Pardubický kraj: Více vlaků do Letovic, omlazené 810 a nástup Leo Expressu
Nový železniční jízdní řád, který začne platit v neděli 15. prosince, přinese do Pardubického kraje několik změn. K těm nejvýznamnějším
Nový železniční jízdní řád, který začne platit v neděli 15. prosince, přinese do Pardubického kraje několik změn. K těm nejvýznamnějším patří nástup soukromého Leo Expressu na tratě Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a Dolní Lipka – Hanušovice. Leo Express bude zajišťovat i spěšné vlaky Praha – Lichkov.
České dráhy zajistí na „svých“ tratích zhruba stejný rozsah dopravy jako dosud. Výjimkou je trať 260 v úseku Česká Třebová – Letovice, kde pojede více vlaků.
Pokud jde o vozový park, bude zřejmě nejviditelnější změnou nasazení čtyř nízkopodlažních jednotek Alstom Lint s kapacitou 120 míst k sezení. S těmi vyjede Leo Express. České dráhy zase na základě smlouvy s krajem chystají nový vzhled motorových vozidel 810, jejichž modernizace aktuálně probíhá.
Dráhy ve své dceřiné firmě DPOV provádějí modernizaci osmi těchto vozů. Zvětší se například rozteče sedadel, zabudují se polospouštěcí okna, doplní háky na kola, vnitřní i vnější informační systém, zásuvky a wifi. Vozidla také získají nový lak v barvách Pardubického kraje.
Ve spojích Českých drah bude platit tarif dopravce TR 10 a tarif integrovaného dopravního systému IREDO. Jeho platnost se mírně rozšíří, a to až do Zábřehu na Moravě či Dzbelu směrem do Olomouckého kraje a do Ždírce nad Doubravou směrem do Kraje Vysočina. Ve směru do Středočeského kraje je nově zaintegrován úsek Ronov nad Doubravou – Žleby, v průběhu platnosti jízdního řádu by mělo dojít k rozšíření platnosti tarifu IREDO také z Týnce nad Labem až do Kolína.
Změny v jízdním řádu vlaků Českých drah na jednotlivých tratích Pardubickém kraje
Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
Z důvodu nástupu Leo Expressu na trať 024 dochází k úpravám v obězích souprav s vlivem na vedení některých vlaků na této trati, popř. zrušení některých vlaků mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou. Nově tak bude vlak Os 5055 z Pardubic (5:46) pokračovat z Ústí nad Orlicí (6:53 v pracovní dny, resp. 6:46 o víkendu) do České Třebové (7:04) místo do Lichkova. Podobně bude z Ústí nad Orlicí (18:46) až do České Třebové (18:57) prodloužen Os 5019 z Kolína (16:40) a Pardubic (17:46). Dále pojede v pracovní dny zcela nový osobní vlak Os 5012 z České Třebové (13:00) do Pardubic hl.n. (14:13), čímž dojde ke zkrácení intervalu mezi spoji během odpoledne na 1 hodinu.
V pracovní dny pojede z Pardubic hl.n. (3:57) nový vlak do Přelouče (4:11), kde bude přípoj na Os 9308 (4:15) směrem do Kolína a Prahy. V noci z pátku na sobotu získají možnost pozdních návratů obyvatelé Přelouče a Heřmanova Městce, a to díky zavedení vlaku Os 25033, který pojede z Pardubic hl.n. v 1:07. O víkendu pojede nový vlak Os 5081 z Chocně (20:32) do České Třebové (20.57).
Trať 015 Přelouč – Prachovice
V sobotu časně ráno pojede nový vlak 25033 z Pardubic hl.n. (1:07) přes Přelouč (1:25) až do Heřmanova Městce (1:44). Další novinkou je vedení vlaku 25032 v pracovní dny z Heřmanova Městce (19:29) do Přelouče (19:49) nebo Os 25031 z Přelouče (4:37) do Heřmanova Městce (4:58).
Trať 016 Holice – Moravany – Chrudim
V návaznosti na změny omezení jízdy některých osobních vlaků na trati 010 se mění i omezení jízdy některých vlaků mezi Holicemi a Moravany, a to zejména v ranních hodinách. Nově tak Os 25333 z Holic (4:58) do Moravan (5:10) pojede i v neděli, neboť v Moravanech je zajištěn přípoj do Pardubic, kde je možné přestoupit na další vlaky. Naopak vlak 25335 z Holic (5:41) do Moravan (5:53) pojede pouze v pracovní dny (nyní i v neděli).
Trať 017 Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel/Velké Opatovice
Na této trati dochází k úpravám časových poloh vlaků především o víkendu a v sedle pracovních dnů (dopoledne a večer), a to zejména z důvodu zlepšení návazností na dálkové vlaky v České Třebové. Nově tak budou v České Třebové v sedlových časech zajištěny přípoje od vlaků railjet ze směru Praha a rychlíku ze směru Brno a opačně. O víkendu bude v odpoledních hodinách nabídnuto přímé spojení z České Třebové až do Dzbelu, resp. Velkých Opatovic a opačně.
Trať 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl
Na této trati čekají cestující jen drobné změny. Školáci a studenti ocení časnější příjezd školního Os 15038 do Vysokého Mýta města (7:46), který pojede z Chocně již v 7.31. Pár vlaků z Vysokého Mýta města (10:06) do Chocně (10:21) a zpět z Chocně (10:39) do Vysokého Mýta města (10:54) pojede nově denně (dosud tyto vlaky nejezdily v neděli). Totéž platí i pro večerní Os 15064 z Chocně (19:41) do Vysokého Mýta města (19:56), který pojede rovněž denně.
