylo zveřejněno, že RGJ expanduje mimo své dřívější trasy…. a faktem je, že expanze vagonů RGJ na Zlínsko znamenala, že RGJ si dokázal sehnat lokomotivu se kterou by mohl jezdit i v Rakousku … do té doby jezdil s lokomotivami… Číst vice »

BoH

Lépe bych to nenapsal 🙂

Marek Janík

Mein got, když už levotu, tak se na tom mají domluvit někde v knajpě osobně….. a oni si v pohodě vypisujou maily

Vnejší pozorovatel

kvůli ojetinám za cca 2 mega/kus, no neber to :-D.

žlutý klandr

Páni, tak pokud se toto potvrdí, bude to bomba pětiletky. Opět se nám (protože to stejně odneseme my všichni daňoví poplatníci) vymstilo instalovat do vedení státních podniků osoby bez elementárního právního vědomí na základě bůví jakých zákulisních dohod a politických kšeftů.

Elb

Tohle je taky pseudokuza, vždyť tohle je snad trh. Nevím odkud se berou tyhle názory, že každý má povinnost obsloužit každého, prodat komukoliv..

Filip

Chovat se s péčí řádného hospodáře… Když prodám za méně než mohu, porušuji zákon, jelikož jsem poškodil akcionáře. Když omezuji konkurenci nekalou praktikou, už to není trh a jeho fungování, ale zase porušení zákona 😉

Elb

S péčí řádného hospodáře ztratím víc na konkurenci, která mě začne přerůstat, to že na jednom prodeji vydělám méně, než jak bych vydělal dlouhodobě, je spíš ukázka hloupého, zbytečného zákona, který jde proti ziskovému chování nějakou Němci v EU protlačenou regulací.

AAA

tak holt ty vagóny nebudu prodávat vůbec

Elb

Tak toho bych se vážně nebál, hlavně když si teď kvůli tomu OBB vrtají koleno, shání pronájem stovky vozů do roku 2029, nakoupily lehátka po DB typově z konce 50.let…

Elb

Tady se zase nějací neandrtálci musí umínusovat..

Filip

Aneb vy to protlačujete monopolní chování nebo v nejlepším případě oligopolní, ale ekonomika si žádá nedokonalou konkurenci…

Andrej

Tu nejde o „péči řádného hospodáře“, tu ide o niekoľko bodov závažného porušenia hospodárskej súťaže.

Elb

Jenže hospodářská soutěž jako synonymum trhu by neměla někomu zasahovat do podnikání a co si kdo bude dělat a nedělat se svým majetkem, to by se potom mělo jmenovat úřad hospodářské regulace.

AAA

Jenže když „trh“ bude ovládat monopol nebo pár oligopolních hráčů tak to žádný trh nebude. Na to přišli i v USA (AT&T)

Elb

Jenže to by se tady v tomto případě opravdu nestalo, holt by Jančura nakoupil lehátka v Německu, kde ještě byly mnohem lepší ceny a jak udělal.

Hajnej

Jenže akcionáře nezajímá výsledek jednoho prodeje, ale celkové výsledky. Takže neprodat nejvýhodnější nabídce proto, abych kvůli tomu následně nepřišel o výkony, je z pohledu akcionářů v pořádku.

Milan_86

Jmenuje se to zákon na ochranu hospodářské soutěže, tohle byl krásný až učebnicový příklad kartelu.

Elb

Zákon o ochranách hospodářské soutěži je ale proti trhu v jeho holé podobě..

Milan_86

Možná ano, možná ne. Ale je to platný zákon.

Y.K.

V čem přesně?

Elb

Tak každá regulace je proti trhu, i když si někdo říká, že ne, protože se tak přeci zachovává ta zdravá soutěž, když začnu některé regulovat, viz tento případ.

Y.K.

To jsou pane nesmysly. Každá soutěž potřebuje pravidla, nějaké hranice. Úplně stejně jako třeba ve sportu. Zdravá soutěž je ta, kde se soutěží čestně, což ne každý dodržuje, což si bohužel vynucuje existenci regulátorů. V ÚOHS nemám velké mínění, ale arbitr je bohužel nutnost všude.

xxyy

Tak hlavně zavřít toho zmetka Dvořáka a dát mu to pěkně k úhradě.

