Lhali jsme úřadům o průběhu testovacího letu, psali si piloti 737 MAX. Boeing řeší další skandál
Interní komunikace mezi dvěma pracovníky americké strojírenské společnosti Boeing z roku 2016 naznačuje, že firma možná poskytla Federálnímu úřadu pro
Interní komunikace mezi dvěma pracovníky americké strojírenské společnosti Boeing z roku 2016 naznačuje, že firma možná poskytla Federálnímu úřadu pro letectví (FAA) zavádějící informace o klíčovém bezpečnostním systému letounů 737 MAX, jejichž provoz byl letos v důsledku dvou vážných nehod přerušen. S odvoláním na zdroje obeznámené se situací to dnes uvedla agentura Reuters. Akcie Boeingu v reakci na zprávu odepsaly až čtyři procenta.
Úřad dnes potvrdil, že Boeing ho ve čtvrtek informoval o textových zprávách zaměstnanců, které popisují komunikaci s FAA ohledně certifikace letounů 737 MAX v roce 2016. Úřad tyto zprávy zaměstnanců označil za znepokojivé a dodal, že získané informace zkoumá, aby mohl rozhodnout o dalším postupu. Podle zdrojů Reuters tato interní komunikace vyvolává pochybnosti ohledně fungování stabilizačního systému MCAS spojovaného s haváriemi letadel 737 MAX.
FAA ve svém vyjádření existenci zpráv potvrdil. Zjištění považuje za závažné, americká ministryně dopravy požaduje od Boeingu důkladné vysvětlení. FAA současně uvedl, že schvalování návratu letadel 737 MAX do provozu nemá žádné časové termíny a povolení vydá teprve ve chvíli, kdy si bude úřad jistý, že je letadlo skutečně bezpečné.
#FAA Statement: Read FAA Administrator Steve Dickson’s letter to Boeing at https://t.co/TJiihJOYgZ. pic.twitter.com/e3pKA6mDHN
— The FAA ✈️ (@FAANews) October 18, 2019
Na komunikaci upozornil rovněž server The Air Current. Ten cituje i některé zprávy mezi zkušebními piloty Boeingu, v kterých jeden z nich přiznává, že FAA lhali, i když ne záměrně. Seattle Times zveřejnily později přepis celé konverzace zkušebních pilotů.
Boeing 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines se letos 10. března zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nepřežil. Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.
Provoz letounů Boeing 737 MAX byl po těchto nehodách po celém světě pozastaven. Boeing v polovině března také přerušil dodávky strojů 737 MAX zákazníkům.
Akcie Boeingu se po propadu až o čtyři procenta prodávaly zhruba za 353 dolarů. Letošní maximum činí zhruba 446 dolarů, minimum asi 310 dolarů.
ČTK + zdopravy.cz