Malý: Soutěž dopravců se nesmí zvrhnout ve snižování mezd jako u autobusů
Odborové sdružení železničářů (OSŽ) má od pátku nového předsedu. Jaroslav Pejša (62) byl po deseti letech ve funkci vystřídán odborářem
Odborové sdružení železničářů (OSŽ) má od pátku nového předsedu. Jaroslav Pejša (62) byl po deseti letech ve funkci vystřídán odborářem ze Správy železniční dopravní cesty Martinem Malým (47). Ten má ve svých prioritách jasno. Deník Zdopravy.cz přináší jeho první mediální vyjádření.
„Je to v první řadě zlepšování mezd a sociálních podmínek zaměstnanců a nalezení vhodné podoby jízdních výhod a jejich zajištění do budoucna,“ shrnul Malý. Klíčovým tématem je pro něj liberalizace železnice, která je podle něj úzce spojená s výší mezd. „Vnímám to jako problém. Chápu, že soutěž může přinést zlepšení, na druhé straně ale nevidím žádnou garanci, že se to nezvrhne v soutěž o to, kdo nejvíce srazí cenu práce. To nechceme připustit,“ uvedl Malý.
Strašákem pro železničáře je situace v regionální autobusové dopravě, kde kraje linky běžně zadávají v soutěžích; mzdové napětí vyvrcholilo na jaře stávkou a odvětví se kvůli nízkým mzdám potýká s nedostatkem řidičů. Podle Malého proto na železnici nelze připustit, aby fakticky jediným kritériem v tendrech byla výše nákladů, tedy především mezd.
„Je třeba prosadit nějaké sociální garance,“ doplnil nový předseda. Zároveň se chce zasadit o to, aby se profese železničáře kvůli nízkým mzdám neproměnila z celoživotního povolání v brigádnickou výpomoc, což by přineslo ztrátu hrdosti a prestiže.