Historický okamžik české železnice. Metrans Rail vypravil první běžný vlak pod dozorem ETCS
Na první pohled to byl nákladní vlak s kontejnery jako každý jiný, kterých po české železnici denně projedou desítky. Vlak
Na první pohled to byl nákladní vlak s kontejnery jako každý jiný, kterých po české železnici denně projedou desítky. Vlak 43342, který vyjel v 16:20 z České Třebové s lokomotivou Bombardier Traxx (číslo 386.030), byl přesto dnes unikátem. Poprvé v historii jel podle dostupných informací v běžném provozu na české síti pod dozorem evropského zabezpečovače ETCS Level 2. Ten se má od roku 2025 stát standardem na hlavních železničních koridorech.
O jízdě prvního vlaku informoval Petr Šimral z Metrans Rail. Souprava jela pod dohledem zabezpečovače Mirel i ETCS v úseku Česká Třebová – Kolín. „Jízda proběhla naprosto bez problémů,“ řekl Šimral. Prvním strojvedoucím byl Martin Malík. Podle Šimrala strojvedoucí za jízdy plní pokyny, které zabezpečovací zařízení vydává. Pokud by se pokynem zařízení neřídil, například nezpomalil na požadovanou rychlost, udělal by to za něj. ETCS má výrazně zvýšit bezpečnost na české železnici a eliminovat lidské chyby strojvedoucích.
Vlaky pod ETCS už v Česku jezdily dříve, ale pouze jako zkušební jízdy pod dohledem zkušebních pracovníků Správy železnic nebo AŽD Praha. Automatický zabezpečovací systém má fungovat postupně po celé Evropě, kontroluje pohyb a polohu vlaků.
Do ETCS míří desítky miliard korun investic jak ze strany Správy železnic, tak i dopravců, kteří si musí pořídit takzvané mobilní jednotky. Řada dopravců musí ale soutěže na vybavení vozidel touto technologií zrušit, protože buď nepřišla žádná nabídka nebo byla příliš drahá. „Je to sice nákladné opatření, ale velmi důležitý krok pro bezpečnost české železnice,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.