Jerry

Jako že se domlouvali na prodeji to je důkaz čeho?a když se to věděli v roce 2016 proč se o tom píše až teď?

žlutý klandr

Kartelového ujednání s cílem poškodit konkurenci a OBB.

Milan_86

Důkaz flagrantního porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. Dva subjekty s dominantním postavením na trhu se domluví, že ačkoliv třetí subjekt nabízí za výrobek/službu nejvyšší cenu, tak mu neprodají. Asi Vás to překvapí, ale tohle je nezákonné.

Axel

Dotaz na autory článku – prodaly Rakouská spolková železniční firma nějaké vagony s lehátky do ČR/SR od roku 2015? Zdá se mi totiž, že v článku chybí spousta důležitých informací. Já totiž tomu vůbec nerozumím. Proč člověk z ČD píše člověku do OeBB, jaké nabídky dostala OeBB od jiných firem? Přece to nedává smysl, aby firmu OeBB informoval o tom, co v OeBB ví mnohem líp, než člověk z ČD. P.S. Chápal bych že není fér, kdyby firma ČD vyjednávala s OeBB o nákupu těchto konkrétních vagonů a kdyby ty vagony firma ČD koupila za nižší cenu než jaká byla… Číst vice »

Axel

Jako cestující dálkovou dopravou jsem si vědom motivace lidí z ČD, proč nesnáší konkurenci… ostatně podstatná část zdejších diskutérů (=patrně zaměstnanců ČD/SŽDC či jejich fanoušků) je toho příkladem. Ale v obou konkrétních emailech nevidím nic, čím by se provinila firma ČD, kromě pomlouvání konkurence. Ale myslím, že pomlouvání konkurence neřeší antimonopolní legislativa. Opakuji – nevidím žádné reálné nezákonné činy či pokusy o to tyto nezákonnosti ze strany firmy ČD (nechme stranou jestli pan Dvořák a jeho protějšek z OeBB ne/měli formální pravomoc). Proto se pídím po kompletnějším popisu situace… zejména mě zajímá jestli existuje nějaká reakce na to, když paní… Číst vice »

Axel

Ještě doplnění – chápu že OeBB začaly reálně vnímat RGJ jako svoji, opakuji SVOJI konkurenci cca v roce 2015, kdy RGJ sehnal lokomotivy, aby mohl jezdit pod odlišnými (=nekompatibilním) elektrickými dráty, než jaké vedou z Prahy na Ostravsko/Košicko. Totiž od roku 2015 začal RGJ jezdit linku na Zlínsko/Slovácko (=na tuto potřeboval sehnat jinou lokomotivu, která by fungovala (=komptabilní) i na ten typ elektrických drátů které jsou v Rakousku) viz článek z 2015

https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/regiojet-radima-jancury-miri-na-trat-stare-mesto-praha.A150602_2167001_zlin-zpravy_ras

Axel

O tom, že se v cca 2014 či ve 2015 otevřela příležitost pro vagony v RGJ na cestách do Rakouska (do Vídně) vím z vlastní zkušenost. Poté co jsem byl velmi nepříjemně překvapen citelným zdražením jízdenek (Wien Spezial)… takže jsem se těšil (jako občasný cestující do Vídně), že RGJ začne jezdit do Vídně s lepší cenou/lepšími službami než konkurence.

Axel

Zopakuji, že jde o podivnou situaci. Ale ze strany OeBB… na mě to působí (=nevím to), jako na snahu OeBB šroubovat cenu za vagony = aby ČD přeplatily RGJ. Podobně jako šroubovaly o pár měsíců dřív viz kdy se RGJ a ČD navzájem „přebíjely“ o to, kdo dá lepší nabídku pro ČD. Ve 2014 jednou vyhrál RGJ, poté ČD. A to o čem je článek je asi třetí „soutěž“ (cca ve 2015(, které se ale ČD asi nezúčastnily (akorát ČD pomlouvaly RGJ), nebo tomu článku rozumím špatně? https://byznys.ihned.cz/c1-63287760-jancura-ceske-drahy-za-rakouske-vagony-zaplatily-zbytecne-moc https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/pohodlnejsi-cestovani-s-ceskymi-vlaky.A140207_100434_eko-doprava_fih Ale bez kompletnějších dokumentů si nejde udělat názor. Opakuji – zejména… Číst vice »

