Poplatek až 25 tisíc za dovoz ojetiny. Svaz obchodu navrhuje rozšíření ekologické daně
Po jedenácti letech by mohlo dojít ke zdražení dovozu a převodu starších aut. Navrhuje to Svaz obchodu a cestovního ruchu,
Po jedenácti letech by mohlo dojít ke zdražení dovozu a převodu starších aut. Navrhuje to Svaz obchodu a cestovního ruchu, který chce do zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností přinést zcela novou výši a strukturu poplatků za převod nejstarších aut. Slibuje si od toho omlazení vozového parku.
Na dnešním semináři v Poslanecké sněmovně pořádaném Institutem pro ekonomiku a společnost návrh představil prezident svazu Tomáš Prouza. Podle prvních reakcí bude mít zdražení podporu koaličních poslanců i největších autobazarů. Podobné návrhy vznikaly i v minulosti, nikdy ale neprošly.
Prouza argumentuje tím, že současný systém vznikl v roce 2009 a od té doby se nijak neupravoval. Poplatek se týká první registrace auta z dovozu u emisních tříd Euro 0, 1 a 2. Prodeje auta od prvního majitele v Česku. V systému se dosud vybralo přes 3,7 miliardy korun, výnos ale v poslední době klesá právě kvůli tomu, že se týká aut, která se už do Česka tolik nedovážejí.
Dosud se povinnost týká aut s emisní kategorií Euro 0 – 2. Prouza navrhuje rozšířit platnost systému až na Euro 4, tedy auta ve stáří 11 – 15 let. Mladší vozy by byly od poplatku nadále osvobozeny. U starších aut by došlo ještě ke zvýšení: například za dovoz auta kategorie Euro 0 by se platil poplatek 25 tisíc korun. V případě Euro 3 by při převodu platil kupující deset tisíc korun, u Euro 4 pět tisíc korun.
„Je to návrh, který má naši podporu, pomohlo by vyčistit trh od nejstarších dovážených ojetin,“ říká Michal Häckl z AAA Auto. Stáří dovážených vozidel do Česka postupně roste. Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný upozornil, že v poslední době výrazně stoupá podíl dovážených vozidel stáří 15 a výše let.
Podle odhadů Svazu obchodu a cestovního ruchu by nový systém vygeneroval 600 milionů ročně, při první přeregistraci aut poprvé zapsaných v Česku zhruba 2 miliardy korun. Prouza navrhuje, aby peníze šly stejně jako dosud do programu Zelená úsporám, nově i například jako forma šrotovného nebo na aktivní kontrolu špatného stavu motorů.