Kvůli 737 MAX je Boeing poprvé od roku 1997 ve ztrátě. Účet za problémová letadla přesáhne 18 miliard dolarů
Výrobce letecké techniky Boeing loni skončil ve ztrátě 636 milionů dolarů. Výsledek mohl být ještě výrazně horší, hospodaření zachraňoval především
Výrobce letecké techniky Boeing loni skončil ve ztrátě 636 milionů dolarů. Výsledek mohl být ještě výrazně horší, hospodaření zachraňoval především vojenský a kosmický byznys. Jde o první ztrátu Boeingu od roku 1997.
Vyplývá to z dnes zveřejněných hospodářských výsledků za poslední čtvrtletí a celý rok. Tržby firmy klesly ze 101 miliard na 76 miliard dolarů. V roce 2018 firma vydělala 10,465 miliard dolarů.
„Máme před sebou hodně práce. Zaměřujeme se plně na bezpečný návrat provozu letadel 737 MAX do provozu a obnovení dlouhodobé důvěry, kterou značka Boeing představovala u cestujících,“ řekl prezident Boeingu David Calhoun, který převzal řízení firmy letos na počátku roku.
Boeing největší krizi ve své historii přežívá především díky tomu, že není zaměřen jen na komerční letadla. Ztráta této divize loni dosáhla 6,65 miliardy dolarů, právě kvůli uzemnění letadel 737 MAX. Počet dodaných letadel klesl z 806 na 380 strojů. Od uzemnění v březnu firma už nepředala žádný 737 MAX, jejich výroba je zastavena.
Firma očekává, že uzemnění letadel si vyžádá další vícenáklady v letošním roce v hodnotě nejméně 4 miliard dolarů. Kromě nákladů na obnovení výroby firma zvýšila odhad plateb kompenzací leteckým dopravcům za nemožnost létat s jejich stroji na 8,3 miliardy dolarů, oproti původním odhadům jde o navýšení o téměř tři miliardy. Ztráty z loňského roku z uzemnění dosáhly 6,3 miliard dolarů. V součtu tak bude Boeing stát problém s letadly 737 MAX nejméně 18,6 miliard dolarů.
Společnost má v záloze objednávky na 5 400 letadel. Boeing minulý rok držely nad vodou především armádní a kosmická divize společně s divizí Global Services, pod kterou spadá například údržba letadel. Obě divize vydělaly v součtu přes pět miliard dolarů.