Trať 019 Česká Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun/Zábřeh na Moravě
Koncept dopravy na této trati spočívající ve střídání přímých vlaků z České Třebové do Lanškrouna nebo Zábřehu na Moravě (s možností přestupu na Lanškroun v Rudolticích v Čechách) a opačně, popř. ve společném vedení dvou motorových vozů v úseku Česká Třebová – Rudoltice v Čechách a opačně u vytížených spojů, zůstává zachován i v příštím jízdním řádu. Kromě drobných časových posunů z důvodu zajištění návazností v České Třebové nedochází k žádným zásadním změnám.
Trať 020 Choceň – Týniště nad Orlicí (– Hradec Králové – Velký Osek)
V úseku Choceň – Týniště nad Orlicí jsou na základě zájmu Královéhradeckého kraje objednány nové spěšné vlaky, které spojí Náchodsko s Chocní a nabídnou rychlé přestupy na rychlíky směr Česká Třebová – Brno a opačně. Nově tak bude možné dojet z Náchoda do Chocně v 9:21 a v pracovní dny ještě v 15:21. Z Chocně pak budou nové spěšné vlaky odjíždět o víkendu v 10:39 a v pracovní dny ve 12:39 a 16:39 směrem na Náchodsko. V této souvislosti dojde k úpravám časových poloh u některých osobních vlaků v dopoledních a odpoledních hodinách pracovních dní.
Trať 021 Letohrad – Doudleby nad Orlicí (- Týniště nad Orlicí)
Jízdní řád vlaků mezi Doudlebami nad Orlicí a Letohradem se až na minutové posuny nemění.
Trať 031 Pardubice – Hradec Králové (– Jaroměř)
Na trati spojující obě krajská města zůstává zachován současný koncept dopravy. Nově bude rozšířen provoz ranního páru vlaků Os 6203 z Hradce Králové hl.n. (5:32) do Pardubic hl.n. (5:54) a Os 6202 z Pardubic hl.n. (6:05) do Hradce Králové hl.n. (6:28), které pojedou také o sobotách, a to z důvodu zrušení ranního rychlíku mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Dopolední spěšný vlak Sp 1470 z Pardubic (10:06) do Hradce Králové (10:23) pojede nově denně (nyní nejede v neděli). V ostatních případech dochází jen k minutovým posunům vlaků.
Trať 236 Čáslav – Třemošnice
Na trati nedochází k žádným změnám s výjimkou omezení jízdy u některých odpoledních vlaků, které nyní jezdí celoročně v pracovní dny a nově nepojedou o letních prázdninách.
Trať 238 Pardubice – Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod
Po zavedení nového konceptu dopravy od letošního jízdního řádu (spěšné či zrychlené osobní vlaky mezi Pardubicemi a Hlinskem každé 2 hodiny s návazným přestupem směr Havlíčkův Brod), který se setkává s rostoucím zájmem cestujících, bude v příštím jízdním řádu tento koncept pouze dolaďován. Dojde tak převážně jen k drobným minutovým úpravám a v několika případech také k rozšíření zastavování na základě požadavku obcí.
Trať 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno)
Největší rozsah změn v kraji se odehraje na této trati v úseku Česká Třebová – Letovice. Zůstávají zachovány spěšné vlaky Česká Třebová – Brno, a to s výjimkou prvního ranního spoje, z něhož se stane rychlík R 861 Česká Třebová (4:56) – Brno hl.n. (6:13) s omezeným rozsahem zastavování. Rozšiřuje se však nabídka osobních vlaků Česká Třebová (resp. někdy jen Březová nad Svitavou) – Letovice a zpět. Ty budou z České Třebové zpravidla odjíždět krátce po celé v lichou hodinu (tj. až na výjimky každé 2 hodiny), čímž zde budou mít zajištěnu návaznost od dálkových i regionálních vlaků z většiny směrů a opačně budou přijíždět do České Třebové krátce před celou lichou hodinou opět s návaznostmi na dálkovou i regionální dopravu do většiny směrů. Stejně tak v Letovicích bude po několika minutách po příjezdu vlaku z České Třebové zajištěna návaznost na osobní vlak směrem do Brna a opačně. Vlaky od Brna tak budou ukončeny výhradně v Letovicích a již nebudou pokračovat do Březové nad Svitavou.
Trať 261 Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče
Provozní model vlaků, které každé 2 hodiny ve Svitavách navazují na zde se křižující rychlíky Praha – Brno a jedou do Pusté Kamenice (popř. Borové u Poličky) a zpět, zůstává zachován. K menším změnám dochází v ranních a večerních hodinách o víkendu.
Osobní vlak Os 15314 ze Svitav (6:01) do Borové u Poličky (6:47) pojede nově pouze v pracovní dny. V sobotu pojede nově Os 15312 ze Svitav (5:28) do Pusté Kamenice (6:24) jako přípoj od vlaku railjet z Brna. V neděli pak nově pojede Os 15316 ze Svitav (6:28) do Borové u Poličky (7:11). Vlak Os 15350 pojede nově z Pusté Kamenice již v 5:51, aby přijel do Žďárce u Skutče v 6:18, a tím zde vznikne možnost přestupu na Sp 1450 s odjezdem v 6:20 směr Pardubice (7:15).
Z důvodu návaznosti na vlak railjet do Prahy ve Svitavách pojede Os 15313 v sobotu již ve 4:39 z Borové u Poličky do Svitav (5:22). Vlak Os 15319 z Pusté Kamenice (6:03) do Svitav (6:58) pojede nově jen v pracovní dny a místo něj pojede o víkendu nový Os 15317 z Pusté Kamenice (5:29) do Svitav (6:24) s návazným přípojem směr Česká Třebová. V sobotu večer pojede nový Os 15339 z Pusté Kamenice (21:40) do Svitav (22:35), kde bude možné přestoupit na přípojný rychlík do Brna.