ČD Cargo začíná šetřit, připravuje se na ochlazení ekonomiky. Chce expandovat do Německa
Největší tuzemský nákladní železniční dopravce se začíná připravovat na možnou ekonomickou recesi v některých odvětvích ekonomiky. Od začátku září začíná
Největší tuzemský nákladní železniční dopravce se začíná připravovat na možnou ekonomickou recesi v některých odvětvích ekonomiky. Od začátku září začíná se sérií úsporných opatření, které mají kompenzovat pokles objednávek přepravy v určitých komoditách a pomoci zajistit finanční plány firmy.
Po firmě i sociálních sítích se začal šířit interní dokument popisující chystaná opatření. Nákladní dopravci bývají mezi prvními, které cítí blížící se ekonomickou krizi nebo naopak oživení. Teď od dopravců přichází horší zprávy. „Ekonomika ochlazuje. Cítíme to v hutnictví i automobilovém průmyslu,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. Firma podle něj zatím drží objemy přeprav, ale začíná pomalu šetřit. „Zatím se nám daří výpadky v některých komoditách nahrazovat výkony v dalších. O tom svědčí i pololetní výsledky. Zaměřujeme se na krácení nákladů, které můžeme v krátkodobém horizontu postrádat. Nejedná se o nic, co by znamenalo trvalé, nebo dlouhodobé omezení našich služeb,“ uvedl Tóth.
Zdůraznil tak současně, že firma neplánuje aktuálně propouštět ani například prodávat vagóny či lokomotivy. „Všechnu pozornost soustředíme na core-business. Pokračujeme v investicích do obnovy a udržitelnosti našeho vozidlového parku, snažíme se posunout naše služby do zahraničí. Již na přelomu konce letošního a začátku příštího roku připravujeme licenci pro dopravní služby v Německu,“ dodal Tóth.
Potíže ohlásili nákladní železniční dopravci i v jiných zemích, například na Slovensku u ZSSK Cargo došlo ke zkrácení pracovního týdne velké části zaměstnanců kvůli nedostatku přeprav. PKP Cargo od počátku letošního roku taktéž výpadky objemu přeprav a zahraniční média nedávno informovala o snížení hodnoty jeho akcií na burze.
Podle šéfa odborářů v ČD Cargo Radka Nekoly jsou signály o zpomalení a ochlazení trhu už od jarních měsíců. „Hlavní je pro nás v tuto chvíli dodržení kolektivní smlouvy a zachování zaměstnanosti,“ řekl Nekola. Materiál o úsporných krocích chce ještě analyzovat.
Materiál počítá například s pozastavením náboru nových zaměstnanců (s výjimkami schválených vedením – zde jde především o dlouhodobě nedostatkové profese) nebo omezením přesčasové práce a řádném čerpání dovolené zaměstnanců. V seznamu opatření je omezení některých investic s výjimkou železničních kolejových vozidel. Jde například také o snižování výdajů na marketing či reprezentaci. Firma chce současně omezit opravy některých morálně a fyzicky zastaralých nákladních vozidel, které byly krátkodobě zprovozněny pouze pro období nedostatečných kapacit na trhu.
Podle zveřejněných výsledků skupiny České dráhy zaznamenalo ČD Cargo za první pololetí mírný pokles výkonů. Výnosy firmy stouply na 6,912 miliardy korun (loni 1. pololetí 6,535 miliardy Kč), zisk klesl z 350 na 280 milionů korun. „Růst výnosů je vlivem plánovaného rozvoje mezinárodních přeprav pod značkou ČD Cargo, který je podpořen investicemi do interoperabilních lokomotiv,“ uvedla firma v prezentaci. Mírný pokles zisku byl ovlivně růstem cen elektrické energie, vyššími odpisy i vyššími osobními náklady.