Přetížená D10. Stát zvažuje její rozšíření na šest pruhů, provoz zhoustl o třetinu
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce zadat studii, která posoudí možnost rozšíření dálnice D10 zatím mezi Prahou a Brandýsem nad
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce zadat studii, která posoudí možnost rozšíření dálnice D10 zatím mezi Prahou a Brandýsem nad Labem na šestiproudé uspořádání. Důvodem je čím dál hustější provoz.
„Vyhotovení studie o případném rozšíření dálnice D10 na šestipruh předpokládáme v příštím roce,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle něj původně plánovali rozšíření do Brandýsa nad Labem, s ohledem na nárůsty dopravy ale zvažují, že studie bude řešit i další úseky.
Nejen řidiči, ale hlavně statistiky potvrzují, že D10 je na řadě úseků čím dál přetíženější a intenzitou dohnala provoz na D11, D8 či D5 u Prahy. Nejkritičtější jsou aktuálně úseky z Prahy do Brandýsa a pak kolem Mladé Boleslavi, kde je intenzita provozu zhruba podobná. Podle posledního sčítání dopravy v roce 2016 jede v úseku z Radonic do Záp každý den v průměru 46 120 vozidel. Od posledního sčítání v roce 2010 tak jde o nárůst o 23%, v absolutním vyjádření se na dálnic vejde každý den o deset tisíc aut více.
Ještě větší skok zažil provoz u Mladé Boleslavi: krátký úsek mezi odbočkou na Jičín a sjezdem do Kosmonos denně používá 46 017 aut, o 31% více, než v roce 2010. Důvod je jasný: expanze automobilky Škoda Auto a čím dál větší provoz kamionů s díly do automobilky či zaměstnanci firmy.
Data ze statistik přitom ukazují, že výrazně houstne provoz i díky kamionům. Zatím nejvyšší počet jich projel v červnu letošního roku na úseku z Kosmonos k odbočce na Jičín: 92 413. Z dat, která si vyžádala redakce od provozovatele mýtného systému přitom vyplývá, že za pět let stoupl počet kamionů o více než třetinu.
Velký nárůst kamionů vede k tomu, že řidičům osobních aut prakticky zbývá už jen levý pruh, pokud nechtějí jet ve „vláčku“ s dalšími kamiony maximální stokilometrovou rychlostí. „Levý pruh býval podstatně volnější. Dnes je úspěch, když se v levém dá jet alespoň stodvacítkou,“ říká Vlastimil Horák, který téměř každý den dojíždí mezi Prahou a Libercem.
Podle Romana Budského z týmu silniční bezpečnosti se už dostává provoz na takovou úroveň, že by stát měl o šestiproudém uspořádání vážně uvažovat. „Z hlediska bezpečnosti silničního provozu by to bylo určitě dobré řešení,“ dodal Budský.
Silnější provoz totiž vede také k čím dál více nehodám. Za loňský rok podle policie došlo na D10 k 352 nehodám, letos od ledna do září k 257. Už teď ale při nich bylo zraněno více lidí, než loni. Nehody pak vedou velmi často k několikahodinovým kolapsům celého provozu na dálnici.
Po dvouletém omezení na mostě u Svémyslic čeká řidiče další omezení na trase příští rok, kdy se začne kompletně opravovat povrch dálnice mezi Prahou a Benátkami nad Jizerou.
Od plánů ke skutečnému rozšíření dálnice ale může být ještě dlouhá doba. Například ŘSD už téměř tři roky připravuje rozšíření dálnice D11 na z Prahy do Jirnů. Zatím se zpracovává technická studie, která bude podkladem pro záměr projektu.