Přeshraniční osobní vlaky na Valašsku skončí, Zlínský kraj se nedohodl se ZSSK
Nový jízdní řád přinese nečekané komplikace pro obyvatele v česko-slovenském pohraničí. S jeho platností zmizí celkem třináct osobních vlaků mezi
Nový jízdní řád přinese nečekané komplikace pro obyvatele v česko-slovenském pohraničí. S jeho platností zmizí celkem třináct osobních vlaků mezi Horní Lidčí a Púchovem. Zlínský kraj se na jejich provozu nedohodl se slovenským národním dopravcem Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Rozhodnutí kraje znamená, že lidé z Horní Lidče a Střelné přijdou o přímé spojení vlakem s obcemi na Slovensku hned za hranicemi. Konec objednávky těchto vlaků potvrdil zlínský krajský radní pro dopravu Pavel Botek (KDU–ČSL). „Na českém území nahradíme tyto osobní vlaky autobusy,“ řekl Botek. Rozhodnutí krajského organizátora dopravy Koved už zveřejnila na svých stránkách například obec Střelná.
Podle Botka skončí provoz vlaků kvůli tomu, že slovenský dopravce požadoval příliš vysokou částku, která přesahuje 200 korun za vlakokilometr. Dosud na trase jezdí ZSSK ve spolupráci s Českými drahami slovenskými dvoupodlažními jednotkami 671. Kolik provoz stojí, není úplně jasné: částka je součástí celkové smlouvy s Českými drahami a částečně na ní běží takzvané vyrovnávání přeshraničních výkonů, které si dopravci na obou stranách hranice započítávají.
Problém vznikl ve chvíli, kdy se celý provozní soubor, do kterého patří i tratě na Slovensko, rozhodl kraj zadat společnosti Arriva vlaky. Ta měla provozovat vlaky do Púchova sama, konkrétně s motorovými jednotkami Alstom Coradia Lint půjčených od Leo Expressu. Na slovenské straně ale firma narazila, o její vlaky až do Púchova nebyl zájem. „Nabídka Arrivy byla výrazně nižší než od ZSSK,“ podotkl Botek. Podle něj i Arriva ustoupila a nabídla model, kdy by jezdila jen o víkendech a ve všední dny by jezdila ZSSK, ani s tím ale neuspěla. Proto se kraj rozhodl vlaky neobjednávat. V praxi tak budou jezdit osobní vlaky z Púchova jen do poslední slovenské zastávky Strelenka.
Mluvčí ZSSK Tomáš Kováč odmítá, že by firma zvýšila cenu za své služby na českém území. „I přes změnu dopravce na českém území zůstala nabídka ZSSK na stejné úrovni jako dosud. Nedošlo k žádným výkyvům v nákladovosti, případně změně koncepce a dopravní technologie,“ dodal Kováč. Podle něj v návaznosti na rozhodnutí Zlínského kraje zůstane provoz v úseku Púchov – Strelenka. Připomněl současně, že nadále zůstane na trase provoz dálkových vlaků.