České dráhy zvýšily pololetní zisk o dvě třetiny. Každou čtvrtou jízdenku prodaly online
České dráhy za první pololetí letošního roku výrazně zvýšily svoji ziskovost. Celá skupina podle mezinárodních účetních standardů vydělala 441 milionů
České dráhy za první pololetí letošního roku výrazně zvýšily svoji ziskovost. Celá skupina podle mezinárodních účetních standardů vydělala 441 milionů korun, což je meziroční nárůst o 68 %. Loni v pololetí zisk činil 262 milionů. Výsledky dnes zveřejnilo vedení firmy.
Firma je v plusu i v segmentu osobní dopravy, která bývá dlouhodobě ztrátová. „V segmentu osobní dopravy se nám daří, cestujících přibývá. Nárůsty prodejů na klíčových linkách jsou v tuto chvíli dvouciferné,“ řekl místopředseda představenstva Radek Dvořák.
Podle něj cestující přibývají dvouciferným tempem především na dálkových a mezinárodních linkách. „Stále platí, že hlavním tahounem je dálková doprava,“ dodal Dvořák. Jmenoval například Praha – Brno, Praha – Ostravsko, Praha – Hradec Králové nebo Praha – České Budějovice.
Manažer připustil, že růst s sebou přináší i kapacitní problém, zejména ve špičce. Obsazenost vlaků stoupla z 29 na 30 %. Osobní doprava za prvních šest měsíců vydělala 85 milionů korun. Průměrná přepravní vzdálenost se zvýšila ze 44 na 46 kilometrů.
Za prvních šest měsíců přepravily České dráhy 91,6 milionu cestujících, o 2,5 % více než ve stejném období před rokem. Přepravní výkon, tedy počet cestujících násobený ujetými kilometry, stoupl o sedm procent. Podle Dvořáka je už čtvrtina všech prodaných jízdenek online. Projevuje se i vliv státních 75procentních slev pro mládež a seniory. Slevu v první pololetí využilo 40 procent cestujících. Podle Dvořáka je meziroční srovnání u studentů fakticky nemožné, počet cestujících seniorů se zvýšil zhruba na dvojnásobek.
Tržby z osobní dopravy stouply o téměř 800 milionů korun na 12,8 miliard, rostou tak rychleji než počet cestujících. Proti vyšším tržbám jde růst nákladů. Například za trakční energii zaplatila firma v pololetí o 225 milionů navíc, o pětinu více než před rokem. Náhradní autobusová doprava se do hospodaření promítla negativně částkou 130 milionů korun.
Celkovým výsledkem mateřské společnosti České dráhy a.s. je zisk 271 milionů (loni 237 milionů). Vedle osobní dopravy k němu přispěla správa majetku a dividendy od dceřiných firem, které se vyplácejí v prvním pololetí.
ČD Cargo za první pololetí vydělalo 270 milionů korun (loni 350 milionů korun). Nejvíce se vozí uhlí a dřevo. Podle výsledků klesl objem hrubých tunových kilometrů. Podle Dvořáka to neznamená ale to, že by firma měla méně zakázek. „Jde o důsledek nasazování lehčích vagónů typu Innofreight,“ vysvětlil Dvořák. Nicméně v některých komoditách už se podle něj projevuje ekonomické zpomalení v Evropě.