Německo zdaní aerolinky. Nesmějí nabízet příliš nízké ceny, aby lidé mohli jezdit levněji vlaky
Německá vláda se shodla na nových opatřeních v boji proti klimatickým změnám, která postihnou především aerolinky. V pátek schválený plán
Německá vláda se shodla na nových opatřeních v boji proti klimatickým změnám, která postihnou především aerolinky. V pátek schválený plán „Klimapaket“ má například zabránit extrémně nízkým cenám letenek v porovnání s vlaky. Opatření dopadne zejména na vnitrostátní lety.
Letadel se týká opatření, kterým chce vláda zdražit letenky, aby mohly zlevnit jízdenky na vlak. Zatímco dojde ke snížení DPH z jízdenek na vlak z 19 na 7 %, výpadek výběru daní z jízdenek má být v rozpočtu kompenzován zvýšeným poplatkem za letenky. Vláda zatím neuvedla konkrétně, o kolik se letecká taxa zvýší. Podle některých studií snížení DPH na vlakové jízdenky přijde rozpočet na 400 milionů eur ročně, tyto peníze chce vláda vybrat z letecké dopravy.
Materiál současně uvádí, že aerolinky už nesmí ani v rámci marketingových akcí nabízet letenky za ceny, které nekryjí ani letištní poplatky a další taxy. Současně ale vláda aerolinkám dovolila nadále nabízet letenky pod svými náklady. Opatření ale v praxi znamená konec letenek v řádu jednotek nebo nižších jednotek desítek eur.
Nový plán narazil na velký odpor zejména u leteckých společností. Podle různých leteckých sdružení by měla vláda namísto většího zdanění podporovat přechod leteckých společností na udržitelnější paliva, například z obnovitelných zdrojů. Například sdružení německých leteckých dopravců BDL považuje opatření za krok, který sníží konkurenceschopnost německých aerolinek. BDL ale nemá zásadní problém s tím, že dojde k přesunu lidí u vnitrostátních letů na železnici. „Nejde to ovšem dělat cestou daňových změn, ale lepší infrastrukturou. Zkušenosti ukazují, že lidé jedou vlakem, pokud doba jízdy nepřesáhne tři hodiny,“ uvedlo BDL v prohlášení.