Axel

Zopakuji, že jde o podivnou situaci. Ale ze strany OeBB… na mě to působí (=nevím to), jako na snahu OeBB šroubovat cenu za vagony = aby ČD přeplatily RGJ. Podobně jako šroubovaly o pár měsíců dřív viz kdy se RGJ a ČD navzájem „přebíjely“ o to, kdo dá lepší nabídku pro ČD. Ve 2014 jednou vyhrál RGJ, druhou „soutěž o vagony“ ve 2014 vyhráala ČD. A to o čem je článek je asi třetí „soutěž“ (cca ve 2015), které se ale ČD asi nezúčastnily (akorát ČD pomlouvaly RGJ), nebo tomu článku rozumím špatně? Ale bez kompletnějších dokumentů si nejde udělat… Číst vice »

Axel

„Přebíjení o ojeté vagony“ od OeBB – ve 2014 se „přebíjely“ ČD a RGJ (a možná i nějaké další firmy, nevím) – viz výsledek:

byznys * ihned * cz/c1-63287760-jancura-ceske-drahy-za-rakouske-vagony-zaplatily-zbytecne-moc

www * idnes * cz/ekonomika/doprava/pohodlnejsi-cestovani-s-ceskymi-vlaky.A140207_100434_eko-doprava_fih

Axel

Aha, to jsem nevěděl

Jan1203

Spolupráce ČD a ÖBB je dlouhodobá…když to vezmu ab absurdum, je pak vůbec v pořádku spolupráce na lince Praha-Graz? Ve světle toho, co píše níže Milan_86 – tedy pokud se dva podniky dohodnou, že se třetím nebudou spolupracovat (a je jedno, jaký mají důvod), je to paragraf 3.

Díky za vysvětlení, nejsem právník.

BR193EEL

Máte pravdu, ale dám příklad. Velká pekařská společnost nakoupí nové auta pro rozvoz a ty ojeté už dříve prodala jedné malé firmě , která prvotně nebyla konkurencí protože si hrabala na svém písku. Jenže ta firmám rostla a začala do rajónu velkého pekaře těmi ojetými auty vozit chleba o 30 % levněji a ten musel reagovat. Pro příště s péči řádného hospodáře mu ty ojeté auta znovu neprodá. Toď vše. Pro zákazníka blbé a v rámci byznysu zcela pochopitelné. Já bych se zachoval naprosto stejně. Co se týče té komunikace, jen blb by si něco takového nechal v počítači ,když… Číst vice »

abcd2020

Pane Sůro,
když už kopírujete odstavce slovo od slova ze zdroje, je fajn si ověřit fakta 🙂

Zkratku WGS používá společnost Wagon Slovakia Košice, a.s., jedná se o firmu která nevlastní žádné vozy a zajišťuje pro ZSSK servis v ubytovacích vozech.

Společnost Wagon Service Travel (majitel p. Gálik, sídlo naopak v Bratislavě) je jinou společností, která naopak vlastní vozy. Zkratka pro tuto společnost je WSBA (zřejmě vzniklo z „Wagon Service Bratislava).

Axel

Dobrý den, jak lze zjistit jestli firma ABC nebo XYZ je vlastníkem nějakých vagonů, tedy jak jste zjistil jestli WGS nebo WSBA nebo jiná firma je vlastníkem vagonů a pokud ano, tak jestli je vlastníkem konkrétních vagonů?

P.S. Nechme stranou vagony, které leasingová firma pronajímá finančním leasingem s následným odkupem po doplacení leasingových splátek.

Jiří 24

A pak že podrazy dělá jen Radim 🤦‍♂️

Jerry

Radimem je svatí svatý ty..

Michal

No ty vago! Docela síla!

Martin

Za prvé – ten Dvořák by měl jít sedět, až zčerná ! A ČD je jedno, kolik dostanou. Na venek budou dělat, jak jim to vadí, kolik investic budou muset omezit, ale v reálu je jim to jedno, jelikož to zaplatí daňoví poplatníci.

Elb

A já myslel, že jsou ČD ziskové..

