Eurostar vzal za čtvrt století aerolinkám mezi Londýnem a Paříží polovinu cestujících
Zavedením rychlovlaků Eurostar mezi Londýnem a Paříží došlo ke snížení počtu cestujících v letadlech mezi francouzskou a britskou metropolí o
Zavedením rychlovlaků Eurostar mezi Londýnem a Paříží došlo ke snížení počtu cestujících v letadlech mezi francouzskou a britskou metropolí o polovinu. Vyplývá to z analýzy společnosti OAG, kterou zveřejnila u příležitost výročí 25 let od spuštění rychlovlaků na této trase.
I přes železniční konkurenci ale stále létají ročně mezi oběma městy více než dva miliony cestujících. Důvodů může být více: často velmi vysoká cena za vlak, kratší vzdálenost k letišti než do centra města nebo přestup na další let v Londýně či Paříži.
Podle dat OAG bylo před 23 lety (starší nemá k dispozici) nabízely v roce 1996 aerolinky mezi oběma městy 4,8 milionů míst. Letos jde o 2,7 milionu sedaček, což je zhruba 55 % původní hodnoty. Eurostar ročně přepraví vlaky kolem 11 milionů lidí ve všech spojích, tedy nejen z Paříže do Londýna, ale i například do Bruselu. Detailní data o cestujících v jednotlivých relacích nezveřejňuje.
Vlak měl každopádně velký dopad na počet letů: ročně namísto 36 600 letů mezi oběma městy nabízí aerolinky 16 755 spojení. Se 46 lety denně jde stále o jedno z nejčastějších leteckých spojení v Evropě. Počet cestujících neklesá tak rychle, jako počet letů: důvodem je nasazování větších letadel: průměrná kapacita jednoho letadla na této trase je nyní 161 míst, před 23 lety to bylo 132.
Podle OAG došlo k největší redukci počtu letů poté, co se jízdní doba mezi oběma městy zkrátila z původních tří hodin na 2 hodiny a 16 minut. V některých letech došlo dokonce k růstu nabídky leteckého spojení, od roku 2016 ale pomalu kapacita u aerolinek klesá. Podle OAG tvoří třetinu cestujících ti, kteří v Londýně či Paříži přestupují.
OAG nevidí budoucnost leteckého spojení mezi oběma městy úplně optimisticky, zejména kvůli častějším zpoždění letadel kvůli přetížení vzdušného prostoru v obou městech i změně chování částí zákazníků, kteří na kratší cesty začínají dávat přednost vlaku před letadlem.