Mýtná záhada? Na stejném úseku se nově platí různé částky podle směru

Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollKontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Výměna mikrovlnného mýtného systému za satelitní přinesla na české dálnice jednu novinku, která mnohé dopravce překvapila. Nový systém jim na

Výměna mikrovlnného mýtného systému za satelitní přinesla na české dálnice jednu novinku, která mnohé dopravce překvapila. Nový systém jim na stejném úseku odečítá rozdílné peníze, a to podle toho, kterým směrem kamion jede. Deník Zdopravy.cz na to upozornili dopravci.

Dosud měl každý úsek (měřený mezi dvěma mýtnými branami) stejnou délku bez ohledu na směr. Nově ale úseky vyměřuje satelit. „V novém systému mohou být zpoplatněné délky jednoho úseku v různých směrech rozdílné, zaměřené přesně podle skutečných rozměrů daného úseku komunikace,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Dopravci upozornili například na úsek D5 Benešovice – Bor. Délka zpoplatněného úseku je 8,6 kilometru, v opačném směru (Bor –> Benešovice) je ale 9,25 kilometru. V tabulce délky úseků ke starému mikrovlnnému systému je uvedena jednotná délka 8,7 kilometru.

„V závislosti na použité sazbě mýtného se potom bude předepsané mýtné za projetí úseku v různých směrech lišit, v některých případech výrazné asymetrie topologie i významně,“ doplnil Rýdl. Příkladem odlišného účtování je i písecká D4 mezi Miroticemi a Novou Hospodou, kdy je možné dálnici ve směru na Písek opustit na 84. kilometru, avšak nájezd ve směru na Prahu není.

Mýtné úseky a jejich délky potom vypadají takto:
– ve směru od Prahy jsou dva
Radobytce – Předotice 4,250 km
Předotice – Nová Hospoda 2,490 km

– ve směru do Prahy pouze jeden
Nová Hospoda – Radobytce 6,670 km
Tabulka u starého systému počítá pouze s celkovým úsekem o délce 6,8 kilometru.

Podle Rýdla bylo pravidlo počítání rozdílné délky úseků v různých směrech odsouhlaseno se zástupci ministerstva dopravy na jednání pracovní skupiny ještě před vypsáním mýtného tendru, a bylo vloženo do soutěžních podmínek. „Cílem bylo nastavit maximálně spravedlivé podmínky pro uživatele pozemních komunikací ve smyslu platím pouze za to, co použiji,“ doplnil Rýdl.

Tagy kamiony mýto ŘSD
20 komentářů