Vysočina zavádí integrovaný tarif. Zatím jen papírové jízdenky a mimo MHD

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhyMotorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Kraj Vysočina zavede od 1. března možnost cestovat po celém kraji na jednu jízdenku. Je předposledním krajem, který se rozhodl

Kraj Vysočina zavede od 1. března možnost cestovat po celém kraji na jednu jízdenku. Je předposledním krajem, který se rozhodl integrovat jízdné. Nepůjde ale o plošné rozšíření: tarif Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) nebude platit například v městské hromadné dopravě.

Kraj dnes oznámil spuštění tarifu na tiskové konferenci a v tiskové zprávě. Nově bude platit takzvaný zónově relační tarif, který nahradí kilometrický tarif. Hejtman Jiří Běhounek (ČSSD) uvedl, že je to velmi komplikovaná a složitá akce. „Zvláště v kraji Vysočina, který má historicky železniční dopravu takovou, jakou má,“ řekl Běhounek.

Podle kraje je od prosincové změny jízdního řádu k dispozici více spojů, které na sebe budou lépe navazovat. Pro některé cestující dojde k nepatrnému zdražení, pro jiné ke zlevnění. Dražší než dosud má být cestování na Pelhřimovsku, levnější na Havlíčkobrodsku. Nově cestující zaplatí stejnou cenu bez ohledu na to, s jakým dopravcem jedou. Kraj jako příklad zveřejnil spojení z Jihlavy do Třebíče.

Do 1. 3. 2020 jezdí cestující z Jihlavy do Třebíče za 39 Kč (přímo), pokud jedou přes Heraltice, zaplatí 46 Kč; pokud vystoupí až v Třebíči u Hotelu Atom, tak zaplatí 51 Kč. Jde o kilometrický tarif.  Nově v zónovém relačním tarifu VDV zaplatí cestující z Jihlavy do Třebíče vždy 45 Kč bez ohledu na to, kterou trasou jede a kde v Třebíči vystoupí.

„Zavedení zónově relačního tarifu umožní mimo jiné být spravedlivý ke všem cestujícím,“ uvedl kraj v tiskové zprávě. Kraj mezi autobusové dopravce a České dráhy za veřejnou dopravu rozdělí 900 milionů korun ročně.

Jednotná přestupní jízdenka bude platit ve vlaku i autobuse. Kraj upozornil, že při nákupu ve vlaku si musí cestující proaktivně říci, že chtějí krajský tarif. „Tarif VDV je pro cestující výhodnější, pokud cestující přestupuje v rámci své plánované cesty na autobusovou dopravu,“ uvedl kraj ve zprávě. Integrované jízdné umožní cestu s přestupem na jednu jízdenku. Například mezi městy Jihlava a Pelhřimov platí přestupní jízdenka 180 minut. V rámci přestupu tedy odpadá nakupování nové jízdenky. Každá nová jízdenka obsahuje nástupní sazbu, která jízdenky na kratší vzdálenosti zdražuje. Nové cestování s přestupy bude proto levnější, než současné sčítání dvou samostatných jízdenek.

Kraj se zatím nedohodl s Jihlavou či Havlíčkovým Brodem, aby jízdenka platila i v jejich městské hromadné dopravě. Důvodem jsou rozdílné odbavovací systémy. Odbavení přes kartu má být možné až od konce roku 2021. Letos by mělo dojít k rozšíření tarifu do Tišnova a Znojma.

Od 1. března nově vznikne i celodenní jízdenka: pro jednoho dospělého vyjde na 140 Kč, rodinná pro dva dospělé a až tři děti do 18 let na 260 Kč.
Více informací je na stránkách VDV. Integrovaný systém zatím není ve Zlínském kraji, jen existuje na železnici.

Video z tiskové konference můžete shlédnout na serveru Občasník.eu.

Tagy Kraj Vysočina Top VDV Veřejná dopravy Vysočiny
39 komentářů