České dálnice začaly zajímat polské stavební firmy, první je blízko stavbě D48
Tuzemské dálniční stavitelství začíná lákat po dlouhé době polské společnosti. Polská společnost Budpol společně ve sdružení se slovenským Doprastavem je
Tuzemské dálniční stavitelství začíná lákat po dlouhé době polské společnosti. Polská společnost Budpol společně ve sdružení se slovenským Doprastavem je blízko získání velké zakázky na stavbu dálnice D48 v úseku Bělotín – Rybí.
Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla sdružení nabídlo ze všech nabídek nejnižší cenu. Podle dokumentu na profilu zadavatele ale nabídla o zhruba dva měsíce delší dobu výstavby než ostatní zájemci.
ŘSD obdrželo pět nabídek na realizaci stavby “D48 Bělotín – Rybí”. Nejvýhodnější nabídka byla podána sdr. Doprastav a Budpol ve výši 2,868 mld. Kč, kdy předpokládaná hodnota zakázky byla 2,704 mld. Kč. Jedná se o výstavbu 17 km dálnice D48. Nyní bude probíhat hodnocení nabídek.
— Radek Mátl (@MatlRadek) December 19, 2019
Sdružení nabídlo za stavbu dálnice 2,868 miliardy korun, odhadovaná cena byla 2,704 miliardy korun. Nabídky podalo celkem pět firem a sdružení. Je mezi nimi například i slovensko-italské sdružení Váhostavu a dvou italských stavebních firem, s cenou 3,063 miliardy je druhé v pořadí, ale nabízí ještě delší dobu výstavby než u nejlevnější nabídky.
Polské stavební firmy se podílely na budování silnic v Česku hlavně na konci 80. let minulého století. Pak prakticky z tuzemského dopravního stavitelství zmizely, samy si přitom díky boomu zakázek v Polsku nemohly v posledních letech stěžovat na nedostatek práce a naopak řada českých zamířila do Polska. Slovenský Doprastav už v Česku působí, staví například dálnici D3 u Českých Budějovic.
Přes 13 kilometrů dlouhý úsek má vést k přebudování stávající silnice I. třídy na parametry dálnice. Dosud jde sice o čtyřproudou silnici, svoji šířkou ale nesplňuje parametry dálnice a kvůli absenci středových svodidel zde došlo k řadě nehod. Součástí stavby jsou úpravy a přeložky silnic III. třídy, po kterých bude vedena trasa nezpoplatněné doprovodné komunikace, a které umožní bezprostřední obsluhu území.
Hotovo má být v roce 2024. ŘSD už silnici I/48 přestavuje na dalších úsecích na parametry dálnice, současně staví obchvat Frýdku-Místku.