Transdev zajímá byznys Arrivy v Česku, v Sasku převezme vlaky po padlé Städtebahn
Aktivity společnosti Arriva v Česku chce převzít francouzský soukromý dopravce Transdev. Šéf Transdevu Thierry Mallet uvedl v rozhovoru pro Süddeutsche
Aktivity společnosti Arriva v Česku chce převzít francouzský soukromý dopravce Transdev. Šéf Transdevu Thierry Mallet uvedl v rozhovoru pro Süddeutsche Zeitung, že kromě Česka francouzského dopravce zajímá byznys Arrivy v Polsku a dalších dvou středoevropských zemích.
Zpráva přichází v době, kdy majitel Arrivy, německá státní společnost Deutsche Bahn mluví o jejím prodeji. Mezi zájemci jsou různé investiční fondy, DB zvažuje také o prodej na burze. Prodej do rukou Transdevu může ale narazit i z jiného důvodu: Transdev má zájem jen o středoevropské aktivity, DB chtějí prodat Arrivu celou. Mallet současně uvedl, že cenu 4 miliardy eur za celou skupinu považuje za přemrštěnou. Podle informací deníku Zdopravy.cz nakonec Transdev nepodal nabídku.
V Česku by při prodeji došlo k zajímavé situaci i personálně: Transdev v Česku vede Radim Novák, který dříve v Arrivě působil. Transdev dosud v Česku úspěšně pronikl hlavně do Moravskoslezského kraje, kde vytlačil právě Arrivu.
Transdev se přibližuje k české hranici i v železničním byznysu. Během několika týdnů má převzít provoz na několika tratích v okolí saských Drážďan, které dříve provozovala společnost Städtebahn. Ta v červenci zkrachovala a Dopravní svaz Horního Labe (VVO) s ní ukončil smlouvu.
Místo regionálních vlaků musí zatím jezdit autobusy, část spojů je se souhlasem insolvenčního správce zajištěna opět na železnici. VVO v tiskové zprávě oznámil, že si ve zkráceném poptávkovém řízení vybral společnost Transdev Regio Ost jako dočasného provozovatele do roku 2021. Do té doby chce dopravní svaz vybrat nového provozovatele na delší dobu. Cenu ale VVO neuvedl.
Podle VVO byla v soutěži požadovaná kompenzace za úhradu ztráty podstatně vyšší než v předchozím kontraktu se Städtebahn. VVO to vysvětluje jeho délkou i náklady na získání pracovní síly, zejména pak strojvedoucích.
Kontrakt se týká regionálních dieselových linek RB 33 Drážďany – Königsbrück, RB34 Dráždany – Kamenz, RB71 Prina Sebnitz a RB72 Heidenau – Altenberg. Smlouva počítá s výkonem 1,9 milionu vlakokilometrů za rok.