Milan

Já mám poznámku k fotografii v tomto článku. Myslel jsem, že doba kdy se ředitelé nechávali na firemní fotografie zvěčňovat s mobilním telefonem v ruce, je už pětadvacet let za námi.

Heki

Jse m zvědav jak dlouho bude tento národní socik ještě okradat danove poplatníky.Hlavne starším zaměstnancům tento smradecek vyhovuje,hlavně že je teploucko…

Jaaa

Ne, vyhovuje určitým skupinám. Ale zaměstnanci to ve valné většině fakt nejsou…

Herold

Čtyři miliardy to nebudou, ale nižší stovky milionů nejspíš ano…nejrozumnější by asi opravdu bylo se k nekalosoutežnímu jednání přiznat, obzvlášť, jestli už to udělaly OBB. V případě přiznání se sazba pokuty významně snižuje…lepší by ovšem bylo, kdyby se ČD přiznaly jako první.

Přemek

No, po pravdě nejde o kartel ani o kartelové dohody. Jde „pouze“ o jednání s cílem minimalizovat náklady na pořízení deficitní kolejové vozby. zde s ohledem na cenu nabídky RJ a na fakt, že RJ má (v té době) nižší náklady provozu vzhledem k neplacení „ošlapného“ při využívání infrastruktury, kterou nevytvořil a neudržuje. Je třeba posuzovat vše v celkovém kontextu. SDEU a EK jsou nednou duší dvou těl, takže zabacení části dokumentace v roce 2016 je součástí soustředěného útoku na státy a jejich podniky. Kdyby Dvořák znal dostatečně všobecnou teorii řízení, počínal by si na jejím základě v praxi, z… Číst vice »

Milan_86

Přemku, Vaše úvaha je mylná. Stačí se podívat na Zákon o ochraně hospodářské soutěže a nemusíte si dát příliš práce, definice jsou hned na začátku. Pokud se dva podniky dohodnou, že se třetím nebudou spolupracovat (a je jedno, jaký mají důvod), je to paragraf 3. V kategorii vyjímek z e zákona navidím, co by se dalo na tento případ uplatnit.

Dusanh

Mínusářům se asi nelíbí Zákon 😀

Milan_86

Moje ego je jen částečně úměrné množství znamínek 🙂

Slow

§ 3 popisuje dohodu mezi soutěžiteli. V případě, že někdo ovlivňuje soutěž, aniž by hrál přímo pro sebe, je to pak ok?

btw: drah se určitě nezastávám, jen mě objektivně zajímá, kde je hranice mezi „toto je mimo zákon“ a „toto je morálně špatně ale zákon o tom mlčí“ . Například když slovenský rallye driver napadne brněnskou soutěž na zhotovitele, aby pro jiného získal čas; nebo kdokoli jiný, jenž schválně zdržuje (napadá) soutěž aby získal pro nevýherního zhotovitele čas, je to ok?

Arimatejsky

Ten rozdíl vám může určit jen UOHS nebo pak soud, od kohokoliv jiného to budou jen nezávislé plky.

Slow

UOHS je v jeho aktuální podobě samo synonymem pro korupci

Y.K.

Citujeme si definici: Cílem kartelu je omezení, nebo vyloučení konkurence a maximalizace zisku celého odvětví.

Honza D.

Jsem zvědavý jak se k problému postaví ČD a jak ÖBB.

Mirek111

Nijak, zatáhne to, Daňový poplatník, jako vždy….

AAA

Náš drahý národní dopravce…. stát si ho má hýčkat, ne?

Mirek111

Já to říkám stále…Je to vedení Molochu, neuvěřitelně nekompetentní, hrůza… Dost dobře nechápu, jak ta firma může dál, fungovat… Je 12 hodin po dvanácté, měl už být dávno konec toho Molochu…

Elb

Kupte si učebnici češtiny pro pátou třídu.

AAA

Fuuuuj!!!! EU v Česku nechceme! CZExit!

