- Voda •
- Infrastruktura •
- Stavebnictví •
- Silnice •
- Zprávy
Válečné mostní provizorium přes Labe končí. Dělníci začínají stavět nový most
Stavbaři dnes začínají rozebírat mostní provizorium typu Bailey z 2. světové války, které po desetiletí spojovalo břehy Labe mezi Valy
Stavbaři dnes začínají rozebírat mostní provizorium typu Bailey z 2. světové války, které po desetiletí spojovalo břehy Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče. Most byl v pondělí definitivně uzavřen, na jeho místě se po jeho odstranění začne stavět most nový. Hotov má být do roka.
Přes most vedla silnice III. třídy, sloužil i pěším a cyklistům. Automobilům byl zakázán vjezd už v polovině června. Pěším bude nyní sloužit dočasná lávka. I po dobu stavby tak budou mít občané z Mělic k dispozici spojení na vlak a autobus do obce Valy.
Příprava stavby nového mostu přitom nebyla úplně hladká. Most je sice v majetku Pardubického kraje, stavbu ale připravovalo a ze tří čtvrtin financuje Ředitelství vodních cest. To pramení ze zájmu státu přivést velké lodě do Pardubic.
Jenže aby velké lodě vůbec k mostu dopluly, je třeba vybudovat plavební stupeň Přelouč. Tahle stavba je ale kvůli sporům s ekology v nedohlednu. Právě jejím dobudováním ale ministerstvo dopravy původně svolení s financováním mostu podmiňovalo. Nakonec ale kvůli velké zchátralosti starého mostu v roce 2017 od této podmínky ustoupilo.
„Starý most měl jen nízké a úzké pole pro plavbu lodí, po dokončení strategického projektu splavnění Labe do Pardubic by tak neumožňoval bezpečnou plavbu moderních lodí,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů. Dodal, že díky většímu prostoru pod mostem se odstraní i překážka povodním.
Bailey umožňuje proplout lodím jen do výšky zhruba 3,5 metru, plavidlo by se navíc muselo trefit mezi pilíře, které jsou od sebe 15 metrů. Nový most žádné pilíře v korytě řeky mít nebude, délkou 196 metrů má více než dvojnásobně rozšířit prostor pro průchod velkých vod. Podjezdná výška pro lodě bude sedm metrů.
Nový most postaví firmy SMP a Metrostav. Konstrukce bude ocelová s obloukem přes hlavní pole typu takzvaného Langerova trámu. Z jednotlivých dílů se bude most sestavovat na mělické straně a po částech vysouvat přes řeku. Během výsunu bude konstrukce podepřena pomocnými věžovými bárkami v korytě Labe, které se po dokončení odstraní. Vybetonovaná mostovka šířky 14 metrů ponese dvoupruhovou komunikaci i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty šířky 2,5 metru. Do provozu bude stavba uvedena v červnu roku 2020.
Celkové náklady dosáhnou 252 milionů korun, ze 77 procent je pokryje Státní fond dopravní infrastruktury. Zbývající část hradí Pardubický kraj. Při vypisování soutěže ŘVC očekávalo cenu 189 milionů korun.