„Vidící“ tramvaje samy zabrání kolizi. Ostrava nakupuje, Praha zatím testuje
Do českých zemí si pomalu razí cestu systémy, které mají bránit kolizím tramvají s jinými účastníky provozu. Průkopníkem bude zřejmě
Do českých zemí si pomalu razí cestu systémy, které mají bránit kolizím tramvají s jinými účastníky provozu. Průkopníkem bude zřejmě Ostrava, která už podruhé vypsala tendr na osazení antikolizního systému do 40 tramvají Stadler Tango NF2.
Ostrava tak může být prvním tuzemským městem, které antikolizní systém ve větším měřítku do svých vozidel osadí. Systém by měl pomocí kamer rozeznávat překážky na kolejích a automaticky bránit hrozící srážce. Odhadovaná cena je 16 milionů korun.
Dopravní podnik Ostrava zkouší nákup už podruhé, první tendr začátkem léta pro nezájem dodavatelů nevyšel. Podnik v nově vypsané soutěži posunul termín završení dodávky o tři měsíce na konec března 2021.
O podobném systému uvažuje i Dopravní podnik hl. m. Prahy, který zatím novinku pouze testuje. Na září ohlásil testy antikolizního systému od izraelské firmy Mobileye. Pro zkoušky byly vybrány dvě tramvaje 15T, místem testů je zatím opravna v Hostivaři.
„Tato technologie byla nastavená dle požadavků DPP pro tramvajovou dopravu v Praze. Pokud všechny scénáře nehodových dějů systém zvládne, vyjedou technici DPP s tímto systémem nejprve bez cestujících zkušebně do provozu,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.
Další fází má být provoz s cestujícími. Jestliže se systém osvědčí, chtěl by jím podnik v budoucnu vybavit všech 850 tramvají, na dodávku by vypsal soutěž. Něco podobného přitom DPP testoval už loni v září ve spolupráci s ČVUT a americkou firmou Protran Technology.
Antikolizní systém ve vozidlech MHD se zatím prosazuje jen pomalu, průkopníkem je především Německo a město Duisburg. To si už koncem roku 2017 objednalo u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Ještě předtím Bombardier kamerami osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se systém v minulých letech testoval.