Herold

Podobné jednání je ale „trestné“ i podle českého soutěžního práva, experte…

AAA

no, ale české úrady se v tom nevrtaly, že

Jiří 24

No jasně, ale chceme aby všude jezdily jen ČD a za co nejvyšší ceny s nejhorším vozovým parkem na světě. A soukromě dopravce už vůbec nechceme. 🤦‍♂️

Karel Jezbera

A co je na tom špatného? Vozy byly v majetku ÖBB a tahle společnost má právo je prodat komukoliv uzná za vhodné. Tyhle emaily, to je zcela standardní způsob obchodního vyjednávání, kterých v běžném životě najdeme tisíce. Zaměstnanec v tomto případě ČD má právo požádat ÖBB, aby to neprodávali někomu jinému. A pokud mu ÖBB nakonec vyhoví, je to rozhodnutí ÖBB. Ale nemůže je k tomu nutit. A o tom rozhodně žádné důkazy nejsou. Tady se jedná o obchod s použitým materiálem.

Opravdu nejvyšší čas vypadnout z Evropské unie!

Jaaa

Bohužel je to definice kartelu, resp. zneužití dominantního postavení na trhu, a to i podle českého práva…

Potěmkin

Máte možnost,z Ruzyně toho mimo Unie létá požehnaně.Přeji šťastnou,bezunijní budoucnost.

kakov

správně 😉 komu vadí EU má možnost kdykoliv přesídlit mimo EU, dokonce může přesídlit do země kde stále vládnou komunisté

Karel Jezbera

Já v roce 2004 hlasoval spolu s cca 49% populace proti vstupu do EU. A vývoj situace mi dává jedině za pravdu. Já totiž věděl, kam to povede. A teď jako člověk v předdůchodovém věku cítím dopady tohoto našeho vazalství v podobě vyvádění zisků do západních států EU. To co sem nateče zpět na dotacích je kapka v moři, kterou stejně opět vypijí z velké části ony západní firmy. Takže já až přestanu pracovat, budu možná brzy bezdomovec.

Ondra

Karle ty jsi blábolista, to je neskutečný.. Nesváděj svoji neschopnost na EU, prosímtě.

Erik

Ondra ty budeš asi taky pěkný komik.

Netris

Proti vstupu do EU hlasovalo 22,67 %.
https://volby.cz/pls/ref2003/re13?xjazyk=CZ

žlutý klandr

Ze zúčastněných, nikoliv oprávněných voličů.

Cyklista

a tím chcete říci co? Že těch 45% osob, kteří se nechtěli vyjádřit by hlasovali prot?

Vít Jůza

A tím méně z celé populace.

Přemek

Jste jedním z knížecích natěračů vnějších fasád ulice? Letadel do USA a EU odlétá mnohem více. Hloupost lidská se asi opravdu nedá vymýtit… Naše členství v EU znamená systematickou likvidaci národa, státu a neelitní části populace. Kéž by to došlo nám všem…

Paja

Neelitní části populace? 🙂 No máte pravdu, hloupost lidská se vymýtit nedá 🙂

Y.K.

V Čem konkrétně a přesně docházi k likvidaci národa? Kdo to je neelitní část populace?

Karel Jezbera

No tak třeba na první prioritě řízení. Podívejte se, jak katastroficky vypadá školství po vstupu do EU a zejména v posledních 10 letech. Ten rej všelijakých nevládních organizací, které vychovávají vaše děti, místo tohoho, abyste to dělali vy sami v rodině. Tito mladí vychovaní v takové prostředí, chtějí ještě více EU, ještě více NATO, ještě více migrace, ještě více inkluze a ještě více Izraele.

Y.K.

Tak pohled zhrzeného dědka ještě neznamená, že to je pravda. A nějak jste nevysvětlil ten princip, kde v tom hraje roli EU.

Paja

Wow 🙂 Ještě více Izraele? 🙂 To dost pochybuju že dnešní levičácká mládež sympatizuje s Izraelem, já myslel že mají spíš radši ty „utlačovaný“ chudáky na druhým břehu Jordánu.
No ale to je putna, hlavně že vy si to z dob, kdy výuku místo neziskovek zajišťovali uvědomělí soudruzi pamatujete dobře 🙂

Přemek

Správná úvaha. Kdo nezná povahu předsmluvního vyjednávání a řízení obecně, ten se snadno nechá zlákat k povrchnímu, velmi nesprávnému soudu. Proto výše píši, že Nebeský pouze zapanáčkoval. Místo hájení jím řízeného podniku z titulu efektivnosti při pořizování majetku předvádí svůj hlubokosklon před euroelitou. Kolik lokajů má u nás svěřeno řízení a co z toho mají? Nenechte se, přátelé, mýlit, o kartel nejde ani náhodou. Mimochodem, již Mistr Jan kázal o kázání vody a pití vína církevní elitou…

Y.K.

