České kamiony dál vyklízejí pozice v mezinárodní dopravě, výkony klesly o třetinu
Aktuální statistiky ministerstva dopravy za loňská tři čtvrtletí ukázaly prohloubení neblahého trendu pro české nákladní dopravce. Role českých kamionů v
Aktuální statistiky ministerstva dopravy za loňská tři čtvrtletí ukázaly prohloubení neblahého trendu pro české nákladní dopravce. Role českých kamionů v mezinárodní dopravě už čtvrtým rokem slábne. Za tři kvartály vykázaly výkony 9,1 miliardy tunokilometrů, což je meziročně o 33 procent méně.
U vnitrostátní dopravy není propad tak markantní, výkony klesly jen o pět procent na 17 miliard tunokilometrů. Celkově nákladní vozidla registrovaná v České republice přepravila od ledna do konce září 371 milionů tun, což je o 5,7 procenta meziročně více. Rostlo ale pouze vnitro, mezinárodně přepravených tun ubylo (z téměř 27 milionů v roce 2018 na 20 milionů).
Sdružení nákladních silničních dopravců Česmad Bohemia dlouhodobě upozorňuje na znevýhodnění například vůči Polákům, Litevcům či Rumunům v podobě vyšší tuzemské spotřební daně i odvodů z mezd. Kamionů na českých silnicích totiž neubývá, o čemž svědčí vybrané mýto. Celková částka loni vzrostla o 1,2 procenta na rekordních téměř 11 miliard korun. Podíl českých dopravců ale už předloni klesl pod polovinu a dále se snižuje.
Zástupci českých dopravců proto o své situaci v úterý jednali s premiérem Andrejem Babišem. „Premiér Babiš vážnost situace chápe a má zájem na prosperitě českých dopravců. Přislíbil nám podporu. Následovat bude naše jednání s ministryní financí v příštím týdnu. Zde navrhneme řešení směřující k narovnání podnikatelských podmínek našich dopravců se zahraniční konkurencí. Ta se týkají silniční daně, spotřební daně z nafty, mýtných sazeb, zákonných odvodů z mezd a slevového schématu u mýta,“ uvedl prezident Česmadu Josef Melzer. S Babišem se dopravci přitom sešli už v říjnu, a už tehdy je odkázal na ministryni financí Alenu Schillerovou.
Dopravci přitom nehýří optimismem ani pro letošní rok. „Mnoha regionálním dopravcům a podnikatelům navíc od ledna stouply náklady s rozšířením mýta na dalších 900 kilometrů silnic I. třídy a není pro ně lehké toto zvýšení dostat do cen,“ uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix. Dopravci vyjádřili naději, že další jednání „budou konstruktivní a situace nedojde tak daleko jako u našich kolegů na Slovensku, kde dlouholeté neřešení problémů silniční dopravy vyhnalo dopravce do ulic.“