Závory pro čtyři vlaky týdně jsou hotové. Už mezi nimi uvízlo auto
Nejdražší přejezd české železniční síti v přepočtu na jedno projetí vlaku je hotový. Společnost AŽD Praha dokončila stavbu nového přejezdu
Nejdražší přejezd české železniční síti v přepočtu na jedno projetí vlaku je hotový. Společnost AŽD Praha dokončila stavbu nového přejezdu přes silnici I/14 v Jablonci nad Jizerou. Městu se nakonec podařilo vybojovat, aby technologický domek nutný pro jeho ovládání odsunuli mimo náměstí.
Jde o rekonstrukci přejezdu na trati 042 Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou v úseku, kde jezdí už jen dva páry vlaků týdně. Jeden v sobotu, jeden v neděli. Občas v úseku projede ještě nákladní vlak, většinou se dřevem. Na přejezdu se za posledních dvacet let nestala jediná nehoda.
„Vnímáme to jako vyhazování peněz,“ říká starosta města Miroslav Kubát. Do akce Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 9,75 milionů korun ale nemohl příliš mluvit. Rekonstrukce ale vyvolala ve městě pozdvižení v létě, když u přejezdu vyrostl přes tři metry vysoký objekt, v kterém bylo technologické zázemí přejezdu.
Jelikož je přejezd prakticky na náměstí, lidé si stěžovali, že hyzdí jeho vzhled. Starosta nakonec vyjednal se SŽDC přesun plechové stodoly dál směrem ke stanici Jablonec nad Jizerou. „Usiloval jsem i o možnost ovládání závor přímo z radnice pro pobavení turistů a školních výletů, nebylo mi však vyhověno,“ dodal starosta.
Podle něj ještě ale ve městě čekají, že provedou opravu komunikace v majetku města po jejím překopání.
Při dvacetileté životnosti přejezdu a čtyřech vlacích týdně vychází jedno projetí na více než dva tisíce korun. SŽDC jeho rekonstrukci vysvětluje tím, že ten původní byl už nevyhovující. Vlaky přes něj musely jezdit jen desetikilometrovou rychlostí.
S instalací závor už jedou rychleji, ale jen krátce: jen pár desítek metrů za novým přejezdem přes silnici je totiž nechráněný přejezd přes místní komunikaci, kde musí zpomalit. Podle projektu se jízdní doba zkrátí o 3,391 sekundy SŽDC ale argumentuje tím, že nechat jen přejezd bez závor by nešlo. Stávající normy neumožňují, aby se přes silnici I.třídy postavil jiný přejezd, než se závorami.
Na přejezdu krátce po jeho otevření ale už museli řešit nepříjemnou situaci, kdy řidič nerespektoval výstražná světla a na přejezdu uvízl. Strojvedoucí stihl včas zabrzdit.