Nemáte pravdu. Mícháte stav kdy se něco nabízí a poptává a stav kdy se dojednává smlouva, což jsou úplně jiné situace.

Milan_86

Vaše úvaha je mylná. Stačí se podívat na Zákon o ochraně hospodářské soutěže a nemusíte si dát příliš práce, definice jsou hned na začátku. Pokud se dva podniky dohodnou, že se třetím nebudou spolupracovat (a je jedno, jaký mají důvod), je to paragraf 3. V kategorii vyjímek z e zákona navidím, co by se dalo na tento případ uplatnit.

Y.K.

Není to pravda. Pokud nadbytečný majetek neprodáte za nejvyšší možnou cenu, třeba tím, že to dáte za přednostně bez nějaké formy soutěže kámošovi, okrádáte firmu a zřizovatele, v případě ÖBB stát. Což je trestný čin. Nikdo z jedné firmy nesmí druhou firmu žádat, aby vůči třetímu něco. Je to trestné i dle našich zákonů. Trestní zákon č. 140/1961 Sb. § 128 Zneužívání informací v obchodním styku (1) Kdo v úmyslu opatřit sobě nebo jinému výhodu nebo prospěch neoprávněně užije informace dosud nikoli veřejně přístupné, kterou získal z důvodu svého zaměstnání, povolání, postavení nebo své funkce a jejíž zveřejnění podstatně ovlivňuje… Číst vice »

Netris

Trestní zákon č. 140/1961 Sb. přestal platit v roce 2010. Nyní máme trestní zákoník č. 40/2009 Sb.

Y.K.

Správně. Díky. Je to tam každopádně v podobném znění.

žlutý klandr

Chcete tvrdit, že OBB není povinna postupovat s péčí řádného hospodáře a prodat své staré vozy nejvyšší nabídce ? A že státní dráhy mohou porušovat pravidla hospodářské soutěže za účelem udržení státního monopolu ?

Mirvald

To je průšvih. Jsem zvědav, jak si s tím poradí pan ministr Borovský.

Jiří 24

Pokud to nezatáhne ve prospěch ČD, bude ho to stát místa 😂

Dáda

Dvořák je pěkný kaskadér, jestli to psal opravdu takhlo napřímo a otevřene.
Na tom si někdo smlsne.

K.V.

Dvořák vždy byl a je diletant a hochštapler, něco takového se dalo čekat

Přemek

Ta neobratnost se mu může vymstít, protože podcenil identifikaci a pochopení role a způsobů řízení řídicích elit. Proto potřebujeme k řízení lidi bez MBA, zato s vědomostmi o skutečnosti a zobecněných prostředcích řízení a hlavně s lidskou psychikou.

Y.K.

Mě opravdu dojímá, že přispěvatel, který tu v jedněch oblastech nabádá k přísným trestům a nekompromisním nařízením a činům najednou přesně opačně situaci tím, že si někdo z molochu při porušování zákona měl dávat více bacha.

Klasika, chceme to přísný a do puntíku dodržovaný, jen když to vyhovuje našemu světonázoru. Jako za komančů.

Paja

Tak dneska tu je pár nicků (povětšinou jen křestních jmen) kteří roztomile trollí po několika diskuzích, chvilku do sebe, chvilku do ostatních, jak se to má dělat aby to bylo „na skus“ 🙂

Martin Hanzal

Vím, že budu umínusovám do bezvědomí, ale napsat to musím – odhlédneme od toho, že na druhé straně stály České dráhy. Uvědomte si, že prodejem „mz“ vozů Regiojetu si vlastně ÖBB vytvořily na Nordbahn a Ostbahn poměrně nepříjemnou konkurenci. Nemohlo to být náhodou právě tak, že si to ÖBB uvědomily v okamžiku, kdy RJ oznámil expanzi do Rakouska a jim došlo, že je „kouše ruka, kterou levně nakrmily“? No a ČD v tom mohly klidně sehrát jen roli „užitečného idiota“…

kakov

pravděpodobně to tak bylo, pochybuji, že by v OBB někdo jen plnil přání ČD, na druhou stranu Dvořák je k***t, jestli si to psal s paní emailem, to měli probrat osobně beze svědků, když už to chtěli dělat……

trochu ze široka, tady se ukazuje skulina v okřídleném, „když něco podělají firma dostane pokut“, podělal to Dvořák, ale pokutu zaplatíme všichni

