Geologové mapují Krušnohoří. Ražba tunelu pro VRT bude náročná, jedna metoda stačit nebude
Stavba vysokorychlostní železniční trati, která povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan, bude nejsložitější v Krušnohoří. Železniční tunel
Stavba vysokorychlostní železniční trati, která povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan, bude nejsložitější v Krušnohoří. Železniční tunel dlouhý 26 kilometrů povede krušnohorským svahem a stavbaři budou muset počítat s tím, že práci může komplikovat podloží s mohutnou tektonikou a zlomy. Novinářům to dnes řekl projektový manažer Petr Provazník při návštěvě českých a saských geologů v Chlumci na Ústecku. Stavba by měla být hotová v roce 2050.
Geologové mapovali území, aby předešli technologickým problémům. „Nejsložitější v rámci tunelu je krušnohorský svah, kde je velmi komplikovaná geologická stavba doplněná mohutnou tektonikou a zlomy,“ řekl Provazník. Dodal, že ražba tunelu v těchto místech bude velmi náročná. Mělo by se s ní začít v roce 2027.
K proražení tunelu bude zapotřebí speciální technika. „Tunel se nebude moct razit jen jednou technologií. Bude se muset rozkouskovat a nasadit třeba do dvou úseků TBM (z anglického Tunnel Boring Machine, stroj vrtající tunel, pozn. ČTK) a určitě třeba první část rakouskou tunelovací metodou (tunel se razí po částech, pozn. ČTK),“ řekl dnes novinářům Petr Kycl z České geologické služby. „Krušnohorský svah, kde bude ústit tunel, je vytvořený velkým geologickým zlomem,“ řekl Kycl a doplnil, že zlom netvoří jedna plocha, ale zóna, která je široká stovky metrů. Zóna je rozdělená na bloky, kde je jíl, volné dutiny, horniny tvořící výplň údolí, vysrážené roztoky, vulkanické žíly a další části tvořící podloží.
Podle geologů nehrozí sesuv půdy, jako tomu bylo v roce 2013 na dálnici D8. „Geologicky tady žádné svahové deformace nejsou. Nejsou tu při úpatí slínovce, které by byly náchylné na sesouvání,“ řekl Kycl.
Trasa vede přes Ústí nad Labem. Z Prahy by do Ústí měla trvat cesta asi půl hodiny. „Sledujeme dojezdový čas z centra Prahy a Ústí nad Labem v nové podobě do 30 minut s tím, že to je systémový čas vlaků. Čistá doba jízdy může být i 24 minut,“ řekl Provazník.
V rámci dvoudenního geologického workshopu navštívili geologové v úterý a dnes několik míst. Mezi nimi byla i vyhlídka v Chlumci. „Dvoudenní exkurze je takové završení našeho tříletého projektu, jehož hlavním výstupem je 3D geologický model celé té oblasti, kudy má trasa nové vysokorychlostní trasy vést,“ řekl Kycl
ČTK