Bělobrádek: BIS nežádala utajení celé zakázky k dálničním známkám

Podoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravyPodoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravy

Civilní kontrarozvědka nepožadovala utajení celé zakázky na IT systém k elektronickým dálničním známkám. Novinářům to po dnešním zasedání sněmovní komise

Civilní kontrarozvědka nepožadovala utajení celé zakázky na IT systém k elektronickým dálničním známkám. Novinářům to po dnešním zasedání sněmovní komise pro kontrolu Bezpečnostní informační služby (BIS) řekl její předseda Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). Tajná služba podle něj ani neplánuje od příštího ledna, kdy se místo papírových začnou používat elektronické známky, využívat informace z kamer o průjezdu aut, byť jí to schválené zákony umožňují. Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury vysvětlovalo oslovení pouze pěti firem a nevypsání veřejné soutěže právě požadavky tajných služeb.

Státní fond dopravní dopravní infrastruktury (SFDI) v polovině ledna oznámil, že dodavatelem a provozovatelem IT systému bude společnost Asseco Central Europe. Zakázka vyvolala vlnu kritiku z řad odborníků, opozice i premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla předražená. Vadil jim i způsob výběru dodavatele, který byl kompletně v tajném režimu bez soutěže. Zakázka stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO), jeho nástupce Karel Havlíček (za ANO) se s dodavatelem domluvil na jejím zrušení bez sankcí pro stát.

Kvůli informacím, že tajný režim zakázky byl požadavkem tajných služeb, se dnes sešla komise pro kontrolu BIS, která přizvala ředitele kontrarozvědky Michala Koudelku. „BIS nepožadovala, aby byla ukryta celá zakázka, ani to nedoporučovala,“ řekl ve Sněmovně Bělobrádek. Už vůbec pak podle něj není pravda, že by kontrarozvědka mluvila do výběru dodavatele.

Komise také konstatovala, že požadavky BIS v souvislosti se systémem byly v souladu se zákonem. „Je třeba odmítnout, že by BIS požadovala něco nad zákon, že by zákon porušovala, nebo na základě jejích požadavků nebo požadavků jiných tajných služeb byl systém prodražen,“ dodal Bělobrádek.

V novém systému budou všechna vozidla zaznamenána a spárována. BIS však podle Bělobrádka nechce data od příštího roku využívat, i když jí to umožňují doprovodné změny schválené společně s novelou zákona o pozemních komunikacích. „Přestože zákonné možnosti jsou, tak BIS zatím nechce těchto možností využívat,“ řekl.

Bělobrádek odmítl i to, že BIS nyní neplatí za dálniční známky. Výjimka se kontrarozvědky i dalších institucí včetně třeba složek integrovaného záchranného systému bude týkat od příštího ledna, kdy začnou fungovat známky elektronicky, vysvětlil. „Mohlo by dojít k prolomení u krycích SPZ,“ řekl Bělobrádek.

ČTK

Tagy Bezpečnostní informační služba BIS EDAZ elektronické dálniční známky Ministerstvo dopravy SFDI Státní fond dopravní infrastruktury
14 komentářů