Mýto: Malí dopravci otálejí s registrací, na dálnicích hrozí kolaps, hlavně u hranic

Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollKontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Motoristé se s příchodem prosince zřejmě setkají s obrázkem, na který už dávno zapomněli: dlouhými kolonami nákladních aut na vjezdu

Motoristé se s příchodem prosince zřejmě setkají s obrázkem, na který už dávno zapomněli: dlouhými kolonami nákladních aut na vjezdu do republiky. Varuje před tím ministerstvo dopravy i nastupující provozovatel mýtného systému, společnost CzechToll.

Důvodem je skutečnost, že především malé dopravní firmy odkládají registraci do nového mýtného systému. Bez registrace a nové palubní jednotky ale nebudou moci od 1. prosince vyjet na české dálnice. Ministr dopravy Vladimír Kremlík už oslovil dopisem své kolegy v okolních zemích, aby na riziko upozornil.

„Největší dopravní komplikace očekáváme na hraničních přechodech se Slovenskem, Polskem a Německem. Pokud si nezačnou i malí dopravci urychleně vyzvedávat nové palubní jednotky, mohou se na některých místech tvořit i desítky kilometrů dlouhé kolony,“ uvedl tiskový mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

Dopravní komplikace se ale dají očekávat i na vnitrostátních tazích, které vedou k dálnicím a zpoplatněným silnicím. Fyzická obchodní místa jsou vesměs na čerpacích stanicích, registraci lze provést i online. „Riziko je podstatně menší než na hranicích, ale kdo nechce skončit čekáním ve frontě, měl by si jednotku pořídit v příštích dvou týdnech,“ doplnil Beneš.

Zatímco dnes jsou více než dvě stovky obchodních míst nevytížené, s příchodem prosince se naopak dá očekávat jejich přetíženost. Aktuálně je registrováno do nového mýtného systému 180 tisíc vozidel, což je přibližně 40 procent předpokladů státu.

Pro režim následného placení mýtného (až po projetí), který využívají hlavně velké firmy, je již registrováno 158 tisíc vozidel. V režimu předplaceného mýtného (obdoba předplacených karet mobilních operátorů), který využívají zejména malí dopravci s méně než deseti vozidly, zaregistrovaly firmy pouhých 22 tisíc automobilů. To je sedm procent z plánovaného počtu.

„Systém registrací na obchodních místech je jednoduchý a rychlý. I proto apeluji na dopravce, aby déle nečekali a zajistili si nové palubní jednotky co nejdříve,“ nechal se slyšet před nedávnem Kremlík.

Pokud jde o české dopravce, očekává CzechToll registraci ještě necelých 50 tisíc automobilů. Ze zahraničí zbývá zaregistrovat vzhledem k předpokladům nejvíce náklaďáků v Polsku (80 tisíc), Rumunsku (25 tisíc), Německu (24 tisíc), Slovensku (12 tisíc) a Maďarsku (11 tisíc).

Řidičům hrozí při jízdě po zpoplatněném úseku bez nové palubní jednotky od 1. prosince 2019 v blokovém řízení pokuta 5 tisíc korun, ve správním řízení pak až 100 tisíc korun. Stejná pokuta může být uložena i samotným dopravcům.

Chuť dopravců se registrovat přitom zřejmě nepovzbudily právní tahanice kolem platnosti mýtné smlouvy. Naposledy minulý týden krajský soud v Brně zamítl žalobu dosavadního provozovatele, firmy Kapsch, která požadovala projednání svých námitek proti tendru u antimonopolního úřadu.

Rozhodnutí soudu nemá nicméně žádný vliv na dění okolo nové smlouvy na provoz mýtného systému, která začne platit letos v prosinci. Platnost smlouvy totiž Kapsch napadl nejprve u ÚOHS, když ale nepochodil, podal žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Ten rozhodl, že smlouva platná není a vrátil případ ÚOHS, který v rozhodování musel zohlednit stanovisko soudu.

ÚOHS rozsudek napadl kasační stížností k NSS, smlouvou se ale musel zabývat. Na konci září tak vydal zákaz plnění smlouvy na mýtný systém s odkladem na rok od pravomocného rozhodnutí. Rozhodnutí zatím pravomocné není, protože ministerstvo dopravy proti němu podalo rozklad. O něm nyní rozhoduje předseda ÚOHS.

Tagy czechtoll Ministerstvo dopravy mýto registrace
3 komentáře