Wi-fi v elefantech i 810. České dráhy podepsaly smlouvu se Středočeským krajem za 21 miliard
České dráhy dnes podepsaly jednu z největších smluv na zajištění dopravní obslužnosti ve své historii. Ve Středočeském kraji budou jezdit dalších deset let. Průměrná cena za kilometr je 131 korun za vlakokilometr, zhruba 2,1 miliardy korun ročně. Cestujícím má přinést zlepšení služeb.
České dráhy dnes podepsaly jednu z největších smluv na zajištění dopravní obslužnosti ve své historii. Ve Středočeském kraji budou jezdit dalších deset let. Průměrná cena za kilometr je 131 korun za vlakokilometr, zhruba 2,1 miliardy korun ročně. Cestujícím má přinést zlepšení služeb.
Ke slavnostnímu podpisu dnes došlo v budově Středočeského kraje. „Jde o kompromis mezi oběma stranami. Od smlouvy očekáváme zlepšení služeb a vozidlového parku. Za neplnění dohodnutých standardů budeme uplatňovat smluvní sankce,“ řekla hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová.
České dráhy se k zakázce dostaly přímým zadáním, Středočeský kraj provoz nesoutěžily. „Nesoutěžili jsme. Znamená to, že jsme se snažili vydobýt co nejlepší podmínky pro kraj,“ dodala Pokorná Jermanová. Podle ní by bylo vzhledem k velikosti kraje bylo nesmyslné soutěžit jednotlivé tratě. Dopravní obslužnost tvoří více než čtvrtinu krajského rozpočtu.
Na smlouvu se Středočeským krajem naváže ještě smlouva s Prahou, která není ještě schválená, ta má zhruba miliardovou hodnotu. Radní by ji měli schvalovat během měsíce.
Pro České dráhy je Středočeský kraj největším zákazníkem, obstarává čtvrtinu výkonů v regionální dopravě. „Denně tu vyplatíme téměř dva tisíce vlaků, velmi proto oceňujeme, že nám Středočeský kraj svěřil železniční dopravu na svém území na dalších deset let,“ řekl místopředseda představenstva Českých drah Radek Dvořák.
Kontrakt je na deset let, celkem jde o 15,67 milionů vlakokilometrů ročně, tedy zhruba 2,1 miliardy korun. Dosud kraj platí ročně 1,9 miliardy korun. Navýšení je způsobeno částečně vyšší objednávkou i modernizací vozového parku. České dráhy mají investovat do vylepšení vozidel a nových vlaků 1,5 miliardy korun.
Podle radního pro dopravu Františka Petrtýla smlouva garantuje obyvatelům kraje dlouholetou stabilitu dopravní obslužnosti, současně je otevřená pro možné změny. Až pětinu může kraj během smlouvy zadat jinému dopravci. „Smlouva může pružně reagovat na změnu potřeb, demografický vývoj a finanční možnosti kraje,“ dodal Petrtýl.
Smlouva počítá s obnovou vozového parku na trati Praha – Kladno, kde by se mělo objevit deset nových motorových jednotek v hodnotě 850 milionů korun. Jejich dodavatele České dráhy vybírají.
Největší změnou pro cestující budou modernizace elektrických jednotek CityElefant za 644 milionů korun. 71 patrových jednotek dostane nové čalounění, dojde úpravě informačního systému, instalaci wifi nebo zásuvek pro dobíjení. U prvních 17 ještě z konce devadesátých let má dojít k instalaci vakuových toalet.
K modernizaci má dojít i u dieselových vlaků: wi-fi připojení bude mít 49 regionov a šestnáct motorových vozů 810. Současně dojde k přečalounění sedaček.
Ke změně vozby má dojít už od nového jízdného řádu. Na tratích 070/072 z Prahy do Mladé Boleslavi a Mělníku budou nově nasazeny vratné soupravy složené z vozidel 750.7 nebo 854, 054a 954.2 s větší kapacitou, budou mít i 1. třídu a zvedací plošinu. Na tratě 120 / 093 z Prahy do Kladna nasadí nově vozidla 854.
Smlouva s Českými drahami je v režimu netto, riziko tržeb tedy ponese dopravce. Obsahuje ale mechanismus, který umožní přeměnu smlouvu v takzvanou brutto, kdy tržby budou rizikem kraje. Pro cestující se tak z pohledu odbavení nic nemění.
Nová smlouva má přinést i tvrdší sankce oproti stávající: ročně mohou České dráhy dostat za porušení standardů kvality až 50 milionů korun pokuty. Kraj bude mít smluvně i ošetřeno, jaké vlaky budou na jeho území jezdit.