Jaaa

To už je pak holt na škodním vyrovnání mezi firmou a dotyčným…

Bivoj

Já se spíš divím, že je někdo blbej a takové maily nesmaže.

Vbb

A já se zas divím, kolik blbejch lidí si myslí, že smazáním mailu tento zcela nenávratně zmizí.

Přemek

Pracujme na tom, aby to tak nebylo a aby byla odpovědnost vždy osobní. To bude úprk z řídicích pozic včetně politických!

Martin K.

Kousat RJ teprve začne, pokud opravdu rozjede trať Vídeň – Budapešť. Pokud se dobře pamatuji, chtěl to rozjet od letošního června. Ví někdo jak daleko je s přípravami?

Arimatejsky

To je možné a jen to zvýrazňuje amaterismus Dvořáka, proč se do toho vůbec míchal?

Cestující LBC MHD

Tak předpokládám, že případnou pokutu budou dráhy vymáhat po příslušných manažerech, né?

Herold

Do výše 4,5 násobku jejich průměrného měsíčního výdělku…

RHh

U vědomého konání tenhle strop neplatí

OndraS

Tyjo, splácet 4 miliardy… Tak hodně štěstí a dlouhý život, pane Dvořák!

Herold

Platí, omezení neplatí jen v případě, kdy škoda byla způsobena úmyslně (§ 257/2 ZP).

Honza D.

Nejsem odborník na pracovní právo, ale nemají manažeři manažerské a tedy jiné než pracovní smlouvy? Z toho by potom mohly vyplývat jiné vztahy se zaměstnavatelem a tedy i jiná odpovědnost za způsobenou škodu.

Paja

A hlavně proč by to platil, když to může zatáhnout stát. Za svého milovaného Národního dopravce.

Cestující LBC MHD

Oni nejsou zaměstnance, ale statutáři.

žlutý klandr

Myslím, že statutář ručí veškerým majetkem, zejména pokud porušil nějakou zákonnou povinnost.

Arimatejsky

Moc pěkné, průšvih jak mraky. Nicméně když je pan Dvořák takový jouda, že domlouvá krivarny po mejlu a ještě navíc ho nesmaže, tak by mu slušela i obžaloba.

Filip

Myslet si že když smažete mail že už nikdo nic nezjistí je dost naivní

Petr

Z článku vyplývá, že byly nalezeny při razii víceméně náhodou. Čili kdyby byly smazané, nenajdou se.

Ondřej

To jsem z článku nevyčetl, naopak, nabyl jsme dojmu, že razie byla právě kvůli tomu společnému postupu. Ale nevyznám se v tom 🙂

Vbb

To si myslíte akorát tak vy. Velké (a dost možná i ty malé) firmy dělají archivy, o kterých nemá běžný uživatel ani potuchy. V některých firmách má uživatel do archivu přístup pouze pro čtení, v některých ani to ne.

kakov

for Vbb: omlouvám se, chtěl jsem Vám dát plus a omylem dal mínus

Frederick

Tak se neomlouvej a klikněte na plus a mínus se zruší.

kakov

to si nemyslím, ale už by nalezení vyžadovalo jinou práci a jiné úsilí a jde to, zda takovou práci a úsilí standardně kontrola vykonává, takže smazáním není jistota, ale větší šance, že se na to nepřijde

Vbb

Nebo naopak. Najít, které maily byly v poště smazány, ale v archivu zůstaly, je (pro program) minimální práce. A tak se teda pořádně podíváme, co nám to panáček v poště smazal v domění, že se to tím ztratí ze světa.

Arimatejsky

Právě proto je hloupost vůbec takovéto věci řešit po mejlu.

Přemek

Nedomlouval křivárny, ale to musí dokázat sám v rámci své odpovědnosti. Nebo je opravdu tak…?